Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#83973] Kirkebok for Tingvold 1794-1819. Hjelp til å tyde innføring fra 1814.

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Hei! Kan noen hjelpe meg med å lese/tyde en innføring i kirkeboka for Tingvold 1794-1819?Det gjelder vielse 22 juli 1814 under rubikken for Øre og Fredøe på side 293. Jeg kan tyde litt av det, men er ikke noen racer på gamle kirkebøker: '... af Øre-Sogn enkemann Ole A..sen og pigen Brit Rasmusdatter Sogge...?Jeg har en formening om at de to personene som vies er Ole Avlesen, opprinnelig fra Lillesteigen i Alvdal, og Berit Rasmusdatter som et par år senere er å finne i Målselv der Ole etterhvert opparbeidet gården Steien i Bardu. (Ole døde på Steien i 1860).Håper noen kan hjelpe!Hilsen Kjell Hamberg

Gjest Ann-Mary Engum
Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha, Aud!Til Ann-Mary! Ja, jeg tror det er de samme som døper barnet Carl i 1819! Det hele henger godt ihop med at Ole Avlesen og Berit Rasmusdatter først fikk en sønn Andreas i 1815, f.2.7.1815 og dpt 9.7.1815 i Tingvold. (Og konfirmert i Ibestad; se konf#5-1831). En annen liten detalj som gjør at jeg tror det er de rette Ole og Brit/Berit som gifter seg i 1814 er navnet på en garantistene, nemlig Jon Alfsen Torvig. Ole Avlesen hadde nemlig en litt yngre bror, Jon Avlesen (ref. FT1801 for Tynset). Og - så langt jeg har oversikt over skjedde det en utflytning fra Tynset-traktene på den tida; definitivt til Målselv, men også til ytre strøk på Møre.Mvh Kjell H

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.