Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var madam Myre?

Nordøsterdalsmuseet v/Arild Alander
 Del

Recommended Posts

En mere komplett tekst av det som står om Peter Myhre i Ovenstad finnes i #107.

Neppe, det er akkurat samme opplysninger, men siden jeg fant dette skrevet på en nettsiden, la jeg det like godt inn for enkelhets skyld - da kan de som ikke er pålogget se opplysningene også :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke vi behøver å bruke mere tid på kaptein Peter Myhres enke. Hun har ganske sikkert ut fra de opplysninger som foreligger, vært i Glemmen, Onsøy eller Fredrikstad helt fra mannen døde og frem til hennes svigerinne, Peters søster giftet seg med Bugge. Siden fulgte hun nok dem videre først til Risør og senere til Lista (Herad) og til slutt til Eid, Molde hvorefter hun i høy alder kom til Bergen og døde der.

Madam Myhre i Trondheim i 1823 synes mere interessant og det er mulig en kan komme videre ved å kartlegge bedre "de kondisjonerte" i Røros omkring 1823. Som en bekjent nevner for meg så var det et begrenset / lite miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grete - Tittet litt på det som er nevnt i innlegg 170.Johan Carl Ludvig Werner giftet seg 8 juni 1813 i Idd, med Johanne Cathrine Maria Smith.Fant et barn: Elise Cathrine Ludovica født 4 okt ,døpt 1 des 1815, døpt i kirken 30 aug 1816. Foreldre : Battaljons kirurg Carel Ludvig Werner og hustru Johanne Cathrine Maria Werner,født Smith født på Store(Hoem ?) Kilde : Klokkerbok Idd 1815 - 1826,side 31,post 31.det må være samme foreldre,som døper barnet Petrine Antonethe 24 juni 1817 i Fredrikstad (Født 7 juni )Faren er nevnt som Lars? Ludvig Werner,som må være feil ! Moren Cathrine Maria født Smith.Adresse: Hos Captein Myhre på Nygaard ved forstaden. Kilde : Fredrikstad 1816 - 1834 ,side 37, post 12. Elise Cathrine Ludovica gifter seg 5 nov 1839 i Halden med Adolf Ingemann født 1809. Hennes far Carl Ludvig Werner, hans far Mathias Bronstrop Ingemann. Petrine Antonethe Werner gifter seg 7 juni 1839 i Eidsberg med Christian Cornelius Hagemann født 1805. Foreldre: Fredrik Hagemann og Carl Werner.Fant ikke død på Carl Ludvig i Fredrikstad eller Halden.Dette innlegget ble veldig komprimert,har lagt inn en ny nettleser, mulig det er det som er problemet? Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligheten er meget stor for at bataljonskirurg Carl Ludvig Werner (f.1788 i Braunschweig) og Doctor (f.h.v.feldtkirurg, - berglege) Otto Christian Stengel (f.i tidsspennet 1788-1794 fra Holstein), -kjente hverandre godt. Opphav, alder og karriere matcher bra.

Kanskje de til og med har vanket i de samme kretser i tiden 1818-1821, og at de to døtrene etter Gregers Smidt (den ene enke, - den andre ektefellen til Werner) også har befunnet seg innenfor disse kretsene.

Om dette kan ha vært i Fredrikstad-området eller i Christiania, kan muligens avklares.

Jeg deler m.a.o. ennå ikke Leifs oppfatning om at vi ikke behøver å bruke mere tid på kaptein Peter Myhres enke (Petrine Antonette Gregersdatter Smidt).

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke vi behøver å bruke mere tid på kaptein Peter Myhres enke. Hun har ganske sikkert ut fra de opplysninger som foreligger, vært i Glemmen, Onsøy eller Fredrikstad helt fra mannen døde og frem til hennes svigerinne, Peters søster giftet seg med Bugge. Siden fulgte hun nok dem videre først til Risør og senere til Lista (Herad) og til slutt til Eid, Molde hvorefter hun i høy alder kom til Bergen og døde der.

Madam Myhre i Trondheim i 1823 synes mere interessant og det er mulig en kan komme videre ved å kartlegge bedre "de kondisjonerte" i Røros omkring 1823. Som en bekjent nevner for meg så var det et begrenset / lite miljø.

Spørs vel om det brenner et blått lys for kandidaten fra Østfold likevel da ja, mye søk og arbeid, men greit å få det sjekket ut selv om en ikke kan være 100 % sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Iver i at det fortsatt kan være aktuelt å se nærmere på Petrine Antonette Myhre som en mulig kandidat. En innfallsvinkel kan være om det finnes et skifte eller en dødsfallsmelding etter hennes mor som døde i september 1822. I så fall kan det finnes opplysninger om hvor datteren befant seg på det tidspunktet.

Petrine Antonette Myhres mor het Ingeborg Cathrine Smidt f. Berg. Hun døde i Halden 13.9.1822 og ble begravet samme sted 19.9. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7424&idx_id=7424&uid=ny&idx_side=-118 nr.37. Hun er omtalt her http://www.infonorway.net/article.php?id=1395. Jeg har lett etter et skifte både i Halden og i Idd, uten å finne noe, men kanskje andre kan ha bedre hell.

Når det gjelder navnet Antonette på Emil Stengels datter som ble født på Biri, tror jeg ikke det er noen grunn til å legge vekt på det. Hvis vi ser på døpte i Biri På Gjøvik-Toten sleksthistorielags avskrifter for 1842-1854, går det fram at Antonette var et populært navn i Biri på denne tida, nærmest et motenavn.

Til Karl Johnny Sommer:

Carl Ludvig Werner døde I Halden (Fredrikshald) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7424&idx_id=7424&uid=ny&idx_side=-152 nr. 52.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder navnet Antonette på Emil Stengels datter som ble født på Biri, tror jeg ikke det er noen grunn til å legge vekt på det. Hvis vi ser på døpte i Biri På Gjøvik-Toten sleksthistorielags avskrifter for 1842-1854, går det fram at Antonette var et populært navn i Biri på denne tida, nærmest et motenavn

Jeg har som nevnt tidligere sjekket opp navnet Antonette (og morens partronym Mikkel) i Biri og omegn og ser at sognepresten i ft1801 hadde en datter som het Antonette, da 7 år gammel. Hun var fadder en rekke ganger og kan ha bidratt til at Antonette var et populært navn i området.

Min konklusjon om at Peter Myhres enke var et feilspor bygger i første rekke på at hennes datter synes å ha oppholdt seg i Glemmen helt til hun gifter seg. Hun var bare 6 år da moren ble enke og selvsagt er det mulig at moren "tok jobb som husholderske eller likn. i Røros" 4 år senere når datteren var 9 år, men det lyder unaturlig, særlig fordi det synes som om enken bodde på / hos Myhre-familien i Glemmen/Fredrikstad senere også. Hvorfor skulle hun forlate datteren og et trygt opphold med enkepensjon for et krevende opphold på Røros/Tynset ?

Når det gjelder Otto Christian Stengel så minner jeg om at han kom til Røros som berglege i oktober 1821 og at han ganske sikkert fikk stor hjelp av sogneprest Aschenberg som også var materialforvalter og vikarierende berglege. Stengel må vel ha hatt en husbestyrerinne selv om han bare var 26 år da han kom og hva er mere naturlig enn at Aschenberg har skaffet henne. Det er ellers mulig at en må se nærmere på de prominente fadderne til Geo Emil Gonsales. Et annet alternativ er at Otto Christian Stengel hadde med seg "madam Myre" da han kom til Røros, men det ville vært oppsiktsvekkende.

Jeg minner også om at vi ikke synes å ha funnet noe opphav til navnene Geo, Emil eller Gonsales. Må vi kanskje helt tilbake til berglegens aner ?

Geo Emil Gonsales ble født 12.sep.1823 og må altså være unnfanget rundt juletider 1822 og da hadde faren vært på Røros ca 1 år. Otto Christian Stengel giftet seg med sogneprestens datter 17.jul.1827 da hun var 20 år, men de har sikkert kjent hverandre fra hun var tenåring.

Mitt forslag om å ikke bruke mere tid på Peter Myhres enke var et forsøk på å pense søket over på disse sporene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fadderen prost Hagerup og frue var sogneprest, prost Jørgen Andreas Hagerup 1772-1854 gift 1817 med Anna Margrethe Christiane Holtermann.

Fadderen løytnant Ramm, var skoginspektør, løytnant Nicolay Hersleb Ramm 1756-1830 gift 1785 med Anne Endresen Berg fra Chra. en av deres sønner Hans Ramm ble forøvrig i 1825 gift med Maren Anne Sørine Sofie Møller 1809-1835 fra Molde. Jeg nevner Molde fordi det kan se ut som om det er flere forbindelser mellom Røros og Molde i saken.

Fadderen landhandler Tangen har jeg ikke funnet helt ut av, bare at Landhandleren Tangen var den første landhandler i området og ble åpnet i 1811.

Fadderen madame Brokorf er vel løytnant Friderich Redeling Brodtkorbs hustru, Sophie Amalia Heschier fra Trondheim. Denne familien bodde på Røros fra ca 1811-15 og utover. Deres hus http://www.bergstade...recteurens-huus

Fadderen Maren Østgaard. Dette er ganske sikkert løytnant Nicolay Ramms datter Maren Magdalene Ramm 1787-1874 som var gift med Michael Østgaard 1779-1858 (forøvrig fra Dalsbygda, Os, Hedmark).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag om å ikke bruke mere tid på Peter Myhres enke var et forsøk på å pense søket over på disse sporene.

Helt greit for meg, så lenge det ikke bringes nye ting til torgs.

Antakelig har vi møtt veggen når det gjelder årene 1818-1824 vedrørende Petrine Antonette (Smidt) Myhre, og at sannsyneligheten taler for, at hun oppholdt seg i Glemmen/Fredrikstads nærhet i disse årene. Men å sette en tykk sort strek over henne tror jeg er uklokt, - da jeg uansett tror at vår ukjente Madame Myhre sitt opphold i Nord-Østerdal/Røros var av temporær karakter (1821-1824), - også om hun skulle være "trønder".

Det vil ikke være overraskende om også ved nye kandidater vil være tilsvarende lite sannsynelige.

Vi mangler vel fortsatt Chr.Otto Stengel sine bevegelser i Norge de siste årene før han ankom Røros. Selv om vi nå forlater "østfoldingen" Petrine Antonette, så blir jo årene (ca.)1818-1821 meget viktige.

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere kopiert en del sider fra H P Dahle: Røros Verks historie, bl a en oversikt over Verkets funksjonærer gjennom tidene inkludert funksjonærer ved ulike smelthytter rundt omkring, samt bergleger. Jeg finner ingen Myhre blant disse i det tidsrom som er aktuelt her..

Avskrift KB Røros 1817-1828 viser ingen Madam Myhre eller noe Myre som kunne tenkes å han vært gift med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en god del opplysninger på nettet om Otto Christian Stengels bevegelser før han kom til Røros i 1821. Se blant annet http://www.geni.com/people/Christian-Stengel/6000000014282766961, http://familytreemaker.genealogy.com/users/v/o/l/Paul-S-Volstad/WEBSITE-0001/UHP-0034.html og her http://www.bergstaden.org/no/bergstaden/bergmannsgata/stengelgarden.

Det ser altså ut som om han kom til Norge i 1814 og oppholdt seg i Christiania dels som kompanikirurg og dels som medisinerstudent. Som kompanikirurg kan han selvfølgelig ha reist en del rundt i Østlandsområdet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bergstaden.org/no/bergstaden/bergmannsgata/stengelgarden

Jeg ser at den siste lenken i mitt forrige innlegg ikke virker og prøver igjen med bildet av Stengelgården på Røros. Det er jo et vakkert hus, og først trodde jeg at det var selve "åstedet". Men det ser ut som om huset først kom i Stengelfamiliens eie en god stund etter 1823.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere kopiert en del sider fra H P Dahle: Røros Verks historie, bl a en oversikt over Verkets funksjonærer gjennom tidene inkludert funksjonærer ved ulike smelthytter rundt omkring, samt bergleger. Jeg finner ingen Myhre blant disse i det tidsrom som er aktuelt her..

Avskrift KB Røros 1817-1828 viser ingen Madam Myhre eller noe Myre som kunne tenkes å han vært gift med henne.

Jeg har også vært innom disse. Det var en Myhre i boken til Dahle, men han dukker først opp på 1840-tallet. Når det gjelder avskrift av kb, så mener du kanskje http://www.hognes.ne...l/d18301839.htm Hogne Holst sine transkriberte sider eller finnes det samme andre steder ?

Hos Holst savner jeg fadderne som kanskje hadde gitt større mulighet for treff på Myhre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært innom disse. Det var en Myhre i boken til Dahle, men han dukker først opp på 1840-tallet. Når det gjelder avskrift av kb, så mener du kanskje http://www.hognes.ne...l/d18301839.htm Hogne Holst sine transkriberte sider eller finnes det samme andre steder ?

Hos Holst savner jeg fadderne som kanskje hadde gitt større mulighet for treff på Myhre.

Jeg mener Jostein Mediaas transskripsjon av KB for Røros 1817-1828, som er å finne her på DA:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petrine Antonette Myhres mor het Ingeborg Cathrine Smidt f. Berg. Hun døde i Halden 13.9.1822 og ble begravet samme sted 19.9. http://www.arkivverk...y&idx_side=-118 nr.37. Hun er omtalt her http://www.infonorwa...cle.php?id=1395. Jeg har lett etter et skifte både i Halden og i Idd, uten å finne noe, men kanskje andre kan ha bedre hell.

Skiftet fra 30. sept 1822 avslører dessverre ikke hvor Petrine Antonette holdt hus.

Østfold fylke, Halden by, Skifteforhandlingsprotokoll 1a (Jd 0001.a), 1812-1826, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel ikke så mye å si, men det var Peter Myhre og Petrine Antonette Smidts datter, Cathrine Elvie f. 1813, som var gift med sogneprest Ulrik Bugge.

Østfold fylke, Glemmen, Ministerialbok nr. 4 (1816-1838), Ekteviede 1835, side 414-415.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rettelsen, Grete. Best å få det riktig.

Jeg gjorde et søk på Petrine på Røros og fikk faktisk ett eneste treff som kan være tilfeldig, http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=dp16401817&gardpostnr=737&personpostnr=6625&merk=6625#ovre Året er 1823 og bl.a. er madame Leigh fadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde et søk på Petrine på Røros og fikk faktisk ett eneste treff som kan være tilfeldig,

Og jeg gjorde et søk på Smidt. -Med et resultat som åpner for fortsatte spekulasjoner:

Det ser ikke ut til at vi kan slippe Petrine Antonette Smidt (som en event. Mad.Myre) enda.

(Dere får ha meg unnskyldt om dette blir for spekulativt:

For meg ser det ut til at en slektning (har ikke hatt tid til å kontrollere dette, men geografien gir sterke indikasjoner) av Petrine Antonette: Sorenskriverfruen NICOLINE MARIA SMIDTH er oppført som mor ved en dåp på Røros i 1818. Faddergruppa ved denne dåpen er jo rimelig kjente personer for oss som har fulgt dette temaet:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=dp16401817&gardpostnr=113&personpostnr=1007&merk=1007#ovre

Dåpsbarnet (LUDVIG CARL) er åpenbart oppkalt etter hennes første ektefelle: Kapellan LUDVIG CARL Nilsen, som hun giftet seg med i Rakkestad 27. september 1795 (NB).

No.12: http://www.arkivverk...y&idx_side=-142

(Her som prestefolk i Rødenes ved 1801-tellinga hvor kapellanen er avansert til sogneprest: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f18010120&personpostnr=2&merk=2 )

N

ICOLINE MARIA SMIDT ble døpt 6.desember 1776 i Fredrikstad med Cornelius Smidt som far: (Øverst venstre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7448&idx_id=7448&uid=ny&idx_side=-227

Dåpen skjedde på Røros samme år (1818) som kaptein Myhre døde i Fredrikstad. Som ny-enke og alene-mor er det vel ikke utenkelig at satte kursen for en eventuell slektning på Røros .

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant, Iver! Kanskje Cornelius Smidt var bror til Gregers Smidt, Petrine Antonettes far?

Det var jo nettopp dette jeg tenkte, - at det foreligger et søskenbarn-forhold. I så fall har vi en ørliten mulig tilknytting mellom Petrine Antonette og Røros.

En annen ting som må kontrolleres er hvorvidt Nicoline Marie Smidt (Dessem) døde allerede omkring 1820. Jeg synes det er merkelig at hennes ektefelle (sorenskriver Dessem) opptrer alene som fadder ved et knippe dåpshandlinger i 1821. I fall hun døde omkring 1820, så har jo Petrine Antonette også en grunn til å komme til Røros m.t.p. en velstående enkemanns behov for en DAME i huset.

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig, denne tråden lever sitt eget liv uten at trådstarter aner noen ting. Jeg går ihvertfall ut fra det, siden det ikke har kommet noen svar derfra siden 2011.

Temaet ble startet 7/3 2011, og trådstarter deltok siste gang 10/3 2011.

Nå 17/4 2013, over 2 år senere har temaet kommet opp i 10 sider og #193 innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig, denne tråden lever sitt eget liv uten at trådstarter aner noen ting. Jeg går ihvertfall ut fra det, siden det ikke har kommet noen svar derfra siden 2011.

Temaet ble startet 7/3 2011, og trådstarter deltok siste gang 10/3 2011.

Nå 17/4 2013, over 2 år senere har temaet kommet opp i 10 sider og #193 innlegg.

Ta det med ro Berit, jeg har truffet ham i dag, så han er klar over at det jobbes i kulissene ;)

Temaet har vel ligget generelt i dvale inntil for noen dager siden nå også.

Så det "årn`ær sæ", er det ikke noe slikt de sier i Fredrikstad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Reidar. Jeg tar det helt rolig. Jeg er bare imponert over hvor standhaftige noen er.

Det er jo fint at han kjenner til arbeidet dere legger ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider