Gå til innhold
Arkivverket

[#83813] Søker etter informasjon om Gaaserud slekta i Drøbak

Gjest Monika Gåserud
 Del

Recommended Posts

Gjest Monika Gåserud

Beklager, jeg glemte og si at Andreas Anderson Gaaserud og Gunhild Eiriksdtr Røysum giftet seg på Leikanger i 1903. Dette vet jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Monika.Den eldre broren til Andreas Andersen Gaaserud, Petter Thorvald, f. 1875, kan være her i 1910. (Riktig fødselsdato, selv om fødestedet er feil): [url="http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036390001512/>Lenke Her er det jo etterkommere. Her må en sjekke flyttelister og dåpene til barna hans, for å få mer informasjon om dette er riktig.Så kan du sjekke navnene på Gravminner i Norge: http://www.disnorge.no/gravminner/ Når graver ikke er slettet, vil det være etterkommere som betaler festeavgiften, som det kan være mulig å få kontakt med.Jeg har funnet en Ingeborg Johanne (halvsøsteren til Andreas) i 1910, men det er ikke riktig fødselsdato:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monika Gåserud

Fra digitalarkivet ser jeg at Anders Nilsen gaaserud satt på Gnr Bnr 14/1 ( Nordre-Fure?), men nord øst for den er det en som har bruksnr 9/1 som heter Gåserud. Kan det være navnet eller gårdsnummeret som har endret seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Lenken i (22) som viser Anders Nilsen som selveier på Gaaserud, har nr. 14b1 under merknad. I matrikkelen for 1886 er det bruksnr. 4, (som da bebos av Kristoffer Jensen), som har dette nummeret: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monika Gåserud

Tror jeg trenger litt mer hjelp til og finne ut mer om Nils Nilsen, altså far til Anders Nilsen Gåserud. Har et problem med og lese disse gamle kirkebøkene desverre. Så viss det er noen som kan hjelpe meg litt her så hadde jeg satt veldig pris på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Er det tyding av dåpen til Anders Nilsen du mener, eller har du funnet noe mer?Anders var født 15. jan. 1814 med foreldre Niels Nielsen Gaaserud og Ingeborg Iversdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monika Gåserud

Ja det var egentlig det jeg mente. Men når jeg da skal videre for å finne ut hvor og når Niels Nielsen var født så vet jeg ikke hvordan jeg skal finne det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monika Gåserud

Det så jeg, beklager, er som sagt ny i dette. Der kommer jeg jo ikke videre, kan jo ikke trykke meg videre der. Vil det si han er født i Modum det da? Og det står jo ingenting om fødselsåret hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg fortsetter med dåpen til Anders i 1814: Fadderne var: Berte Torgersdatter Fure, Marthe Hansdatter Mælum, Niels Abrahamsen Haraldsrud, Ole Iver og Anders Hansen G...srud.Du må ta utgangspunkt i det du vet og nøste videre derfra. Anders ble født i 1814 og forløpig vet du ikke om han har søsken. Jeg begynner ofte med å tråle konfirmasjonslistene, for å finne de med de samme foreldrene. I nærheten av fødselen for det eldste barnet, finner du som regel vielsen til foreldrene. Denne finner en jo bare ved å bla i de skannede kirkeboksidene rundt omtrent riktig tid for vielsen. Her står det, (i nyere tid), navn på fedrene til paret.Lenken fra (23) [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f18010623&gardpostnr=137&personpostnr=3651#nedre>Lenke viser en Niels Nielsen i 1801, men er bare en antakelse og må, som Tore sier i (24) verifiseres ved at du finner registreringen av vielse og dåp i kirkebøkene. Antakelsen var basert på at det var faddere fra gården Tingelstad i dåpen til Ingeborg Johanne, og da er det ofte slektninger blant dem.Jeg tror jeg hadde begynt med konfirmantene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monika Gåserud

Kjempeflott :) Da vet jeg hvordan jeg skal lete. Men nå må jeg avslutte. Kommer nok til og bli mere spørsmål, men ikke i kveld. Tusen takk for hjelpen så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monika Gåserud

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut når Hanna Oline Gaaserud døde? Hun var født i 1846 i Drøbak, men jeg finner ikke ut når hun døde. Hun var gift med Anders Nilsen Gåserud som kom fra Modum og var født i 1814. De giftet seg 6. desember i 1874.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei Monika. :-)Først til det forrige vi snakket om: Fant du Niels Nielsen og Ingeborg Iversdatter i 1801-tellingen? De var her: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18010623&gardpostnr=6&personpostnr=163#nedre>Lenke (Det betyr også at antakelsen min om Tingelsatad var feil. Som du ser, var de på Hval.)Til det siste spørsmålet ditt: Drøbak sorenskriverembetes dødsfallsprotokoller ligger her på DA:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monika Gåserud

Når jeg kommer så langt bak i kirkebøkene så har jeg problemer med og lese skriften til de som har skrevet, så nei, jeg har ikke funnet noe om Niels Nielsen eller om Ingeborg Iversdatter, desverre, men hittil har jeg egentlig konsentrert meg om barna til de igjen, altså fra 1814 og frem til bestefar min.Men kan en av grunne til at jeg ikke finner dødsprotokollen hennes vere at sperrefristen ikke er ute ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Samme i kirkeboken: Akershus fylke, Drøbak i Drøbak, Klokkerbok nr. I 1 (1897-1917), Døde og begravede 1915, side 215. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monika Gåserud

Jeg finner ikke konfirmasjonen til Nils Gaaserud f. 23.10.1892 og Karl Gaaserud f. 19.08.1882. Begge er født i Drøbak. Er det noen som kan hjelpe meg med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monika Gåserud

Jeg lurer også på om det ikke var slik på den tiden her at folk som giftet seg, giftet seg i den kirken som konen kom fra. Stemmmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Her er konfirmasjonen til Nils: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Drøbak i Drøbak, Klokkerbok nr. I 1 (1897-1917), Konfirmerte 1907, side 138. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 16)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.