Gå til innhold
Arkivverket

Er "Brukernes eget forum" allerede dødt ?

Per Nermo
 Del

Recommended Posts

Det hadde jeg ikke engang sett, ble først oppmerksom på det gjennom Helges innlegg. Likte det ikke. Men er jeg mer kritisk nå, blir jeg vel kastet ut.

Litt kritisk må en vel ha lov til å være, og det hjelper vel ikke så mye om en skrur av valget selv når det er kanskje 1000 andre som har innblikk i hva en er inne på i øyeblikket? Traff tilfeldigvis på i går at Google var inne i et tema fra det gamle forumet hvor jeg selv hadde flere innlegg, så nå får de boltre seg:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 336
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

• kmg

38

• Reidar Oddløkken

27

• NNN

24

• Ken V. Nordberg

31

Topp bidragsytere i dette emnet

Bilder

Jeg faller for fristelsen til å spørre. Det gjelder denne listen over de som er inne og leser forumet:

44 bruker(e) leser dette forumet

15 medlemmer, 24 gjester, 5 anonyme brukere

Gro xxx,Google,

Thorbjørn xxx,Anne xxx,Magne xxx,Harald xxx,Atle xxx,Ronny xxx,Trond xxx,Oddleiv xxx,Trond xxx,Åse xxx,Stein xxx,Rigmor xxx,Grethe xxx,FXX

(Har tatt bort etternavn.)

Hva i all verden skal en med dette barnslige tøvet! Ikke er jeg interessert i hvem som leser forumet, og ikke kan jeg forstå at andre heller har interesse av hvem som til en hver tid leser hva. Fjern dette.

Jeg er klar over at en kan hake av for å ikke bli vist når en logger seg på. Trodde at om en hadde krysset av en gang så var det slik til en selv tok bort haken, men oppdaga i dag at dette må en visst gjøre ved hver innlogging. Om administrasjonen vil følge med hvem som er her så gjerne det, men spar nå for guds skyld oss brukere for dette våset.

Helt enig med deg :)

Det frister ikke noe særlig å delta i noe som helst lenger. En føler at hvert skritt en tar blir overvåket og det tiltaler ikke meg.

Jeg har derfor heller ikke vært så aktiv her inne. Har kikket innom noen temaer, men hvem i all verden har noe med hva jeg måtte lese, eller følge med på.

Dette er bare vås. Hva er hensikten med å trykke hit og dit og i alle retninger, for å kunne delta?

Det var mye greiere tidligere - spørsmål ble stilt - svar ble gitt - uten noe mere dikkedarer enn det. Enkelt og greit!

Ikke bare det - Tidligere opererte alle med fullt navn og du visste hvem du diskuterte med. Nå er det flere som opererer med: NN, Anonym, Fornavn, Gjest osv.

Jeg har ingen interesse av å diskutere med NN, Anonym etc. Jeg synes heller ikke det er greit at hvem som helst skal Google navnet mitt og vite hva jeg bedriver til enhver tid. Da holder jeg meg heller unna forumet.

Mvh Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traff tilfeldigvis på at Google var inne i et tema fra det gamle forumet hvor jeg selv hadde flere innlegg i går, så nå får de boltre seg:-(

Google har nok lenge boltret seg i det gamle debattforumet, siden det ble lagt over her. Googlet meg selv i går, og hadde nok, om jeg hadde giddet, kunnet lese hvert eneste innlegg jeg noen sinne har skrevet i det gamle forumet, i tillegg til i dette, selvfølgelig.

Rent etisk burde nok det gamle forumet vært skjermet fra søkemotorene, siden folk kanskje ikke var så påpasselige med hva de skrev tidligere, i og med at ingenting var søkbart. I dette forumet er vel folk mer forsiktige med hva de skriver, og man kan også redigere innleggene selv om man likevel ikke skulle være fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google i øyeblikket <_<

Google Ser på emne: [#79678] Transkribering av en kolonne i kirbok for Skjerstad

Og her:

Google Ser på emne: [#77776] HO: Bergen 'Forstassistent?' Sigvald Johannesen f. ca. 1877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google har nok lenge boltret seg i det gamle debattforumet, siden det ble lagt over her. Googlet meg selv i går, og hadde nok, om jeg hadde giddet, kunnet lese hvert eneste innlegg jeg noen sinne har skrevet i det gamle forumet, i tillegg til i dette, selvfølgelig.

Rent etisk burde nok det gamle forumet vært skjermet fra søkemotorene, siden folk kanskje ikke var så påpasselige med hva de skrev tidligere, i og med at ingenting var søkbart. I dette forumet er vel folk mer forsiktige med hva de skriver, og man kan også redigere innleggene selv om man likevel ikke skulle være fornøyd.

Huff, ikke minn meg på dette! Jeg er UTROLIG forbanna for at DA har gjort dette. Det er fullstendig uetisk (og antakelig ulovlig) av et offentlig nettsted å legge ut et "lukket" debattforum for full søking via søkemotorer - i ettertid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ikke minn meg på dette! Jeg er UTROLIG forbanna for at DA har gjort dette. Det er fullstendig uetisk (og antakelig ulovlig) av et offentlig nettsted å legge ut et "lukket" debattforum for full søking via søkemotorer - i ettertid!

Og dette bør de snarest gjøre noe med :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg :)

Det frister ikke noe særlig å delta i noe som helst lenger. En føler at hvert skritt en tar blir overvåket og det tiltaler ikke meg.

Jeg har derfor heller ikke vært så aktiv her inne. Har kikket innom noen temaer, men hvem i all verden har noe med hva jeg måtte lese, eller følge med på.

Dette er bare vås. Hva er hensikten med å trykke hit og dit og i alle retninger, for å kunne delta?

Det var mye greiere tidligere - spørsmål ble stilt - svar ble gitt - uten noe mere dikkedarer enn det. Enkelt og greit!

Ikke bare det - Tidligere opererte alle med fullt navn og du visste hvem du diskuterte med. Nå er det flere som opererer med: NN, Anonym, Fornavn, Gjest osv.

Jeg har ingen interesse av å diskutere med NN, Anonym etc. Jeg synes heller ikke det er greit at hvem som helst skal Google navnet mitt og vite hva jeg bedriver til enhver tid. Da holder jeg meg heller unna forumet.

Mvh Rigmor

Du får gjøre som de andre, finne deg et anonymt visningsnavn og bare tilkjennegi hvem du er gjennom signaturen som vistnok ikke er søkbar.

Dette ser det jo ut som arkivverket stilltiende aksepterer selv om det er mot regelverket her. (Dette må være første gang i mitt liv jeg oppfordrer til regelbrudd :( )

Det utrolige her er da likevel at ledelsen ser ut til å akseptere helt anonyme deltakere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får gjøre som de andre, finne deg et anonymt visningsnavn og bare tilkjennegi hvem du er gjennom signaturen som vistnok ikke er søkbar.

Dette ser det jo ut som arkivverket stilltiende aksepterer selv om det er mot regelverket her. (Dette må være første gang i mitt liv jeg oppfordrer til regelbrudd :( )

Det utrolige her er da likevel at ledelsen ser ut til å akseptere helt anonyme deltakere!

Nei, jeg kommer ikke til å foreta meg noe som helst i første omgang. Jeg fortsetter med å kikke innom og så kan de jo fortsette å registrere hvor mye, eller hvilke temaer jeg ser på :unsure:

Jeg vil som nevnt tidligere, heller ikke diskutere med mennesker jeg ikke vet hvem er. Jeg vil heller ikke bidra med noe overfor mennesker som opptrer anonymt.

For mitt eget vedkommende erklærer jeg derfor dette forumet "delvis" dødt, inntil det kommer noen forandringer.

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig, noe må gjøres! Dette føles som bakholdsangrepangry.gif Som Arnstein lurer også jeg på om det kan være lovlig å legge åpent et i utgangspunktet googleskjermet forum? Jeg er fristet til å følge i LOW sine fotspor sad.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig, noe må gjøres! Dette føles som bakholdsangrepangry.gif Som Arnstein lurer også jeg på om det kan være lovlig å legge åpent et i utgangspunktet googleskjermet forum? Jeg er fristet til å følge i LOW sine fotspor sad.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det skal ikkje vere enkelt her i verda. Tidlegare kom det mykje kritikk for at forumet berre var søkbart på overskrift og forfattar - det var eit krav frå ganske mange at heile teksten måtte vere søkbar.

Så får vi eit forum der alt er søkbart, og så er ikkje det heller særleg velkome.

Vi får sitere Ivar Aasen: "Til lags åt alle kan ingen gjera".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det skal ikkje vere enkelt her i verda. Tidlegare kom det mykje kritikk for at forumet berre var søkbart på overskrift og forfattar - det var eit krav frå ganske mange at heile teksten måtte vere søkbar.

Så får vi eit forum der alt er søkbart, og så er ikkje det heller særleg velkome.

Vi får sitere Ivar Aasen: "Til lags åt alle kan ingen gjera".

Jeg er ikke i stand til å huske at noen ønsket å være søkbare på Google osv., det er nytt for meg. Om jeg husker rett, er "Aasen"-sitatet malplassert akkurat i denne sammenheng (selv om det selvfølgelig er allmenngyldig - dessuten er nok uttrykket vesentlig eldre enn Aasen om enn ikke på nynorsk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i stand til å huske at noen ønsket å være søkbare på Google osv., det er nytt for meg. Om jeg husker rett, er "Aasen"-sitatet malplassert akkurat i denne sammenheng (selv om det selvfølgelig er allmenngyldig - dessuten er nok uttrykket vesentlig eldre enn Aasen om enn ikke på nynorsk).

http://verden.abcsok.no/index.html?q=andersplassen&cs=latin1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://verden.abcsok.no/index.html?q=andersplassen&cs=latin1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- dessuten er nok uttrykket vesentlig eldre enn Aasen

Ja, som han skriv i andre linja på denne songen: "Det er no gamalt og vil så vera".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden skal dette være så grusomt, når man skriver noe på nettet må man regne med at det ligger der til evig tid. Har folk skrevet ting de ikke vil stå inne for i dag? Er det det som er årsaken til sinnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden skal dette være så grusomt, når man skriver noe på nettet må man regne med at det ligger der til evig tid. Har folk skrevet ting de ikke vil stå inne for i dag? Er det det som er årsaken til sinnet?

Det er nå engang slik at vi alle er forskjellige. Noen synes faktisk at det er ubehagelig å bli så profilert som en blir på nettet med å søke på navnet sitt. Å delta i et "medlemsforum" bør kanskje være så lite synlig som mulig. Og jeg vet det av egen og andres erfaring, i et åpent lokale er det for svært mange vanskelig å reise seg opp å ta ordet. Og skulle det i tillegg være en mikrofon som bringer ditt ord ut i den store verda så låser det seg helt. Altså så vil en med et "googlbart" forum ta fra mange både lyst og nok mot til å ytre seg. Da mister vi mange gode deltakere som vil være en berikelse for ethvert diskusjonsforum. Ulempen er at forumet blir mindre synlig. Andre er såpass synlig på nettet at en ikke skulle tro dette var et problem. Men da er det snakk om et prinsipp som vi også bør lytte til. Selvsagt kan det meste letes opp, men da krever det noe mer innsats enn bare å skrive et navn i søkefeltet til en søkemotor. Andre beslekta diskusjonsforum har fått det til. Arkivverket kan sikkert gjøre det samme.

Nettaviser og andre har diskusjonsforum hvor en deltar helt anonymt. Dette er selvsagt gjort for å tiltrekke seg brukere og annonsører. Men det mener jeg er helt uakseptabelt på et forum som dette. Den dagen jeg bare har folk uten navn og ansikt å forholde meg til så er et slikt forum over og ut for meg.

Men på den andre side se er det slik at så lenge her finnes et regelverk så bør vi strekke oss etter å holde oss innenfor dette. Det er vel vanlig folkeskikk og en del av aksepten når en blir med på noe, nå enten det er arkivverkets "medlemsforum" eller en vil være med i den lokale syklubben. Men det står oss alle fritt og argumentere mot det bestående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En helt annen side av tallene som har vært debattert tidligere, på

http://bizinformasjon.no/ regner de ut en markedsverdi av en web-side uten at jeg skal innestå for presisjonsnivået. Men som en kuriositet i alle fall, denne siden fikk en verdi på nesten 1,2 mill. kr., Wangensteen 300.000 kr. og DIS 250.000 kr., ganske imponerende av Wangensteen.net.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel ingen sagt at dette er et stort problem? Heller ikke et sikkerhetsproblem. Men for noen kanskje et etisk spørsmål. Vi har ikke behov for disse kikkhullene. Og det må da kunne være mulig å uttrykke :)

Ja visst kan vi hake dette av så er problemet borte. Men for egen del så oppdaget jeg ikke dette, og det samme gjelder sikkert mange andre, kall oss gjerne litt tungnem.

Ja for meg er dette en barnslig og tøvete funksjon på samme måte som at jeg ikke har det minste behov for å vite hvem som har vært inne og sett på min profil. [...]

Jeg er enig i det; jeg har heller inget behov for denne statistikken, men den er i grunnen ikke noe problem for meg. Hvis jeg ikke liker det kan jeg bare overse den, og hvis jeg ikke liker at andre på forumet skal se hvilke innlegg jeg leser så kan jeg huke av for anonymitet når jeg logger inn. Hvis du har mulighet for å unngå problemet; så er det jo ikke ett etisk spørsmål men heller ett spørsmål om hva man selv gidder å gjøre. Du har imidlertid ett poeng i at det er mange som ikke kjenner til denne funskjonaliteten. Men vi kan håpe at temaer som disse etterhvert fører til økt kunnskap om slik funskjonalitet.

Når det gjelder profilen og liste over besøkende, så er jeg helt enig. Men også her er det mulig og slå av denne funksjonaliteten (noe jeg selv gjorde fra begynnelsen av) ved å sette "Vis X antall siste besøkende på min profil" til "0".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...] Wangensteen 300.000 kr. [...] ganske imponerende av Wangensteen.net.

Wangensteen.net har utvilsomt vokst til å bli en flott ressurs. Synes også verdiene Geir presenterer er veldig imponerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*** ANTALL BRUKERRE ?

Eg forsøker ein gong til.

Når ein spør om hjelp til å finne slekt og liner.

Eg har intrykk at responsen er mindre her.

HAR DETTE MED ANTALL AKTIVE BRUKERE Å GJERE ?

( eg meiner ikkje antall innlegg - det kan jo bli høgt okkesom )

*** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider