Gå til innhold
Arkivverket

[#83821] Isak Andersen Wiig, Bergen


Gjest Gustav Onarheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Gustav Onarheim

Isak Andersen Wiig, og Marte Olsdatter får sønnen Petter Andreas døpt 18 april 1805 i Korskirken i Bergen. Isak Andersen er 26 år i folketellingen i 1801 og er grenader. I 1775, okt 2. er Isach døpt i Korskirken, merknad ovenfor Reinertsen. Far er ringer Anders Hansen og mor Maren Larsdatter. Er det noen som kan fortelle mer om disse? Se tema 48525: Petter Andreas Isakson Slettebø.Gustav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I april 1771 ble det døpt en Lars, sønn av Anders Hansen og Maren Larsdatter i Korskirken - en eldre bror av din Isak?Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 5 (1751-1789), Fødte og døpte 1771, side 130. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8675&idx_id=8675&uid=ny&idx_side=-133>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gustav Onarheim

Hei Takk for hjelp. Dette fant jeg og. Hos Mormonene er de ført opp som Isaks foreldre og Anders er f 1748 og d. 1807. I Digitalarkivet:Døypte i Bergen 1668-1815 er Anders ført som ringer. Er det kirketjener eller klokker? Dessuten står det 'ovenfor Reinertsen' Jeg så navnet Reinertsen blant faddere, dessuten Rødberg og Wiig. En Johannes Andersen har en sønn Anders f i KK i 1748. Mor er Anna Samuelsdatter. De bor 'ovenfor Steenk' (Stenkjelleren - en liten gatestump ovenfor Mariakirken i i Sandviken. Under vigde i Bergen 1663-1816 finner jeg Lars Andersen Giertrud Jacobsd. ungk. matros p. i frop. Des 27 1731 DK. Det paret får datteren Maren f 17 Okt 1750 ifølge IGI. Du nevnte Anne Marie for to år siden som barn i familien. Det navnet har blitt oppkalt senere. Navnet Teodor som også var nevnt sist som barn av Peter Andreas var Teodora. Hun er kalt Torun Teodora, f 1838(1835?) og bodde som husmannskone under Kleppa og Mjølhus i Hjelmeland i Ryfylke. Hennes mann het Ole Olsen Kleppa(Tema 48525).Dessuten kaller hun seg Teodora Lagaard og faren Peder Lagaard når hun gifter seg. Konen til Isak, Marte Olsdatter. Kan det være henne som har navnet Wiig. Det er Vik mange plasser rundt Bergen. I Vaksdal er det Ole Vik på den tid. Det er det sikkert på flere gårder. Jeg finner ikke ut når Isak døde. En hjemmeside nevner Isak Andersen fra Bergen gift med enken Kristine Karina Augustinusdatter født: ca 1790, Sunnaland, Bokn. http://vagshaug.no/allslekt/3721.htm Nå stopper jeg for i kveld. Gustav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

De hadde samme adresse da sønnen Lars ble døpt i 1771, men da var Anders Larsen kypperarbeidsmann - LenkeKypper kan være det samme som kipper som har med tønnemaker eller bøkker å gjøre. Noen får arrestere meg hvis jeg tar helt feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.