Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#84504] Solheim i Hyen: Helga Andersdatter 90 år i 1801, gift med Anders Simonsen

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Hei! Ved skiftet etter Brithe Hansdatter på Solheim i Hyen, Gloppen, datert den 26. april 1747 står det at enkemannen var Elling Andersen Solem. Det går fram i skiftet at hun hadde vært gift før og hadde hatt tre barn i første ekteskapet, av dem var bare sønnen Simen Larsen i live. Han var 50 år gammel, 'svag og vanvittig'. Sønnen Johannes Larsen var død, og etterlot seg datteren Brite Johan/Johannesdatter, 'nu 20 aar gl'. Datteren Barbra Larsdatter var også død, men etterlot seg datteren Helge Andersdatter, gift med Anders Simonsen Solheim/Solem. Ved søk, bl.a på FS fant jeg at en Elling Andersen Eikefjord ble gift med Brithe Hansdatter Eikefjord i Svanø kirke den 2. aug. 1705. Trolig var Brithe enke etter Lars el. 'Laurits Egefiord', og de hadde i alle fall datteren Barbra, døpt den 10. des. 1691 i Svanø. Barbra Larsdatter fant jeg gift den 1. okt. 1713 i Svanø med Anders Knudsen Midtbøe og blant deres barn fant jeg da Helge Andersdatter som ble døpt den 25. febr. 1715 i Flora. Dersom dette er den riktige Helga, må hennes søsken være døde før skiftet etter mormora i 1747, siden hun er nevnt som eneste gjenlevende barn. Godt at noen har tatt på seg det store arbeidet med å legge mye av kirkeboka for Kinn på databaser. Skal helt ærlig innrømme at kirkeboka for Kinn var vanskelig å bli klok på, synes at årstallene går 'att og fram' hele tiden. Skrifta er for såvidt grei den, men kronologien!!!! Er det noen som har bygdebøker å slå opp i når det gjelder Eikefjord eller Kinn så hadde det vært kjekt å få dette stadfestet! Min kone stammer fra Helga, og hun har vært en liten 'nøtt' lenge.Mvh. Kjell

Gjest Inge Nygård

I databasen 'Vigde i Kinn Prestegjeld 1689-1815' finn ein Lauritz Johansen Knabestad vigd 1690 med Brithe Hansd. Egefiord: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=vi14371689&gardpostnr=192&personpostnr=383&merk=383#ovre>LenkeI skiftet etter Sigri Johansd. Knapstad frå 1752 finn ein at arvingane er 4 sysken (eller deira arvingar). Eldste bror heiter Lars Johansen og har etterlate seg '2 sønner og 1 datter', nemleg '1) Simon Larsen, 2) afgangne Johanes Larsens efterlatte datter Brithe Johansdatter og 3) afgangne Barbro Hansdatters efterlatte datter Helge Andersdatter gift med Anders Simonsen Sollem' Skiftet er her:

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.