Gå til innhold
Arkivverket

Kontakte tyske slektsforum / tyske kilder 1350-1600

Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg har en del referanser til gamle tyske kilder som ble samlet inn på 1900-tallet i forbindelse med familiens slektsbok. Den gang ble en tysk forsker engasjert for 2 DM pr. oppslag og han fant et 20-talls oppslag i "pfarrerbuch", "promoviertenliste", "mitteilungen der Zentralstelle Quelle", Concordia, Christlich wiederholte einmütige Bekenntnis, Leipzig MDCCIII, seite ...", "Katalog der fürstl. Stolberg-Stolberg, Leichenpredigten-Sammlung Band .., Seite ...", "Desgl. Seite ...." og div. andre. Den gang ble ikke disse referanser undersøkt nærmere pga tidsnød før utgivelse av slektsboken, men jeg håper det kan være mulig å gå tilbake til disse kilder fremdeles.

Familien er sporet tilbake med helt sikre kilder til midten på 1600-tallet og navnet er kjent fra midten på 1300-tallet og frem mot 1600 bl.a. i de nevnte kilder. Det hadde vært fantastisk å kunne knytte disse sammen, dvs. å fylle hullet bakover fra ca 1650 til ca 1350-1600.

Spørsmålet er hvordan angripe dette. Jeg leser tysk, men ikke mer og er helt avhengig av å få bistand fra tyske forum eller lign. Skal det engasjeres en tysk forsker, vil det imidlertid sikkert bli for kostbart.

Er det noen som har kjennskap til gamle tyske kilder, forum og/eller forslag til hvordan jeg kommer videre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har kjennskap til gamle tyske kilder, forum og/eller forslag til hvordan jeg kommer videre ?

Jeg har brukt den Sveitsiske delen av denne websiden og fikk veldig god hjelp. Det er sikkert nok det samme på den tyske siden. Jeg kan ikke nok tysk eller fransk til å bruke lokalspråket, men jeg brukte engelsk og det var ikke noe problem.

http://www.geneal-forum.com/

Good luck!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Jeg ble litt overveldet av alt som lå NSF og lette etter anbefalte forum - og da kom du Svein med ditt forslag. Det passer meg utmerket, bl.a. fordi jeg også søker Freiburg. Jeg hadde ikke tatt det med i mitt første innlegg for ikke å forvirre, men mange av de gamle funn, gjelder faktisk Freiburg.

De eldste "anene" (de med slektsnavnet) var lombarder i Wallis, Freiburg og Luzern. De skal opprinnelig ha kommet fra Asti i Nord-Italia (iflg. Stadsarkivet i Freiburg). På slutten av 1400-tallet er en del med slektsnavnet kommet til Bayern og sees i Hamburg fra 1465. Sist kjente person av de gamle en pfarrer i Burg i 1600 og en annen pfarrer i Hartmannsdorf i Sachsen i 1616-1630. De fleste funn i Tyskland er geistlige, mens de i Sveits er lombarder, pengeutlånere og borgere.

De sikre, kjente aner var borgere i Hamburg fra ca 1650. Det kan altså se ut som det er tre bolker som "må" kobles sammen, dvs. Freiburg med Bayern/Sachsen og Bayern/Sachsen med Hamburg. Det siste er det mest nærliggende å forsøke seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider