Gå til innhold
Arkivverket

SLAVE / FANGE av Muslimene 1700tallet


Marit Kathiravelu
 Del

Recommended Posts

Oppysningene stammer fra skiftet til Peder Ommundsens første kone, Sissel Helgesdatter: Lister skifte 1/4-1761 der det blant annet står om Peder: "lang tid haver været fanget udj Tyrkiet hvor hand spolerede alt hvad hand eye?" Begrepet "Tyrkiet" er i denne sammenheng brukt om det Osmanske riket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

På NRK 2, kl. 20:45 i kveld: Hvite slaver, dansk dokumentarserie, del 2:

 

"En million europeere ble holdt som slaver i Nord-Afrika mellom 1500 og 1830. Pirater kapret skip og tok sjøfolk og passasjerer til fange. Folk i isolerte kystområder led samme skjebne. 15-åringen Hark Olufs ble fanget i 1724 fra farens skute, og ført til Algerie sammen med flere andre fra mannskapet. Han overlevde de harde kårene, og ble en helt eksepsjonell slave."

Programmene kan også ses på NRK nett-TV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På NRK 2, kl. 20:45 i kveld: Hvite slaver, dansk dokumentarserie, del 2:

 

"En million europeere ble holdt som slaver i Nord-Afrika mellom 1500 og 1830. Pirater kapret skip og tok sjøfolk og passasjerer til fange. Folk i isolerte kystområder led samme skjebne. 15-åringen Hark Olufs ble fanget i 1724 fra farens skute, og ført til Algerie sammen med flere andre fra mannskapet. Han overlevde de harde kårene, og ble en helt eksepsjonell slave."

Programmene kan også ses på NRK nett-TV.

Temaet var såpass spennende og interessant at jeg droppet fotballkampen på TV til programmet var over. Og det sier jo en del! God dokumentarserie, leit at jeg gikk glipp av det første programmet i serien.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dag!

 

Du kan se programmene på nett-TV også: Hvite slaver

Takk for at du tipset om dette, har kikket gjennom på nettet og det var "hårda bud"! Det ble fortalt at disse folkene var på pirat-tokt helt opp til den engelske kanal, rart de ikke var lenger nord også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var lenger nord også. Etter et strandhugg på Island i 1627 ble 400 islendinger bortført og solgt på slavemarkedene i Nord-Afrika. Flere nettsider forteller om dette. Se f.eks. Wikipedia om året 1627, http://nn.wikipedia.org/wiki/1627

Ojsann og takk for den info'en! Og de norske fjordene og andre nord-områder slapp unna, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liste over ottomanske (osmanske) beleiringer og landstigninger finnes her:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ottoman_sieges_and_landings

 

Norge, Island og andre nordiske land er nevnt flere ganger. Har noen opplysninger om landstigningene i Norge?

 

Litt mer om landstigningen på Island i 1627: http://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_Abductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

En av mine forfedre sies også å ha vært tatt til fange av tyrkiske sjørøvere:

 

Fra slektsboken Familien Dybwad (utgitt 1934) står det følgende:

 

" Katoliken Nicolai Mathias Lefevre, ankom til Trondhjem 1764, sansynligvis som flyktning.

Han skal ha været i tyrkisk fangenskap, under hvilken han ble haardt behandlet, men ytret ellers aldri noget om sin fortid."

 

Årstallet han ankom til Trondhjem er litt usikkert da jeg ikke har sett noen originalkilder på dette.

-Men lurte da på når Peder Omundsen Egerøy kom hjem igjen?

 

Og i tilfelle hvordan man finner en slik ankomstdato?

Jeg har selv lurt litt på dette med tyrkisk fangenskap og har oversatt det med Ottomansk fangenskap.

-Men er usikker på hvorfor selv og ialfall hvordan han kom til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årstallet han ankom til Trondhjem er litt usikkert da jeg ikke har sett noen originalkilder på dette.

-Men lurte da på når Peder Omundsen Egerøy kom hjem igjen?

Peder O E sørget for at at barn ble unnfanget på Egerøy ca 1753, ca 1755 og ca. 1758. Det mest sannsynlige er at fange-oppholdet utenlands kan ha vært omkring 1750. Og siden skiftet med fangenskap-opplysningene stammer fra 1761, er det neppe noen sammenheng mellom Nicolai Mathias Lefevre sin ankomst til Norge og Peder Omundsen Egerøy sin tilbakekomst til Lista/Vanse/Egerøy.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for så vidt rett, men når det gjeld tilfeller av sjømenn som vart teke til fange er det nok mest truleg at dette skjedde på den såkalla "Barbari-kysten", dvs. dei vestlege delane av Afrika sin Middelhavskyst (Marokko, Algerie, Tunis).

 

Den korrekte betegnelsen er Barbaresk-kysten, avledet av ordet berber, betegnelsen på det nomadiske urfolket i Nord-Afrika. Ordet barbar, derimot, har gresk opprinnelse og var en litt nedsettende betegnelse på utlendinger/ikke-grekere.

 

 

De var lenger nord også. Etter et strandhugg på Island i 1627 ble 400 islendinger bortført og solgt på slavemarkedene i Nord-Afrika. Flere nettsider forteller om dette.

 

Islendingene har til og med sitt eget navn på Alger (hovedstaden i Algerie): Algeirsborg. Det viser at forbindelsen til "røverstatene" i Nord-Afrika har ligget langt fremme i islendingenes bevissthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den korrekte betegnelsen er Barbaresk-kysten, avledet av ordet berber, betegnelsen på det nomadiske urfolket i Nord-Afrika. Ordet barbar, derimot, har gresk opprinnelse og var en litt nedsettende betegnelse på utlendinger/ikke-grekere.

 

 

 

 

Islendingene har til og med sitt eget navn på Alger (hovedstaden i Algerie): Algeirsborg. Det viser at forbindelsen til "røverstatene" i Nord-Afrika har ligget langt fremme i islendingenes bevissthet.

 

Ser ut som Algeirsborg har et piratskip i byvåpenet sitt også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en kuriositet kan det nevnes at deler av Oslo, før saneringen ble ble kalt røverstatene Alger og Tunis.

 

Trodde ikke at min forfader hadde noen forbindelse med Peder Omundsen Egerøy.

Men siden det finnes så lite dokumnetasjon på dette har jeg vært usikkerpå om det stemte.

Jeg visste ikke at nordmenn hadde vært i fangenskap av disse piratene.

 

Og skjønte ikke helt hvorfor min forfader skulle vært tatt til fange av tyrkere, derfor synes jeg det er interessant å finne ut mer ;)

(Tyrkiske= Ottomanske, mest sannsynlig var fangenskapet i Nord-Afrika.)

 

NrK sine prgrammer er virkelig bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Vetle Lid Larsen har skrevet en dokumentarroman om norske slaver i Algerie - se omtale av boken "1001 natt - den ukjente historien om to norske slaver i Alger" på dagbladet.no her.

 

Legg merke til at boken også inneholder 200 sider med rene kildehenvisninger.

 

Kanskje noe å føre opp på ønskelisten til jul...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Vetle Lid Larssen har skrevet en dokumentarroman om norske slaver i Algerie - se omtale av boken "1001 natt - den ukjente historien om to norske slaver i Alger" på dagbladet.no her.

 

Kanskje noe å føre opp på ønskelisten til jul...?

 

Jeg hadde nok vært snill ifjor, for noen leste ønskelisten min og gav meg denne boken til jul - og nå har jeg lest den.

 

Boken anbefales varmt. Den er en fin blanding av dokumentar og roman, uten altfor mye fiksjon og fri diktning, så den fremstår svært troverdig. Vi følger to nordmenn, Niels Moss fra Trondheim og Christian Børs fra Bergen, fra de blir tatt til fange og gjennom deres slavetilværelse i Alger, to slaveliv som forøvrig artet seg veldig forskjellig. Vetle Lid Larssen har tydeligvis gjort grundige arbeider og undersøkelser da han skrev boken, og vi får gode innblikk i både slaveliv og storpolitikk i 1770-årene. 

 

Her er bokens noteapparat på Vetle Lid Larssens hjemmeside - og her kan man lese bokens første 24 sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Mange interessante innlegg her!  Men blir vanskelig å bevise stort, men gransking av navn, og gjennomgang av små spor, og kanskje leting etter gamle skip i havet, kan vel gi en del svar på hvorfor folk på kysten er mørkere, enn andre plasser.

 

Dette har visst lagt seg under feil overskrift, var en debatt om stranda skip osb. jeg leste om her. kanskje det var lenke via dette, vet ikke helt. Fant ut av det lenka til det som handler om skip som har stranda, og mørke folk langs kysten, er i det siste innlegget, under overskrifta: Muslimske fanger og slaver 17&1800talet   Mye interessant der å finne, nå når jeg holder på med slekter i Sogn og Fjordane.   

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.