Gå til innhold
Arkivverket

Tingbok for Hadeland 1773

Kristin Ødegård
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg prøver å finne en drapssak (drap begått 11 april 1773 i Jevnaker) i Tingbok for Hadeland.

Så vidt jeg kan se så gjelder Tingbok 66 (Land, Gran, Jevnaker) bare frem til januar 1773.

Tingbok 67 (Hadeland, Land og Valdres) begynner med august 1773.

Er det mulig å finne saker fra Hadeland i perioden som mangler (januar til august 1773), eller er finnes ikke disse sidene?

mvh

Kristin Ødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingbok 66 går ifølge katalogen fram til 4. juni 1773. Den siste sida inneholder da også et tingreferat fra denne datoen (nedre halvdel av sida), mens foregående tingreferat er datert 23. januar 1773. Derimellom er det imidlertid notert at referatene fra vårtinget 1773 for Gran og Jevnaker er innført i tingbok for Valdres, autorisert 1768, hhv fol. 347 og fol. 359. Helt nederst er det også notert at en åstedssak fra Lyngstad i Gran er protokollert samme sted, fol. 384.

Dette forklarer nok hoppet fra januar til august 1773, men jeg kan ikke se at drapssaken er nevnt i disse referatene. For å få hjelp til å finne fram til kilder vedrørende denne saken, bør du kontakte Statsarkivet på Hamar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg saken, i Tingbok for Valdres (side 378b, forts på side 380b).

Tusen takk for hjelpen! :)

mvh

Kristin Ødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.