Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#84139] Hva gjør man når kirkebøker ikke stemmer overens?

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Niels og Nils ble brukt om hverandre, og det står jo bosted på din farfar etter oldefars navn Ole Nilsen.For å få bekreftet om dette er din farfar må du følge han videre i livet. Du må finne hans konfirmasjon og hans vielse.

Gjest Arne B. Kristiansen

Her et eksempel på det samme som i innlegg 1... nr. 71 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4463&idx_id=4463&uid=ny&idx_side=-52>Lenke i mini og nr. 72 Permanent sidelenke: Lenke i klokker.I minestrialboken så står det at Hans Christian Christiansen ble gift Olava Ragnhilde Aune f. Haagensen og i klokkerboken så er han plutselig blitt til Hans Kristian Hansen...!!!Det som er likt er at han er Stationsmester. I mini er han født i Drammen og i klokker i Vestre Toten....Faren er i mini Olaus Christiansen og i klokker Hans Hansen...Her er familien i 1910..

Gjest Lars Ove Wangensteen
Gjest Harald Søren Storaker

Niels - Nils. Eg sjekke dei som blei født 1860 i Vest-Agder. I 1865 blei 13 skreven som Niels og 8 som Nils. I 1910 blei alle 11 gjenlevande skriven som Nils. Det er ikkje slurv eller unøyaktighet, men ei normal modernisering (fornorsking) i stavemåten av navnet. Det samme gjeld navnet Ole - Ola - Olav.'Guten ska heita Ola' sa foreldrene. 'Jaha' sa presten, og skreiv Ole i kirkeboka. Og heime heitte gutten Ola. Rundt 1900 var det kanskje ein ny prest ved konfirmasjonen. 'Eg heite Ola' sa gutten. 'Jaha' sa presten, og skreiv Olav i kirkeboka.Vordal og Mygland på kart http://kart.gulesider.no/m/I4kpl Eikeland/Egeland/Eigeland trur eg er ca 7 km nordvest for Mygland.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.