Gå til innhold
Arkivverket

[#84072] Mikkel Henriksen Vang Hedemark

Gjest Gunn Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Nilsen

Hei alle sammen. Tusen takk dette er helt fantastisk. Min oldefar Hans Mikkelsen Sveen er den som døde 4 mars 1936 Kragerø,hvet ikke noe om fødselsdatoen untatt det som står på gravstenen,Har heller ikke funnet vielsen deres da flere av kirkebøkene er borte.Da er det vel Mikkel Henriksen som er hans far. Tusen takk,er det noen som har flere opplysninger så tar jeg imot med takk,og skulle det vøre av interesse så har jeg oppl om Hans Mikkelsens barn.Hilsen Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Da har jeg fått bekreftet rett person og jeg gjentar at jeg har slekta bakover, riktig nok ikke i vifteform, men mere som ei stripe bakovet til ca 1650. Ft er jeg på fjellet. Du får ta kontakt med meg senere. Jeg kjenner nålevende slektninger av din forfar! (dersom jeg oppfatter dette riktig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

I den grad man har trukket noen konklusjon blir jeg virkelig forvirret hva Gunn og Thor mener.Gunn: Siden du skriver (konkluderer) i innlegg 28: ”Da er det vel Mikkel Henriksen som er hans (Hans Mikkelsen Sveen) far.”–så forstår jeg deg dit hen at du regner med at fødselsdagen (17/3 1859) på gravminnet til Hans Mikkelsen Sveen er feil, eller beroende på en missforståelse. Har du forslag på en forklaring eller er det andre grunner som ikke har fremkommet her, som gjør at du fastholder dette synspunktet.Thor (29): Siden innlegg 28 følges av innlegg 29, så må jeg spørre: Hvilken Hans Mikkelsen (som døde i Kragerø i 1936) er det du har fått bekreftet er rett person?A: Hans Mikkelsen som iflg. dåpsinnførselen er født 24.feb 1859 med Mikkel Henriksen Sveen og Olea Hansdatter som foreldre.B: Hans Mikkelsen som iflg. dåpsinnførselen er født 17.mars 1859 med Mikkel Haagensen og Gunnaar Børesdatter som foreldre.(Lenker i innlegg 19)Kandidat A har en far som plasserer seg på et bosted som kalles SVEEN.Kandidat B har en fødselsdato (17.mars.1859) som er i overensstemmelse med Hans Mikkelsens gravminne i Kragerø.Jeg tør ikke konkludere her før Thor og Gunn uttaler seg, men jeg må jo si at kandidat B ligger meget sterkt an, så lenge det kun bostedsnavnet SVEEN som taler for kandidat A.Thor kan nok bekrefte at SVEEN (i en eller annen form) er et ganske vanlig bostedsnavn i Furnes. Men 17. mars 1859 er ikke en fullt så vanlig fødselsdag. IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Nilsen

Hei Iver Jeg hvet ikke annet enn det som står på gravstenen og der står det født 17 mars 1859.Har dødsattest til bestemor skal se om det kan stå noe der.Nå ble jeg veldig i tvil om hvem som som er Skredder Hans Mikkelsen Sveens far.Men jeg tror Thor har rett. Hilsen Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg oppfattet Thor i innlegg 13, som et spørsmål. Et spørsmål som burde vært besvart med NEI.Siden han ikke kommenterer innlegg 16, så er det vel mulig at han ikke har fått det med seg at den Hans Mikkelsen han løfter fram i innlegg 13 og 15 blir uaktuell for oss.Hva han vet om den andre Hans Mikkelsen (Han som døde i Kragerø 1936) har han ennå ikke røpet.Kanskje han har dokumentasjon som tilsier at den Hans Mikkelsen som døde i Kragerø i 1936 IKKE er født 17. mars 1859.(Siden både FT1910 i Kragerø og gravminnet i Kragerø operer med denne datoen, må man jo ha meget tunge grunner om man heller mener at 24.feb 1859 skulle være riktig.)Og det er disse sterke grunnene jeg gjerne skulle hatt. IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Det kan da ikke være tvil om at Hans Mikkelsen f. 17.3. 1859 er den samme som Hans Mikkelsen Sveen som dør 4.3. 1936 i Kragerø. Foreldre Mikkel Haagensen og Gunnaar Børesdatter.Thor sin Hans Mikkelsen er f. 24.2. 1859. Død 10.12. 1890. Foreldre Mikkel Henriksen Sveen og Olea Hansdatter. Dette er den familien Thor har en del om ifølge innlegg 15.Til Gunn. Er det han som dør i Kragerø i 1936 du leter etter foreldrene til? I såfall er faren Mikkel Haagensen, ikke Mikkel Henriksen som du spør om i innlegg 1. I motsatt fall er det Thor sin 'familie' du skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Nilsen

Hei Iver og Bengt Takk for innleggene. Ja det er Hans Mikkelsen Sveen som dør 4 mars 1936 Kragerø han er min oldefar.Jeg leter etter hans far og slekta på Furunes.Da skjønner jeg det sånn at det må være Mikkel Haagensen som er hans far.Er veldig lei hvis jeg har laga til en masse problemer her var ikke meningen det.Da spør jeg dere igjen,kjenner noen til slekta Mikkel Haagensen Furunes Takk Hilsen Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Barn av Mikkel Haagensen og Gønner Børesdatter:'Din' Hans,født 17 mars,døpt 10 april 1859: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6001&idx_id=6001&uid=ny&idx_side=-38>LenkeJohannes ble døpt 20 okt 1861: LenkeBøre ble født 17 feb,døpt 20 mars 1864. LenkeGina,født 23 aug,døpt 30 sept 1874: LenkeOle ble født 15 sept,døpt 16 okt 1870:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Men slektningene som jeg kjenner, heter fortsatt Sveen. Jeg er rimelig sikker på at jeg har noen forfedre for disse ned på 1600-tallet. Blir borte fra internet et par dager. Kontakt meg senere dersom det har interesse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Mikkel Haagensen ble født 29 sept,døpt 28 okt 1832.Foreldre Haagen Olsen og Marthe Halvorsdatter: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9056&idx_id=9056&uid=ny&idx_side=-212>LenkeForeldrene,Hagen Olsen og Marthe Halvorsdatter ble gift 20 des 1820 : LenkeFlere barn:Halvor,døpt 24 juni 1821: LenkeHalvor ble konfirmert i 1835(nr 35) LenkeLisbeth,født 14 nov,døpt 14 des 1823: LenkeOlia,døpt juli 1825: (nr 24) LenkeJens,døpt 2 des 1827: (nr 4) LenkeLars,døpt 4 april 1830 (Nr 14): Lenke'Din' Mikkel,døpt 28 okt 1832: LenkeAgnethe,døpt 8 mai 1836: (nr 34) LenkeGunnaar,døpt 2 feb 1840. (nr 10)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.