Gå til innhold
Arkivverket

Marilyn Monroes norske 'farsslekt'!

Arnfrid Dommersnæs Mæland
 Del

Recommended Posts

Nei det er sant, gjort er jo gjort. Jeg gleder meg ihvertfall til å se artikkelen din. Det skal bli interressant og se fortsettelsen!

Hvis intervjuet med AKL var gjort i forveien så synes jeg det er enda rarere at de ikke ga deg anledning til å svare på det. Men det høres ut som dere har ordnet opp i det, så det er jo bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnfrid kan høres på radio, NRK Rogaland.

Hvor langt ute i sendingen (omtrent) er det Arnfrid kommer inn? Jeg har lyttet og lyttet men har ikke hørt stort annet enn musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt ute i sendingen (omtrent) er det Arnfrid kommer inn? Jeg har lyttet og lyttet men har ikke hørt stort annet enn musikk.

Forholdsvis langt ute. Datoen var vel 18.mars? Og musikk, ja dette er eit stort problem i alle lokalsendingane - tenk at dei ikkje har lov til å spele lokal musikk ein gong, berre følgje desse idiotiske, einsrettande spele-listene til NRK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere begge! :) Ja, jeg har 18. mars fremme, slik Gretes link viser. Skal prøve igjen, for jeg vil gjerne høre det.

Når det gjelder all den 'vemmelige' musikken de alltid sender i uhorvelige mengder rundt ethvert fornuftig innslag, så kan jeg bare si meg enig med Aase. For min del så går jeg nok glipp av mye interessant stoff fordi jeg ikke orker å høre på all denne (for meg) slitsomme musikken. Jeg lytter knapt på radio av nevnte grunn ...

Vennlig hilsen fra Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Onsdag (tror jeg) 5 august 1962 er en dag jeg aldri glemmer. Jeg var 13 år og gikk til nærbutikken for å handle for en nabo. Handlet, gikk ut av butikken og gikk over gaten mens jeg kikket på overskriftene i Rogalands avis. Jeg frøs til is da jeg leste at Marilyn var død, og ble fylt av en sorg det tok mange år å komme over. Så dette er et øyeblikk som har brent seg fast som en av disse 'hvor var du da....osv'.

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heldigvis gjort store framskritt (som er dokumentert i denne tråden) siden debatten på Anbytarforum i 2001.

I kortversjon er det viktigste nye at mannen som var Marilyn's far iht. hennes dåpsattest, ikke var født i Norge, men i USA, samt at det var hans far, altså Marilyns farfar, som var norsk, fra Stavanger, og ikke fra Haugesund hvor statuen av Marilyn (fremdeles) befinner seg.

Jeg fikk dokumenter fra militær-arkivet i USA, disse dokumentene ble oversendt til trådstarter Arnfrid Mæland, og et oppslag om saken stod i Stavanger Aftenblad 18. mars 2011. Dokumentene bekreftet Martin Edward Mortensens opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider