Gå til innhold
Arkivverket

Er "Brukernes eget forum" allerede dødt ?

Per Nermo
 Del

Recommended Posts

• Svar 336
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

• kmg

38

• Reidar Oddløkken

27

• NNN

24

• Ken V. Nordberg

31

Topp bidragsytere i dette emnet

Bilder

Klarar ikkje å sjå at du skulle få vanskar med, eller eventuelt meirarbeid om vi får ei kronologisk oppsplitting Johan. Det vert jo ikkje fleire debattar, - det einaste som hender er at dei er sortert inn i epokar før du les dei og eg skjønar ikkje heilt at det skulle vera noko ulempe i arbeidet ditt. Alle fora vil jo vera søkbare slik som før, og om du leitar etter nokon som du veit levde kring ca 1900, så treng du jo berre å leita i den aktuelle tidsepoken, ikkje leita gjennom alle epokar.

Elles takk til dykk andre som stør tanken om ei kronologisk oppsplitting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal selvsagt vurdere inndeling i forum/underforum!

Og til de av dere som har interesse for statistikk, og spesielt til spørsmålet i 264: 1. mai 2011 var forumene besøkt av 841 unike brukere (743 fra Norge, 29 fra ukjent opphavssted, 26 fra USA, 17 fra Sverige, 13 fra Danmark, 3 fra Belgia, 2 fra Frankrike, 2 fra UK, 1 fra hver av landene Nederland, Island, Estland og Tyskland). Disse besøkte forumene 1834 ganger og åpnet 13528 sider. Danskene var de ivrigste i går, 13 dansker besøkte forumene 80 ganger, i snitt 6,2 besøk for hver av disse brukerne.

Jeg ser også at det er etterlyst hva som menes i mitt innlegg under 221, så vidt jeg kan skjønne hvem "noen" og "dere" er i utsagnet: "Og dersom noen vil starte opp et alternativ, så for all del: Lykke til! Lykkes dere med å skape noe som er bedre, så vil folk raskt finne fram til det. Slik er det i et åpent og fritt samfunn, heldigvis."

Jeg regnet det som allerede besvart i et par andre innlegg, men i hvert fall: Det er varslet i et par innlegg i dette forumet at det snart skal etableres et eget diskusjonsforum for genealogene, de med kvalitet i stedet for kvantitet, de som ikke ønsker å drukne blant amatører, nybegynnere og andre med "bestemorspørsmål". Denne gruppen er for meg "noen", siden det ikke er presisert nærmere hvem de er, og "dere" i mitt innlegg er da rettet til disse "noen" som har vært her, og som kanskje fortsatt er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Ken.

Jeg er ikke enig i at Leiv Skjerves prikken over i-en ikke har med slektsforsknng å gjøre! I en parallell tråd forsøker Leiv å finne nye opplysninger om presten Hr.Jo's opprinnelse og her er i-er i et monogram på et maleri sentral. Re.Leivs nest siste innlegg om i-en.

Kanskje du misforsto litt poenget med innlegget mitt. Poenget var at flesteparten av innleggende her på forumet har (i motsetning til hva mange andre synes å mene) slektsrelatert innhold. Dersom temaet "prikken over i-en" har slektsrelatert innhold så bare understreker det poenget mitt. Jeg leste ikke innholdet av tråden, jeg bare raskt gikk gjennom forsiden og talte overskrifter og kategoriserte dem som slektsrelatert og ikke-slektsrelatert basert på disse. Dersom du følte deg såret av denne overfladiske kategoriseringen så beklager jeg det. Innlegget var ment som ett rent statistisk innlegg uten noen som helst tilknytning til faktisk innhold i de omtalte trådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte har uttrykt misnøye med det tallmaterialet jeg har hentet fram, samtidig har til dels de samme personer bedt om mer, men andre tall. Siden vi i natt passerte et månedsskifte har jeg tatt ut tall også på tema/spørsmål og innlegg/svar.

[...]

Nå håper jeg at jeg har funnet fram noen tall som kan tilfredsstille noen av ønskene om tall.

Jeg var en av de som ønsket tallmaterialet, så tusen takk for det Yngve. Da har du (ihvertfall etter min mening) svart på temaoverskriften: "Er Brukernes eget forum allerede dødt ?". Med disse tallene så skal det godt gjøres og vri seg til en konklusjon om at forumet er dødt. Jeg trives ihvertfall godt på dette forumet og er overbevist at når det foreligger nye slektsfaglige "oppdagelser" og data så vil disse bli hyppig diskutert på dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarar ikkje å sjå at du skulle få vanskar med, eller eventuelt meirarbeid om vi får ei kronologisk oppsplitting Johan.

Greitt, hvis du ikke har tro på mine praktiske problemer, da får jeg benytte mi prinsipielle innvending (se #275). Men jeg ønsker ikke noen debatt om dette, jeg aksepterer at jeg er i mindretall når det gjelder periodisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at forumstatistikken endelig fungerer som den skal. Akkurat nå ser det slik ut:

82 Aktive bruker(e) (siste 15 minutter)

18 medlemmer, 56 gjester, 8 anonyme brukere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at forumstatistikken endelig fungerer som den skal. Akkurat nå ser det slik ut:

82 Aktive bruker(e) (siste 15 minutter)

18 medlemmer, 56 gjester, 8 anonyme brukere

Kor ser du dette? Er det det som står nede til venstre? :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykk på fanen "Forum" - og se helt nederst. Trykker du på siste klikk, får du også se hva folk ser på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykk på fanen "Forum" - og se helt nederst. Trykker du på siste klikk, får du også se hva folk ser på.

Siste klikk, hmmm...Augan er visst i veien? ser det andre :)

Der gikk det opp et talglys ja, nu ser jag det, takk! :)

Ser at også Google og Yahoo deltar, men de går det ikke an å få opp profilen til, Nysgjerrigper`er! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykker du på medlemmer i stedet slipper du unna Google og Yahoo ;)

Ja vel, men derfra kommer en vel ikke inn i forumet?

Kikker på meg selv i medlemslista, men det er bare valget "mine innlegg" som vises, på alle andre er det en profil + et valg "send personlig melding, hvordan har det seg?

Ellers er det for øyeblikket tregt som sirup å legge inn svar i dette temaet, er det stor trafikk som gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går tregt her også.....

Reidar - "Medlemsnavn" finner du ved siden av "Siste klikk"

94 Aktive bruker(e) (siste 15 minutter)

21 medlemmer, 65 gjester, 8 anonyme brukere | Sortér etter: Siste klikk eller Medlemsnavn

(dette er status akkurat nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går tregt her også.....

Reidar - "Medlemsnavn" finner du ved siden av "Siste klikk"

94 Aktive bruker(e) (siste 15 minutter)

21 medlemmer, 65 gjester, 8 anonyme brukere | Sortér etter: Siste klikk eller Medlemsnavn

(dette er status akkurat nå)

Ja nå er jeg med, og ser ut som nysgjerrigPeren Google driver og sonderer det gamle forumet, så nå har de fått det servert på et fat! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helst slekts- og historieinteresserte som kommer inn her via Google og Yahoo. Jeg googler mye selv jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helst slekts- og historieintereserte som kommer inn her via Google og Yahoo. Jeg googler mye selv jeg...

Kan godt være? :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helst slekts- og historieintereserte som kommer inn her via Google og Yahoo. Jeg googler mye selv jeg...

Kan godt være? :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved en ren tilfeldighet kom jeg over mitt eget navn i ett av Google-søkene jeg gjorde i dag; og allerede er temaet "Hva heter foreldrene til Hans Olai?" indeksert og lagt ut; så her går indekseringen unna! - bare noen timer gikk fra innlegget ble skrevet til det var søkbart i Google. Dette vil kanskje gjøre at flere kan finne frem til dette debattforumet? Jeg var i San Francisco på Norway Day (jeg har skrevet litt om det i eget tema) denne helgen og var overrasket over hvor få som kjente til Arkivverkets debattforum (ikke at jeg snakket med så veldig mange da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det står Google, Yahoo osv. er det søkemotorene som besøker siden. Jeg funnet årsaken til at det tar så lang tid å poste nye innlegg men får ikke gjort noe mer med det før i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det står Google, Yahoo osv. er det søkemotorene som besøker siden. Jeg funnet årsaken til at det tar så lang tid å poste nye innlegg men får ikke gjort noe mer med det før i morgen.

Jeg faller for fristelsen til å spørre. Det gjelder denne listen over de som er inne og leser forumet:

44 bruker(e) leser dette forumet

15 medlemmer, 24 gjester, 5 anonyme brukere

Gro xxx,Google,

Thorbjørn xxx,Anne xxx,Magne xxx,Harald xxx,Atle xxx,Ronny xxx,Trond xxx,Oddleiv xxx,Trond xxx,Åse xxx,Stein xxx,Rigmor xxx,Grethe xxx,FXX

(Har tatt bort etternavn.)

Hva i all verden skal en med dette barnslige tøvet! Ikke er jeg interessert i hvem som leser forumet, og ikke kan jeg forstå at andre heller har interesse av hvem som til en hver tid leser hva. Fjern dette.

Jeg er klar over at en kan hake av for å ikke bli vist når en logger seg på. Trodde at om en hadde krysset av en gang så var det slik til en selv tok bort haken, men oppdaga i dag at dette må en visst gjøre ved hver innlogging. Om administrasjonen vil følge med hvem som er her så gjerne det, men spar nå for guds skyld oss brukere for dette våset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg faller for fristelsen til å spørre. Det gjelder denne listen over de som er inne og leser forumet:

44 bruker(e) leser dette forumet

15 medlemmer, 24 gjester, 5 anonyme brukere

Gro xxx,Google,

Thorbjørn xxx,Anne xxx,Magne xxx,Harald xxx,Atle xxx,Ronny xxx,Trond xxx,Oddleiv xxx,Trond xxx,Åse xxx,Stein xxx,Rigmor xxx,Grethe xxx,FXX

(Har tatt bort etternavn.)

Hva i all verden skal en med dette barnslige tøvet! Ikke er jeg interessert i hvem som leser forumet, og ikke kan jeg forstå at andre heller har interesse av hvem som til en hver tid leser hva. Fjern dette.

Jeg er klar over at en kan hake av for å ikke bli vist når en logger seg på. Trodde at om en hadde krysset av en gang så var det slik til en selv tok bort haken, men oppdaga i dag at dette må en visst gjøre ved hver innlogging. Om administrasjonen vil følge med hvem som er her så gjerne det, men spar nå for guds skyld oss brukere for dette våset.

Det hadde jeg ikke engang sett, ble først oppmerksom på det gjennom Helges innlegg. Likte det ikke. Men er jeg mer kritisk nå, blir jeg vel kastet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det opp til hver enkelt om de vil se på dette eller ikke, men når det er sagt; jeg er helt enig i at vi ikke har noe behov eller bruk for å se hva andre leser, så det kan gjerne fjernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo, som Helge selv sier, mulig og logge inn som anynom ved å klikke på boksen for "Skjul meg" når en logger inn. Funksjonaliteten er altså der; man kan velge og bruke den eller ikke bruke den. Hvis man vil ha det enda enklere enn det så er vel det eneste man kan gjøre og legge denne funskjonaliteten som en "option" i kontrollpanelet til den enkelte profil istedet for under innlogging.

Uansett så kan det vel neppe betraktes som ett sikkerhetsproblem. Det er jo visningsnavnet som vises her, og det er jo akkurat samme navnet som vises i hvert enkelt innlegg. Den er også på bunnen av hver side slik at man ikke engang trenger og se den hvis man ikke vil. All relevant informasjon som foraer, temaer og innlegg vises jo alltid ovenfor denne statistikken. Om den hadde fungert som reklame og kommet øverst på siden eller midt på siden, så hadde jo saken vært en helt annen.

Så klagen gjelder altså noe som det er mulig og fjerne seg selv fra, som ikke byr på noe umiddelbart sikkerhetsproblem, og som ikke forhindrer visning av relevant informasjon. Jeg skjønner ikke hvorfor dette skulle være noe stort problem? Jeg synes dette er bagatellmessing i forhold til andre problemer; som, for eksempel, regelen at virkelig navn må brukes i visningsnavnet (i stedet for i signaturen) og dermed indekseres av søkemotorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Jeg skjønner ikke hvorfor dette skulle være noe stort problem? Jeg synes dette er bagatellmessing i forhold til andre problemer; som, for eksempel, regelen at virkelig navn må brukes i visningsnavnet (i stedet for i signaturen) og dermed indekseres av søkemotorer.

Nå har vel ingen sagt at dette er et stort problem? Heller ikke et sikkerhetsproblem. Men for noen kanskje et etisk spørsmål. Vi har ikke behov for disse kikkhullene. Og det må da kunne være mulig å uttrykke :)

Ja visst kan vi hake dette av så er problemet borte. Men for egen del så oppdaget jeg ikke dette, og det samme gjelder sikkert mange andre, kall oss gjerne litt tungnem.

Ja for meg er dette en barnslig og tøvete funksjon på samme måte som at jeg ikke har det minste behov for å vite hvem som har vært inne og sett på min profil. Mange bekker små....

Vedr. visningsnavn så ser jeg ingen hensikt i å ta opp igjen den diskusjonen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider