Gå til innhold
Arkivverket

Amund Gulbrandsen og Mette Poulsdtr.bosatt Nesodden

Kathe Røed
 Del

Recommended Posts

Man skal ikke være borte lange økta før det dukker opp noe nytt og nyttig med to så ihuga herrer i selskapet. Jeg gir meg over - tusen, tusen takk begge to!

Jeg kan ikke se at det er flere i slekta som dro fra Nesodden og over til Bygdø. De fleste har holdt seg i Nesodden/Ski/Skinnbugten/Malmøkalven. Mange - langt de fleste, fiskere. Og jeg vil tro det var suten for det daglige brød som drev dem - så ille fett var det nok ikke. Min onkel skrev at det kunne være så kalde vintre at hele fjorden frøs. Da hakket de hull i isen og satte garn fra hull til hull (Hvordan de klarte det går langt over min forstand, men så har jeg knapt tatt i en fiskestang heller) Slik fikk de mat for dagen og godt og vel - det skulle være godt med fisk i den tiden. De hadde hevd på å gå over eiendommene til hverandre for å komme til vannet, men etter som eiertrangen ble mer fremtredende ble mye gjerdet inn. Dette gjorde det vanskelig å komme til sjøen på en enkel måte for fiskerne.

Nå tror jeg vi sier at Amund Gulbrandsens død er stadfestet - du er, som tidligere sagt en kløpper til å finne frem Iver! Og at du Espen har vært villig til å dele dine kunnskaper med oss, skal du ha stor takk for!Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sette garn under isen har jeg selv vært med på. Fremgangsmåten er at man må ha en en lang, rett lekte eller raje, i enden på den fester man en line. Så hugger man et hull i isen som man trer lekten ned igjennom, når hele lengeden er nede vil den flyte opp og ligge mot undersiden på isen. Så lager man et hull til slik at man får tak i motsatt ende på rajen slik at man kan styre den fra hull til hull som man hugger etterhvert. Når man har fått ønsket lengde (garnlengden) tar man opp lekten, da har man fått en line som ligger under isen og som man har kontroll på i hver ende. Den lina bruker man så til å sette/dra garnet under isen med. Når garnet skal dras opp fester man en line i enden på garnet slik at man har en ny line klar til bruk under isen slik at man kan sette garnet flere ganger. Det blir to større hull i hver ende og en rekkke små imellom, de imellom kan godt fryse igjen når man har tredd lina første gang, de to i enden dekkes f. eks. med granbar slik at de ikke fryser så lett igjen.

Har lett etter en begravelse til Ole Østensen og og en vielse mellom han og Abigael uten å finne noe. Har lett i Christiania, Nesoddenn, Aker Ås/Frogn, Skedsmo og Enebakk, Hole og Norderhaug samt gjort noen søk i de digitaliserte kirkebøkene for Asker, Hurum og Røyken. I 1801 finnes det en husmann Ole Østensen under Haslum (Bærum/Asker), det rare er at han kan jeg ikke finne senere samme sted...d. v. s. han finnes ikke begravet eller får flere barn. Litt merkelig at han i samme telling har en sønn med patronymikonet Axelsen. Kan være en ide å sjekk ut denne Ole Østensen senere en gang.

Edit: fjernet en feil opplysning.

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Espen.

Morsomt med beskrivelsen om hvordan man satte garn under isen. Jeg har tillatt meg å printe den ut og lagt den sammen med slektsbeskrivelsen fra min onkel - slik at etterkommerne mine kan se hvordan de gjorde det før Findus og Frionor dukket opp.

Vet du foresten om hvorvidt det finnes noen av de gamle plassene tilbake - og ev. hvor de ligger? Jeg synes alltid det er litt moro å se hvor og hvordan slekta kan ha bodd for ikke så mange generasjoner siden.

Mht Ildjernet - jeg har ikke fått sortert alle infoene enda. Denne Adam skal noteres (jeg noterer det meste) og så får vi se hvorvidt han skal få en plass blandt slekta etterhvert. Takk skal du ha! (Denne Berner er en hodepine egentlig)Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kathe: En bitte-liten kommentar til siste setning som sto i parantes.

Jo, det gikk et-par rykninger i kroppen min også, da navnet skulle ADAM dukke opp her. – Adam, navnet som knyttes mot Ildjernet og Berner er for så vidt en sak for seg selv, men denne ANDREAS CHRISTENSEN BERNER – han som ble biologisk og forsvunnet svigerfar til POUL AMUNDSEN (Ladegaardsøen) er jo en litt av en nøtt!

Har dere noen nyheter her – Espen og Kathe?

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Iver.

Nei, jeg har dessverre ingen nyheter å komme med. Som sagt må jeg gå igjennom materialet jeg fikk i den tråden først for å se om jeg kan samle trådene og ev.finne ut noe mer. Jeg lurer på om du har mulighet til å legge en link til den tråden jeg Iver - jeg er ei kløne mht å finne tilbake til det gamle forumet. Det var derfor jeg ikke kunne svare deg skikkelig om dette med Briskeby heller. Og så må vi kanskje passe på og ikke blande inn alt for mange tråder i samme nøstet. Men altså - ikke noe nytt fra meg i den forbindelse, dessverre.Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Iver.

Nei, jeg har dessverre ingen nyheter å komme med. Som sagt må jeg gå igjennom materialet jeg fikk i den tråden først for å se om jeg kan samle trådene og ev.finne ut noe mer. Jeg lurer på om du har mulighet til å legge en link til den tråden jeg Iver - jeg er ei kløne mht å finne tilbake til det gamle forumet. Det var derfor jeg ikke kunne svare deg skikkelig om dette med Briskeby heller. Og så må vi kanskje passe på og ikke blande inn alt for mange tråder i samme nøstet. Men altså - ikke noe nytt fra meg i den forbindelse, dessverre.Mvh

Berner etc..: 81140: http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/166476-81140-hvor-ble-det-av-andreas-berner-gm-elen-cathrine-haaning/page__p__1422560__hl__berner__fromsearch__1#entry1422560

Amund Guldbrandsen etc..47272: http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/132722-47272-amund-gulbrandsen-fra-norderhov-til-skoklefall-rundt-1797/page__st__20__p__1092758__hl__berner__fromsearch__1#entry1092758

Oppslaghjelp 36787: http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/122301-36787-hjelp-til-oppslag-i-krkbok/page__p__998000__hl__berner__fromsearch__1#entry998000

Du kan også få opp det gamle formatet på det gamle Brukerforumet ved å lenke deg inn fra rullgardina til høyre (som forhåpentligvis dukker opp), og så kan du søke deg inn på temaet ved hjelp av den vanlige søkerfunkjonen i det "gamle" bildet.

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må virkelig beklage, har blingset noe fælt når det gjelder Adam Støen...dette er helt feil, det var kjøpmann Adam Steen som kjøpte Hengsmyren i 1800 og som solgte den videre i 1802. Håper ikke dette har skapt unødig bry for noen. Jeg har redigert vekk teksten i #53 slik at den ikke fortsetter å skape forvirring i fremtiden.

Iver, du spør om Andreas Christensen Berner så jeg skumleste derfor den gamle debatten du lenket til. Deretter tok jeg en kikk på skiftet etter den fraskilte presteenken på Åros. Et stykke ut i skiftebehandlingen finnes det en erklæring fra Andreas Berner hvor han frasier seg arv, den er datert Kjøbenhavn den 15 juli 1803. permanent bildelenke permanent sidelenke Erklæringen begynner nederst til høyre og fortsetter på neste side, denne erklæringen gir vel en sikker opplysning om hvor han befant seg på det tidspunktet, og at han da var i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med Adam, - og denne videre-koblingen til Berner osv…- er kun et spekulasjonsinnspill, og det er neppe fare for at noen av oss (?) har fått unødvendig bry p.g.a. denne glippen. – Så dette kan du ta helt med ro, Espen

Men det var svært nyttig og interessant å få bekreftet og verifisert ”ryktet” om Andreas Christensen Berner ”flukt” til København. Det er vel all grunn til å tro at han fortsatt er en relativt ung mann i 1803 (Født omkring 1770?), og siden han visstnok kan ha vært skredder av profesjon, så ser jeg for meg muligheter for å kunne finne ham i Kongens by.

Det er jo også et ørlite poeng at hans svigersønns (Poul A) bror (Gulbrand A) også blir å finne ved Øresund ca 20 år etter denne skiftebehandlingen i 1803. Mon tro om de visste om hverandre???

Vi vet jo ennå ikke om Andreas Christensen Berner kom fra Nesodden, men sannsynligheten taler hittil for at han i det minste kom fra et sted mellom Moss og Christiania, - om det ikke forholder seg slik at Andreas Christensen Berner faktisk var dansk av fødsel, men med familie-relasjoner til Berner-familien fra Ildjernet.

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde kanskje opprettes en ny Berner-debatt?

Ble den Andreas som er nevnt i #63 i den gamle tråden sjekket ut?

Klipper derfra: Fra Sandbugten døper de sønnen Andreas 3 mai 1776. datteren Kristine 13 juli 1781. I følge Frogn gårdshistorie skal de også ha hatt en datter Anne Marie.Trolig har familien flyttet til Drøbak for 1784 er det skifte etter Kristen Kristoffersen i enkens beboede hus i toll og ladestedet Drøbak

I skiftet som er nevnt kan jeg ikke se barna nevnt ved navn, kun "barnas verge".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble den Andreas som er nevnt i #63 i den gamle tråden sjekket ut?

Klipper derfra: Fra Sandbugten døper de sønnen Andreas 3 mai 1776. datteren Kristine 13 juli 1781. I følge Frogn gårdshistorie skal de også ha hatt en datter Anne Marie.Trolig har familien flyttet til Drøbak for 1784 er det skifte etter Kristen Kristoffersen i enkens beboede hus i toll og ladestedet Drøbak

I skiftet som er nevnt kan jeg ikke se barna nevnt ved navn, kun "barnas verge".

Her har vi denne dåpen: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7547&idx_id=7547&uid=ny&idx_side=-176 .

I første omgang er det verdt å merke seg at Hans Hjort er fadder. Hans Hjort er comsumtions-cassereren i Drøbak som er gift med Karen BERNER, - antakelig Karen Mathiasdatter BERNER, som døpes i januar 1745 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7542&idx_id=7542&uid=ny&idx_side=-129

.

Kan denne Karen være søster av Andreas Berner sin far? (Jeg har en følelse av en snarlig løsning, og at en ny Berner-debatt vil være for kompliserende.)

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå surrer jeg det til:

Jeg mente selvsagt: Kan denne Karen være søster av Andreas Berner sin MOR?

Eller kan det tenkes at den foreldreløse (?) Andreas Christensen (-senere Berner) blir tatt hånd om av fadderen Hans Hjort og ektefellen Karen Berner, og at Andreas tar i bruk Berner-navnet uten at han far er en Berner.

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente selvsagt: Kan denne Karen være søster av Andreas Berner sin MOR?

Eller kan det tenkes at den foreldreløse (?) Andreas Christensen (-senere Berner) blir tatt hånd om av fadderen Hans Hjort og ektefellen Karen Berner, og at Andreas tar i bruk Berner-navnet uten at han far er en Berner.

IM

Nå tror jeg også vi nærmer oss, det som står i de to siste linjene dine høres tilforlatelig ut. Denne Andreas mistet i alle fall sin far tidlig (skifte 1784). Moren er det mulig nevnt mer om i den gamle debatten? Har ikke helt oversikten nå så jeg lar være å spelulere nå. Har nettopp slitt med en døende pc og brukt et par dager på å sparke liv i en annen. Det hangler og går nå, men vet ikke hvor stabil den er.. :unsure: Kommer tilbake når ting har ordnet seg litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det så spennende at jeg nesten ikke tør å puste - jøje meg!!

Legger ved lenken til vielsen mellom Karen Berner og Hans Hjort. Jeg har forresten notert meg at han er fra Sjælland f.ca.1734 død 25.1.1804 Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7547&idx_id=7547&uid=ny&idx_side=-96

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061026030096.jpg Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas Christensen f.1776 (sønn av Christen Christophersen) har altså ei søster, Christine som ble døpt 13.juli 1781 i Drøbak: Nr.56 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7548&idx_id=7548&uid=ny&idx_side=-12

Her er det all grunn til å merke seg at det er tre blad Hoff som er faddere: Tosten, Iver og Louise.

Da er det meget fristende å tro at Christen Christophersen (Sandbugten) er identisk med den Christen Christophersen Hethol som inngår ekteskap med Augde Dorthea Hoff i Drøbak 30.nov.1768: Nr.22 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7547&idx_id=7547&uid=ny&idx_side=-95

.

(Kan Espen eller Kathe si noe om HETHOL – Kan det tenkes at det er samme eiendom, eller naboeiendommen til Sandbugten i Frogn?)

Ved FT1801 har vi jo Hoff-folk på Ildjernet! http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f1801&gardpostnr=5146&personpostnr=62471&merk=62471#ovre

Og ikke bare det! - Vi husker vel at den ene datteren som Andreas Christensen BERNER rakk å få før han stakk til Danmark ble kalt AGDE DOROTHEA (Hun som giftet seg med Poul Amundsen Ladegaardsøen)

Noe kjapt er det jo å konkludere med at Andreas Christensen BERNER er sønn av Christen Christophersen Hethol og Augde Dorthea Hoff

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christen Hethøl fikk også en datter - Inger Margrethe døpt i Aas 4.10.1770. Fadderne der er Tosten Hof, Gabriel Hethol, Joen Iversen, Maren Erichsdatter og Karen Berner. Uten at jeg kan forsverge så tror jeg ikke Hethol/Hethøl/Hettol er samme plass som Sandbukten - de er i alle fall omtalt som 2 forskjellige steder på Google. Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inger Hoff som står øverst på 1801-tellingen på Ildjernet, som Iver lenker til i innlegg #64, var enke etter smed Henric Tostensen Hoff fra Drøbak. Hun heter Inger Sørensdatter Sør Røtnes, Nes på Romerike og de gifter seg der 20. nov. 1767, trolovet 10. juni 1767 (nr. 13) Her er vielsen i kirkeboka: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 3 (1734-1781), Trolovede 1765-1767, Ekteviede 1765-1767, side 192.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7651&idx_id=7651&uid=ny&idx_side=-201 (h. side nr. 13)

Lenke til tidligere tråd om noen Ildjernet-beboere: (fra og med innlegg #17)

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=81983&sok=Str%F8m&nr=10&antinnlegg=67&startnr=&antall=&spraak=#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det virke som om Augde Dorthea Hof er svigerinne til Inger Sørensdatter, enken etter Henric Tostensen Hof fra Drøbak (Innl.32 i den nederste lenken til Anne-Lise. Takk skal du ha

Og mens jeg skrev dette poppet innlegget fra Iver opp også - jeg tror vi er i mål jeg Iver! Jeg ble nesten litt satt ut jeg nå du. Hvordan finner du alt mulig - du er bare ikke sann!! Tusen tusen takk til alle de gode hjelperne her i forumet - både det gamle og det nye - vannvittig bra jobba!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, er vi virkelig i mål? Vi kan gjerne si nesten.

Artikkelforfatteren (lenke i innlegg 67), Odd Halvorsen, fører ikke noe bevis som dokumenterer at slektsnavnet BERNER anvendes av både Kristen Kristoffersen (Hethøl/Sandbukta) og faren Kristoffer Kristensen (ca 1702-1770)

Jeg finner en Christoffer Hettol som dør i 1770 (Nr. 71 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7547&idx_id=7547&uid=ny&idx_side=-127 ), som 68-åring, (derav stipulert fødselsår 1702), men BERNER-navnet er fraværende. Og at Christoffer skulle være en Christensen røpes heller ikke her.

Det kan tenkes Odd Halvorsen har sett et skifte, hvor både BERNER og CHRISTENSEN faller på plass for Christoffer Hettols vedkomne, men jeg er faktisk litt i tvil.

Og det er jeg fordi jeg har store problemer med å plassere en CHRISTOFFER (f.ca.1702) som en BERNER, og det blir på ingen måte lettere å kalle ham CHRISTENSEN i tillegg, når dette skal kombineres med BERNER.

(her har vi verken noen Adam, Gabriel, Mathias el. lign)

Om Odd Halvorsens bruk av BERNER-navnet i denne artikkelen holder vann, så bør det finnes en kilde vi ennå ikke har sett, - og det kan meget godt tenkes at den finnes. – Finner vi den, -

Ja, - Da er vi i mål! - Men om vi kommer dit eller ei, så har det vært en veldig morsom sak å jobbe med.

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ETT steg i riktig retning: Hun kalles BERNER, - AUGDE DORTHEA i krkeboka når hun dør 54 år gammel i 1798 (Nr. 25 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7548&idx_id=7548&uid=ny&idx_side=-282

).

HOFF ble bruk når hun giftet seg i 1768, og hvorvidt dette er bevis sterkt nok til at hennes avdøde ektefelle (Christian Christoffersen) var bærer av BERNER-navnet stiller jeg meg spørrende til.

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne artikkelen er jo en smule forløsende, og godt skrevet:

http://www.verneforeningen.no/pdf/skipperstuas_historie.pdf

IM

Det er nok noen opplysninger som bør etterprøves i den artikkelen. Forfatteren har bl. a. blandet sammen plassen Søndre Sandviken med Sandbugten. Sandbugten hørte under en av Hallangen-gårdene mens Hethøl lå under Digerud sammen med Søndre Sandviken, men de ligger ikke langt fra hverandre. En annen ting er Berner-navnet på Kristen Kristoffersen, hva er kilden til det? Det kan godt hende det stemmer men jeg har enda ikke sett det brukt i noen kilder fra samtiden.

Kristen Kristoffersens far, Kristoffer Kristensen giftet seg 1738 med Anne Marie Olsdatter fra Ildjernet, datter av Ole Gabrielsen Ildjernet. De slo seg ned på Hethøl under Digerud. De er nevnt i skiftet etter Ole Gabrielsen:

Oslo skifterett, skifteprotokoll nr. 9, folie 307a.

Skifte 25 januar 1745 etter Ole Gabrielsen Ildjernet.

Arvinger:

Enken Berthe Bastiansdatter og deres i sammen avlede pikebarn

Anna Kathrina Olsdatter omtrent ½ år gammel

samt 4 stebarn:

1, Jakob Olsen, 23 år og hjemme hos stemoren

2, Adam Olsen, 18 år og hjemme hos stemoren

3, Anna Marie Olsdatter, 30 år og gift med Kristoffer Kristensen bosatt i Hethøl i Frogn

4, Kari Olsdatter, 27 år og tjener hos svogeren Kristoffer Kristensen

Nærværende ved skiftet:

Enken

Jakob Olsen Ildjernet

Adam Olsen Ildjernet

Kristoffer Kristensen Hethol

Adam Brønnøya

Mathias Adamsen Ildjernet

Augustus Gabrielsen Ildjernet

Spørsmålet blir da på hvilken side Berner-navnet kom fra, Anne Maries slekt på Ildjernet eller fra siden til Kristoffer Kristensen Hethøl?

Tror det var omtrent ved disse spørsmålene en av de gamle debattene stoppet. Prøvde da å finne ut noe mer om Kristoffer Kristensen, uten resultat. Har et lite håp om at Roger Fossum kanskje kan ha en anelse om hvem denne personen er.

EDIT: ser nå når jeg forhåndsviser innlegget at Iver har sett det samme som jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å finne Christian Christoffersens /Hettol/Sandbukten begravelse/død i KB for Aas (Frogn-Drøbak) i årene 1782-1784 for å se om BERNER anvendes som slektsnavn i kirkeboka, men lykkes ikke.

Jeg tror jeg tar kvelden, da jeg nå finner en 63 år gammel Christian HOFF (NB!!!) i stedet (Nr.90 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7548&idx_id=7548&uid=ny&idx_side=-266

) – men jeg tør nesten ikke si hva jeg tenker om det.

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å finne Christian Christoffersens /Hettol/Sandbukten begravelse/død i KB for Aas (Frogn-Drøbak) i årene 1782-1784 for å se om BERNER anvendes som slektsnavn i kirkeboka, men lykkes ikke.

Jeg tror jeg tar kvelden, da jeg nå finner en 63 år gammel Christian HOFF (NB!!!) i stedet (Nr.90 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7548&idx_id=7548&uid=ny&idx_side=-266

) – men jeg tør nesten ikke si hva jeg tenker om det.

IM

Nesten nederst til venstre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen, - Det var ikke faren (Christoffer) som døde i 1770 jeg lette etter, (Her vet vi allerede at det ikke har fremkommet noen BERNER-benevnelse).

Men er det er noen BERNER-benevnelse knyttet til Christoffers sønn (- Christen, med skifte i 1784) ?

(Det var det jeg lette etter.)

Jeg har en sterk misstanke om at det først var ved Andreas Christensen BERNER sin ekteskapsinngåelse i 1796 og hans mors død 2 år senere at vi for første gang ser Berner-navnet komme til anvendelse innenfor denne sletskjeden med ane fra Ildjernet:

10.OLE GABRIELSEN (Ildjernet) – 5.ANNE MARIE OLSDATTER f.ca.1715 (Ildjernet, og som var gift med 4.Christoffer Christensen) – 2.CHRISTEN CHRISTOFFERSEN f.ca. 1740? (Hettol-Sandbugten, og som var gift med 3.Augde Dorthea Hoff-Berner) – 1.ANDREAS CHRISTENSEN BERNER f.1776 og forsvunnet ca.1800.

Å være etterkommer av Ole Gabrielsen Ildjernet tror jeg kan sies å være grunn god nok til å kalle seg BERNER i 1790-årene.

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider