Gå til innhold
Arkivverket

Friderich Andersen Falch f.ca.1756 iflg.FT1801

Hilde Charlotte Andersen
 Del

Recommended Posts

Har hatt følgende tema i dette forumet:

Jacob A.Falch, Moss Jacob Andreas og Jacob Abraham - er det samme mann?

Så kommer da spørsmålet om Jacobs far, Friderich Anderssen Falch, se FT1801 Moss Lager derfor et nytt tema.

Hans Falch skriver: Den eneste Friderich, som jeg finder i Moss, hvor alderen kunne passe.

26.dec.1757

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Moss, Ministerialbok nr. I 2 (1753-1779), Fødte og døpte 1758, side 26-27.

Har fått hjelp til å oversette dette og det lyder omtrent slik:

Andreas Madsens og Jnger Andersdaatters Søn Frideric døbt, Fadd.ne Jacob Skrejbers Hustr., Kirsten Andersdaatter, Peter Borer(?), Jonas Andersen Fosnes og Anders Andersen Saugdr.

I venstre marg: Moss 26de, Søelægd (Det siste betyr at han skulle innrulleres i sjøforsvaret/marinen når den tiden kom.)

Friderich Anderssen Falch kan godt ha hatt en far som het Andreas Madsen eller kanskje det korrekte her er Anders Madsen? Flere av fadderne heter Andersen....

Knut Thorvaldsen skrev dette:

Jacob er sønn av skipper og losoldermann Friderich Andersen Falch (1758-1806)og hans andre kone Karen Mathea Olsdtr. Berg (datter av Ole Olsen Berg og Anne Larsdtr. Goen). Friderich var først gift i 1781 med Diane Malene Kierulf som døde allerede i 1782. Han hadde 8 barn som jeg vet om med Karen Mathea. Etter hans død giftet Karen Mathea seg med Jens Daniel Busch i 1811. Jeg vet ikke hvem som er far til Friderich Andersen Falch men han er kansje i familie med Anders Sørensen Falch på Strømsø. På samme tid hadde vi også i Moss en gartner Magnus Falch, født ca 1760 som kan være en bror.

Ellers vet jeg ikke mye om Friderich. Fant dette i en bok:

Hjørnegaarden, nr.25, gml.nr.45, Storgaten, eiedes 1782 av lodsoldermand Fredrik Andersen Falch og efter ham av enken inntil 1809 da hun solgte til skomaker Gothardt Nadelsten.

Kilde: Fra det gamle Moss af Overlærer Richard Olsen Bestyrer af Moss høiere Almenskole Moss Aktiebogtrykkeri 1901 s.313

Friderich Andersen Falch dør 48år gammel 8.jan.1806Hvis det er rett mann funnet f.26.des.1757 d.8.jan.1806 ville han akkurat ha fylt 49år..... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider