Gå til innhold
Arkivverket

[#83951] Hjelp til oppslag i Bygdebok for Gloppen, Nordfjord og gården Fitje.

Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Dersom noen har tilgang til nevnte bok, trenger jeg hjelp til oppslag på gården Fitje. Peder Monsen ca. 1630-1708. Det er skifte etter ham 12.11.1708. Der er nevnt hustru Giske Jacobsdtr.og 7 barn, hvorav 2 var døde før faren og deres barn igjen var nevnt i mødrenes sted. Men noe skurrer, fordi der var barn som kun var 8 år ved farens død, og de som var døde var betydelig eldre. Jeg mener derfor at Peder Monsen må ha vært gift minst 2 ganger.Hva sier bygdeboka om Peder og hans familie. Hvem var denne Giske Jacobsdtr. og hva sier boka om en eventuell første kone og barna deres.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser at temaet mitt har kommet inn to ganger, uten at jeg kan forklare hvorvor.Men jeg ser nå i database over gifte i Gloppen at min antagelse var korrekt. Peder Monsen giftet seg 16.01.1689 med Giedske Jacobsdtr. Varnes og de fem barna som var i live ved hans skifte i 1708, var alle fra hans ekteskap med Giedske.Hun giftet seg forøvrig på nytt 26.10.1709 med en sersjant Jochum fra Blaae.Det store spørsmålet er nå om bygdeboken har info om hvem som var Peder Monsens første hustru?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Bygdeboka sier at Peder Monsen, d. 75 år gammel 1707 først var gift med en (Agnete), d. 73 år g. 1741, deretter Gidske Jacobsdatter Vernich, d. 1744.Her er det åpenbart en feil mht. Agnete, men slik står det i boka, men i og med at navnet står i parentes vil jeg tro bygdebokforfatteren har vært usikker. Boka sier at Peder Mogensen var borger, og eier av 4 Mk. pantegods i Sande og Sandsbakken.I skiftet etter Peder: Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24219/50er nevnt en skje med P.M.S og A.M.D inngravert på bladet. A. M. D. kan være initialene til Peders første kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha for oppslaget Tor.Ja, det er jo åpenbart at dødsåret på Agnete må være feil, all den tid Peder ble gift andre gang i 1689. Hun var nok sannsynligvis død før det.Med hensyn til sølvskjeene, så vil jeg anta at P.M.S. må stå for Peder. Mons. Søn og da kan man kanskje tenke seg at A.M.D kan stå for Agnete M.(ons?) Datter. Jeg har problemer med å komme inn på databasevelgeren igjen. Dersom Peder Monsen var borger, bør han være å finne i Borgerbok for Bergen.Bygdebokforfatteren kan ha tippet på Agnete bl.a. fordi at første datter i ekteskapet med Gidske ble døpt nettop Agnete. Og med skikken om å døpe barn i nytt ekteskap opp etter avdød ektemann eller hustru, er vel kanskje det sannsynlig at hun het så.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.