Gå til innhold
Arkivverket

[#83965] Olga Thanke f. 12.01.1884 Vaagan- foreldre?

Gjest Unni Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Sverre Alsos

Ved enka Pernille Abelsdatters vielse i 1848 oppgis hennes fødested å være 'Præsteskeen' i Vågan. Innrulleringsmanntallet 1806 viser at Abel Pedersen bodde på 'Præstskeen', var 49 år og født i Næsna fjerding, og arbeidsfør.Jens Tanke i Storvågan, som Håkon Brun nevner i tema 57273, kan vel godt være barnefaren. Ekteskap med stor aldersforskjell var ikke helt uvanlig og her har det ikke blitt noe mer enn et forhold. Han kalles Jens Tanke både ved dåpen i 1844 (ikke 1845) og i manntallet 1832, så han behøvde vel ikke noen nærmere identifisering. Både presten og folk kjente ham nok siden han bodde i Kabelvågområdet.Christian Tanke som døde i Vågan i 1844 (19 år) kom fra Leivset i Skjerstad/(Fauske), ifølge kirkeboka. Slektshistoriebøkene for Skjerstad er kanskje verdt å undersøke.Christopher Tanke Søfting (62 år) fra Vefsn døde også i Vågan 1845.Christopher Tanke (21 år), tjener i Henningsvær døde 1855, og jeg mener å ha sett flere med etternavnet bosatt i Vågan.Pernilles forrige ektemann het Andreas Corneliusen ifølge sønnens konfirmasjon i 1848:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2631&idx_id=2631&uid=ny&idx_side=-127>LenkeDe hadde også ei datter konfirmert i 1845:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ja, Gretes ”PHLIP” gjør det jo noe lettere. En meget sterk kandidat blir da JENS PHILOP Qvalsnæs (?), som døpes i Gildeskål i 1821.Hans far er Christopher TANCHE, og moren, Hanna Pernilla Olsdatter (Noe vanskelig å tyde) (Øvre del av venstre side Lenke ).Jeg fant kandidaten ved hjelp av det nye søkersystemet på Family Search, Og her skal det bemerkes at det gis svært kryssende opplysninger om dette dåpsbarnet som er anført i FS. Han kan være født både 19.feb.1821 og 19.apr.1821. Og han kan være død 29.apr.1821Denne kirkeboka i Gildeskål er krevende lesning, - men jeg klarer ikke å finne ham død i løpet av 1821. Kanskje andre kan bidra med tyding.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Brått ble det veldig stille her, og jeg håper ikke innlegg 29-30 bidro til det.Er det ingen som har vært borti barnefaren til Jens Philop som ble døpt i Gildeskål i 1821: CHRISTOPHER TANCHE (lenke innlegg 30) ?(Jeg tar gjerne kritikk i tekst-tydingen her, for jeg er sannelig ikke helt sikker på at jeg har tilket teksten rett.)Jeg har funnet en samtidig barnefar med navnet Christopher Tanke (Søfting) som sørger for at en LARS blir døpt i Vefsn 18. søndag etter trinitatis 1818 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16543&idx_id=16543&uid=ny&idx_side=-81>Lenke Men her heter moren Susanna Larsdatter. Denne Christopher døde i Vågan(NB) i 1845 (innlegg 26).En annen CHRISTOPHER Tanke Jensen har vi som far, ved en dåp på Alstahaug 13. søndag etter trefoldighet 1809, der Maren Jacobia(NB!) døpes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Takk for stor interesse. Olga Thanke bodde i en bygård bak Slottet i Oslo som voksen. Det er mulig hun var gårdeier. Det er trolig den samme Olga Thanke som er begravet på Vestre gravlund. Hva er navnet på de to andre knyttet til graven? Jeg har stilt spørsmål om Olga på vegne av hennes grandniese- da denne er helt uten kunnskap om sine morforeldres slekt. Innlegg 12 og 18 viser til at han har god oversikt over familien Tanke- og at mange har nyttet Tanke som fornavn- for senere å endre det til slektsnavn. Det kan evt. gjelde Christopher Tanke (Søfting). Dersom noen med god oversikt over slekten Tanke kunne dele denne med Digitalarkivets lesere- ville vi kanskje lettere finne farfar til Olga Jacobia.mvh Unni Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Olga Thancke ligger på felt 069 i rad 34 i gravnr.010 på Vestre gravelund i Oslo. Det oppgis at hun tilhører Fagerborg kirkesogn. Hennes fødselsår er feilaktig oppgitt til 1888 (skal være 1884), men fødselsdatoen stemmer, 1201. Hun døde 0510 1963 og ble begravet 2810 samme år.I tillegg til Olga Thanche finner vi på samme gravsted flg. personer:Conrad Taarstad (1877-1961). Julie Taarstad (1881-1972). Jens Peter Østerkjærhus 1918-1990 Dato for fødsel, død og begravelse er oppgitt i registeret http://www.disnorge.no/gravminner/IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Med utgangspunkt i innlegg 31 har jeg funnet følgende personer i telling for 1801: Christopher Tanke (Søfting) f. 1783, 18 år i 1801, begravet 22.03.1845 i Vågan: I 1801 bor Christoper Tancke Andreassen 18 år på Hiertland gård, Stamnæs sokn, Alstahoug prestegjeld. Han er barn i 1. ekteskap til far Andreas Christophersen 49 år i 1801. På gården Søfting i Vefsn finner jeg hans kone Susana Larsdatter 17 år. Hun er datter av bonde og Bergensstyrmann Lars Nielsen 49 år i hans 2. ekteskap og Elen Christopersdatter i hennes 1. e. Christopher og Susana er da foreldre til Lars døpt i Vefsn 1818. På gården Søfting i Vefsn bor også en Karen Christophersdatter 51 år med datter Karen Tanche Nielsdatter.På Alstahoug, gården Søerøen bor Christopher Jensen 21 år, sønn av Lise Margrethe Nielsdatter Tancke 49 år. Han er sønn fra hennes 1. eksteskap. Det kan være den samme Christoper Tanche Jensen (Sørøia?)som var far til Maren Jacobia døpt 1809 Alstahoug. jfr. Olga Jacobia Thanke.Noen direkte forbindelse til Christopher Tanche og Hanna Pernilla Olsdatter som fikk døpt sin sønn Jens Philop (Qvalsnæs) i Gildeskål 1821- har jeg ikke funnet. Jens Philop skal være født 19.02.1821 og døpt 19.04.1821 i Gildeskål. Det er vel mest trolig at disse to kan være foreldre til Jens Tanke, far til Johan Tanke Jensen 23 år i 1867 og farfar til Olga Jacobia Thanke?mvh Unni Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg er for så vidt veldig enig med deg i den spekulasjonen som du trekker fram som avslutning på innlegg 34. Men vi mangler jo håndfast dokumentasjon.Kanskje noen Gildeskål-spesialister kunne henge seg på her. Det er jo en forferdelig jobb å tyde denne kirkeboka. - Og jeg er ikke i stand til å se om Jens Philop er født i, eller utenfor ekteskap.Jeg har også vært inne på tanken om Christopher som er barnefaren til Jens Philop i Gildeskål, også kan være identisk med en av de to andre Christopher vi har lett oss fram til. IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Kanskje et lite spor:Christopher Tanche var fadder da Hanna Jacobia ble døpt i Gildeskål 1818. Foreldre Andreas Jacobsen og Elen Larsdatter. Alle tre bodde da på Mornes. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Angående dåpen til Jens Philop i Gildeskål 1821, [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16608&idx_id=16608&uid=ny&idx_side=-134>LenkeJens Philop ser ut til å være født ”ekte”. Etter fornavnet står det Qvals. Og på samme linje tror jeg det står ”af 10 uger”, altså 10 uker gammel ved dåpen. Foreldrene bor på Mornes. Jeg er usikker på farsnavnet til moren, Hanna Pernilla, tror ikke det står Olsdatter. Det ser ut som det er et navn som starter på Ph – kan det stå Pholsdatter (Påldatter)? Far er i alle fall Christopher Tancke.Fadderne er:Elias Blix Hustad (Hudstad 1801: Lenke)Joen Joensen Mornes (Mornes 1801: Lenke)Albregt Olsen Arnø (Arnøen Nord 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Christopher Jenssen Tanke f. 14.3.1782, 21 ær i 1801, bor Sørøen. g. 1: 28.12.1808 Massi Michelsdatter, Kvalfors (d. 1814, 28 år) g. 2. Hana Tomina Torsdatter fra Vega, Chrisopher var gift og bor Hundholmen i 1824 (Bodø), antakelig Lødingen prestegjeld i 1838, død før 1847.Barn: 1. Lise Tomina 1805 2. Maren Jacobia 1809 3. Elisabeth Gurina 1811 4. Tomine Christine Tanke 1812 5. Dorthea Mathea Susanna Qvale 1816 6. Lovise Tanche 7. Jens Tanche f. ca 1824Dette er fra boka 'Jekteskipperen Thomas på Sund i Leirfjord' av Gerd Karin Lysholm.Legg merke til følgende: barn nr 7 er oppgitt med ett antakelig fødselsår. Legg også merke til at barn nr 5 har fått navnet Qvale - jeg antar at det er dette som stå på Jens Philop også.Det blir ikke lett å finne utav dette uten at vi finner noe mer på faren.Det står ikke Hanna Tomina Torsdatter på morsnavnet P'en først i etternavnet er den samme som i Philop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Oi fadderen Albregt Olsen Arnø er fra samme gård som barn nr 2 Maren Jacobia blir gift på - Arnø med Ole Pedersen. Hvis vi ser på 1801-tellingen så er både Albregt Olsen der og en Ole Pedersen, men det ser ikke ut til at de er i slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

(39): Flott med god tolkning av kirkebok-teksten ( Lenke ), Grete. Jeg vil også tilføye at ”Hanna Pernilla….(Pholsdatter)” muligens kan være ”Hanna Tomina Torsdatter”.Kanskje ikke noen korrekt metode å bruke boka ”Jekteskipperen Thomas på Sund i Leirfjord” (40) som fasit for ønsket tekst-tolkning, men takket være Hans Egils opplysninger herfra, - så er det vel godt mulig at vi har nærmet oss løsningen.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Ikke noe bra metode,men det kom noe godt av det - Vi klarte å tole Qvale og det er viktig. Det viser oss tilhørighet til Tanke familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Tusen takk for all interesse. Jeg tror det er rimelig å anta at anene til Olga Jacobia Thanke er som følger på hennes farsside: far: Johan Jensen Tanke f. 1844 Vågan farfar: Jens Philop Tanke (Qvale) f. 1821 Gildeskål oldefar: Christopher Jenssen Tanke f. 14.03.1782 Alstahoug, bosatt Sørøen 1801. Hvem er tip-oldefar? Foregående innlegg viser til at navnet 'Qvale' knyttes til slekten Tanke. Hva er forbindelsen her?mvh Unni Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Qvale er ett navn som har vært brukt i Tanke/Thanke slekten. Uten å kunne sidet helt sikkert så tror jeg at det er pga at store deler av slekten kommer fra Kvalnes/Qvalnes i Alstahaug.Christoper Jenssen Tanke er sønn av Elisabeth Margrathe Nielsdatter Tanche (1753-3.2.1824) G. Jens Jensen Sørøen (b. 3.5.1793) Elisabeth sine foreldre var Niels Thorsen Tanke f. 1717-1786 g. Guru Johannesdatter, Lindset.Niels er sønn av Thor Thomasen 1674-1738 og Karen Nielsdatter TancheThor var sønn av Thomas på Sund ca 1625-1685 som man antar var sønn av Joen på Nyland i VefsnKaren Nielsdatter Tanche er datter av Niels Hansen Tanche og Kirsten Hansdatter Leth (Niels Hansen Tanche kaller seg Qvam i ett skifte, det er interessant. Dette var før slekten kom til Kvalnes)Kirsten er datter av Hans Pedersen Leth (1600-1679) og Karen Pedersdatter Grum (1615-1684)Niels Hansen Tanche er sønn av Hans Carstensen Tanche og Elisabeth ThomasdatterElisabeth er datter av Thomas Laugesen (1566-1630) Som er sønn av Thomas Laugesen (1535-1602) Han var prest i Drammen. Jeg har faktisk ett bilde av ett maleri av ham.Men Hans Carstensen Tanche var sorenskriver i Hedemark (1604-1676)Han var ANTAKELIG sønn av Karsten Tanche som var sønn av Hans Tanche f. 1535. Som var sønn av Marcus Tank (1485-c. 1569) som igjen var sønn av Otto Tank og Margaretha Heger (1465-1525)Marcus Tank var borger i Wismar i Tyskland.Karsten Tanch var borgermester i Maribo DanmarkDet var en kjapp gjennomgang av slekta :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

(45) Flott med anene, Hans Egil!(44) Unnis formulering ” rimelig å anta”, - er vel svært dekkende for den konklusjonen som nå er trukket i slektslenke-skjøtene mellom Olga og: Hennes far Johan. Hennes farfar Jens Philip. Hennes oldefar Christopher Jenssen TANKE.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Ja, jeg er ikke enig/fornøyd i den. Jeg jobber litt med det, men sliter med den kirkeboka. Hvis noen har avskrift av skiftene så finner vi kanskje noe der?Jeg ser også på Hanna Tomine sine aner. Det var interessant. Hvis jeg har funnet riktig person så var mor til Hanna Tomine av Leth-familien. Forfaderen Niels Hansen Tanke var giftinn i Leth-familien på Dønna. Muligens var Christoffer sine foreldre i fjern slekt. Tanke-familien har - som mange andre familier - en tendens til å gifte seg med hverandre. Veldig spennende å finne slike 'linker', men jeg har ikke bekreftet denne enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Innlegg 47 har et godt poeng vedr. Hanna Tomina Thorsdatter fra Vega, evt. født 1793. Familysearch viser at Hanna Thorsdatter ble gift med Christopher Tanke 7. jan. 1816. Hanna og Christopher er trolig foreldre til Jens Pilop Tanke Qvale f. 1821 Ved hjelp av telling 1801 og familysearch kan foreldre til Hanna Thorsdatter være Thor Olsen Hysvaer på Vega og Doreth Pettersdatter Leth. Foreldre til Doreth Leth er Petter Jurgen Leth som ble gift med Dorothea Thorsdatter Tanche i 1756 på Vega. Det skal være en Leth som overtok handelen på Rørøy/Vega. Trolig har foreldrene til Jens Philop Tanke vært i slekt. For øvrig synes det som om både Leth og Tanke har vært et handlende folk. I så måte kan Johan Jensen Tanke f. 1844 i Kabelvåg/Vågan ha noe å slekte på, idet han i en periode drev med kjøp og salg av fisk jfr. telling 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Fantastisk interessant. Dorthea Thorsdatter er uskrevet blad for meg og heller ikke noe om henne i hefte. Dette må undersøkes videre. Hadde vært interessant å få vite mer om mannen hennes også.Dorthea er 7. Datter av Thor Thomassen - sønn av Thomas på Sund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.