Gå til innhold
Arkivverket

[#84370] Tyding av skifte

Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Under 'Creaturer' står:1 rød og hvid horned Koe. Jeg ser også at det er ført opp 2 sauer, men før sauene: 1 do ......? det er ei anna ku, men hva sier beskrivelsen?

bilete11030.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Noe her: a)Videre bestaar Boeds ejendende(?) ... Capital 130b)Sr Eilert Gregersen Vinther laante Penger 400c)i Gaarden Schielsvig ...? Boed efter skjøde af 29. aug 1772 1 huud for 230d)Pension af Stiftets ....(?) Enke Casse til 13 Nov a.p. 31e)det ved sidste Samling vurderede løsøre 462-2-10f)som udgiør boeds ganske formue 1331-2-10Hun fikk en enkepensjon fram til 13 nov året hun døde. Den var på 31 rd. Jeg lurer på hvor mye hun kunne ha fått i året? Prosten døde ca 25 år tidligere, så hun hadde fått pensjon lenge.

bilete11040.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

a) .. bestaaer boeds ejendom i een Capital...c) i gaarden Schielvig ejer Boed...d) Pension af Stiftets gejstlige Enke Casse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Slutten bør vel også bli bedre:og andre datter Caroline Catrine Coch een Søsterlod 191-2-5 1/4 for denne datterens Moders arv værger Broderen efter Loven og forbindes? til i siin Tiid at betale dene ved Penge, imod at afholde? alle dette Boeds løsøre og den faste Eiendom i Gaarden Schielsvig under Auction, saavelsom og at udbetale al paa hand? hæftende gjeld, og holde Skifteforvalteren ........løs for alt ....... det har. Saaledes bliver dette Skifte ...... og af os med hænders underskrift og ..... ....... bekreftelse.

bilete11041.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

....værger Broderen efter Loven, og forbinder sig til i sin Tiid at betale dem reede Penge, imod at beholde alle dette Boeds løsøre, og den faste Ejendom i Gaarden Schielsvig uden Auction, saavelsom og at udbetale al paa dend (?) hæftende Gjeld, og holde Skifteforvalteren Kravesløs for alt Krav i dette Boe. Saaledes bliver dette Skifte sluttet, og af os med hænders underskrift og hostrykt Signete bekræftet.... Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hjertelig takk til dere begge! Det har vært utrolig mye god hjelp å få her. Jeg er mektig imponert over de 'naturtalentene' som finnes på dette området.Nå skal jeg reinskrive dette, og selv om det dreier seg om kona sin farfars farfars farfars mor, så skal jeg legge dette ut for allmennheten. Men det skal jeg komme tilbake til, for nå skinner sola her i Alanya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg kan også ta med at når det gjelder de to ugifte døtrene på 28 og 30 år, så ble den eldste gift i Porsgrunn tre år seinere, 16/7 1780 'hiemme i Huset' med Monsieur Torjer Evensen, og da som Jomfr. Maren Dorothea Coch. Cav: Nic. Benj. Aall og Folkmand Frek.Ved tellingen i 1801 finner vi denne Maren som huseier i Brevik, 56 år, enke i 1ste ekteskap. Borgerskab og krambod handel. Søsteren Carolina Cathrine bor hos søsteren, er 54 år og fortsatt ugift. Broren Carl er i 1801 44 år, gift borger og kjøpmann i Brevik - 5 barn, bl.a. sønnen Hans Knudsen Coch (Hans Knudsen etter morfaren, postmester Hans Knudsen i Brevik). Jeg legger inn et 'foto' av Hans Knudsen Coch.

bilete11042.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Da er det vel etter disse Coch'ene at Cocheplassen ved Stathelle (på den andre siden av fjorden/sundet) har fått sitt navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Da mannen til Dorothea døde i 1752 (prosten Niels Coch), er det ført inn en del i skifteprotokollen som starter med 'Wii Friderich den Femte' og slutter med 'Under Vor Kong: Haand og Signet. Fr. Rex'Da det er litt vanskelig skrift enkelte steder her, lurer jeg på om noen raskt kan si om dette bare er noe vanlig standardformuleringer, eller om det er verdt å hakke seg igjennom...Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/35437/425>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/35437/425Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.