Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#84244] Martin Hanssen født i Onsø 1867/68 - flyttet til Bærum- opphav, giftemål og død

Recommended Posts

Gjest Mona Ystehede

Hei, er det noen som kjenner opphavet til Martin Hanssen, som skal være født i Onsø 1867?Finner ham og konen Amanda i Bærum i 1900.[url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f00219&gardpostnr=2&personpostnr=23&merk=23#ovre>LenkeMartin skal være død i Asker/Bærum de første årene av 1900, men jeg har ikke klart å finne ham her heller. Amanda og den største delen av ungeflokken bor fortsatt i Asker 1910.LenkeAlt av info om Martin Hanssen er av interesse, jeg har ikke klart å finne ham verken gift, konfirmert eller utflyttet fra Onsø/innflyttet. En kandidat til dåp er imidlertid denne i 1868:

Gjest Mona Ystehede

Hei,Det ser helt riktig ut - det står 'fattigunderstøttet'. Han skal visstnok ha vært svært syk på det siste, så konen skal ha ordnet det hun klarte - med gårds- og fjøsarbeid på Haslum. Det passer med Haslumseie som bosted.Tuberkulose var ingen trivelig dødsårsak.Det forklarer litt. Det skal ha vært snakk om å sette bort ungene da han døde, men konen klarte å holde familien samlet med litt hjelp fra herskapet på Haslum.Fødselsdatoen passer nesten med dåpen i Onsø (en måned forskjell), da kan det jo se ut som om vi har en treff her.Super hjelp du gir, Ann-Mary - tusen takk!Skal bli spennende å se hvor vi havner videre - her har folket åpenbart vært husmenn under Elingård.mvhMona

Gjest Ann-Mary Engum
Gjest Mona Ystehede

Her går det unna - supert med vielsen. Har lett etter den i Østfold - selvfølgelig uten hell.Det er ingen tvil om at vi har rette personer, nei. Min manns oldemor, Lilly Constance, ble født 1893. Ragnvald var eldstemann i denne flokken.Regner med at vi har rette foreldre til Martin i 1865 med disse:LenkeI så fall kom de fra Rygge. Det er et sogn jeg ikke har lett i overhodet.

Gjest Ann-Mary Engum
Gjest Mona Ystehede

Det ser helt riktig ut. Dobbeltsjekket ellers søster Randine i 1855, da bodde de et sted som het Haua.LenkeSer at Hans Olsens far het Ole Kjønigsen - Kjønig er et navn som er typisk for Råde/Rygge-området.

Gjest Ann-Mary Engum
Gjest Mona Ystehede

Utrolig hvor fort du finner frem!Skal dobbeltsjekke samtlige med kirkebøkene.Ser ellers at denne Ole Kjønigsen var kautionist ved Gunder og Lisbeths vielse - med mindre det er flere av samme navn.

Gjest Ann-Mary Engum
Gjest Mona Ystehede

Kjønig Pedersen ser ut til å ha vært enkemann, da er det vel sønn Peder av første ekteskap som sitter med Kure i 1801.Ser at en Kiønig Støtvig er kautionist ved giftemålet. Mener å ha sett et sted at navnet går igjen på den gården.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.