Stian Høiset Skrevet Mars 5, 2011 Del Skrevet Mars 5, 2011 Eidanger mini 1764-1814, s. 121. Venstre, helt nederst. Peder Anders. Tweten gifter seg med Marte Jacobsd. Men hvor er Marte fra? Valget mitt står trolig mellom T[h]orsholt i Siljan eller Røsholt i Lardal. Forlover Povel ser ut som om han er fra Røsholt (i Lardal). Gard har på www.gamlegjerpen.no transkribert at bruden er fra Tosholt (som eventuelt må være en fingerfeil), og at Povel er fra Røsholt. For meg er de veldig like. Noen opplysende kommentarer er velkomne! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leif Biberg Kristensen Skrevet Mars 5, 2011 Del Skrevet Mars 5, 2011 Det ser ut som det står Rosholt på både Marte og Povel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Høiset Skrevet Mars 5, 2011 Forfatter Del Skrevet Mars 5, 2011 Fint! Jeg har kandidaten i Lardal. Jeg må trolig finne Povel for å få det bekreftet. *krysser fingre* Jeg synes kirkebøkene for Lardal er vriene på den tida, og mener å ha funnet hull. Det ser ut som om Asbjørn Bakken (i likhet med meg) ikke klarte denne da han skreiv Siljan bygdebok. han kaller henne bare for 'Marte Jakobsdatter', uten opphav ... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå