Gå til innhold
Arkivverket

Navnet Hind

Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

• Ann-Mary Engum

3

• Leif Salicath

2

• Alv Edvardsen

9

• Anett Ytre-Eide

30

Hei igjen. -- Jeg har kun benyttet den gamle papirutgaven av Hemnes Gård og slekt. - Jeg formoder da som sakt at dette er løst. -

Vedr. denne Karen (Cassi), f. 1750, skjønner jeg fremdeles ikke hvem hun skulle ha fått barn med. - Peder Nilsen på Straumfors br. 2., var f. 1713 og d. ca. 1754. --

Denne Peder NIlsen blev g. 1739 m. Dordi Jonsdr., fra Utland.

De er da også foreldre til de barna som var oppført i innlegg 19. - 1. Elisabeth P., f. 1741, til Jamtjord br. 4. -- 2. Nils Pedersen, f. 1743, u.g., sk. Husby 1783. -- 3. Iver Pedersen, f. 1746, til Jamtjord br. 2. -- 4. Hans Pedersen, f. 1748, til Haugland i Lurøy, g.m. Ingebaar Johansdr., fra Straum Jamtjord br. 1. -- 5. Jon Pedersen, f. 1750, til Forsbakken her, g.1.m. Marit Jonsdr., g.2.m. enke Ane Jensdr., fra Skog i Nesna. -- 6. Peder Pedersen, f. 1753, d. 1788. -- Kan det ha blitt noen missforståelse her ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om barn nr. 2 her Nils Pedersen. Hvorfor mener du at det er feil? Jeg vet jo ikke om det er riktig, har ikke rukket å sjekke ennå. Skal se om jeg får tid, straks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på denne dåpen. Dåpen under den første streken. Det ser ut som et uekte barn med navn Kristina Maria. Mor Karen Præstengen(?) og far Niels Pedersen Strømfors. Fadder bla. Elen Hind Prestengen, Karen Sofie har en søster v. navn Ellen. Prestengen var nytt for meg, men de var i alle fall prestedøtre.

Dette ser ut for meg som å være ett av det "uekte" barna i alle fall?

Fint hvis noen som er flinkere enn meg til å lese gamle dokumenter kan se på dette.

Når jeg tenker meg om var faren hennes død da dette skjedde, men det ser ut som de bodde i nærh. av prestegården. Engen betyr vel at det er noe i utkanten av gården, en slags "enkebolig"?

Har ikke funnet sønnen til Karen, men skal lete videre. Han ble kanskje døpt et annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. -- Da tror jeg dette "mysteriet" er løst. - Av skiftet etter Nils Pedersen fra Straumfors, som det var sk. etter i Husby 1783, fremgikk det ikke at han hadde barn, så vidt jeg husker. - Men dersom barna var u.e., arvet de vel ikke på denne tiden. -- Av Lenken du la inn om dåpen, fremgikk det at faren, Nils Pedersen, Straumfors, var "nu i Husby". -- Da er nok dette riktig som du hadde kommet frem til. -- Hvor det blev av disse bara er vel kanskje ukjent ? --

Prestenget er en gård like ved Hemnesberget og ble utlagt til enkesete for presteenkene på Hemnesberget. - Den første av disse var da Helene Christine Rachløw, f. Nitter og kom til Prestenget etter 1738, fl. senere til Stjørdal. -- Så kom Susanne Marie Parelius, f. Glad, etter 1756. -- Så Maren Brose Hind, etter 1775, d. 1794. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett noe på barna, bortsett fra å lete etter dåpen. Nummer to ble altså døpt "hjemme", men den første fant jeg jo ikke. Tenkte jeg skulle sjekke konfirmasjon også. Vet ikke hva som var vanlig med hensyn til å beholde barn, men kanskje kommer det frem sånn etter hvert. Hva kan de hete disse barna da, tror du de har brukt patronym?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. FS er Abel Sophia Hind sine foreldre Hans Blydt Hind 1734-1776 og Catharina Wilhelmina Keutel 1740-1817 gift 1761 i Bergen. Hans foreldre er Andreas Eriksen Hind og Anne Hansen Blydt. Jeg finner heller ikke noen av disse navn nevnt ovenfor.

Abel hadde søsknene Hans Blydt Hind, Johan Salamon Hind, Johan Peder Gulager Hind, Hedvig Margaretha Hind, Andreas Hind, Anna Hind, Dorethea Hind og Fredricha Hind. Alle født i Bergen.

Søsken til Abels far: Erik Mosing Hind, Peter Hind, Dorthea Hind, Emerentje Hind, Peter Michael Hind, Carl Hind og Andreas Hind.

Finner ingen av disse. Kan det være en annen Hind-familie fra Danmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til innl. 31: -- Kan det muligens ha vært skifte etter barnas mor Karen (Cassi))som døde i 1835 ? -- Jeg har ikke disse skiftebøkene fra denne tiden for hånden. (Svein Edvardsens skifter). - Dersom det var skifte, ville nok hennes barn være nevnt og gjerne med opph. sted. --

Jeg har også forsøkt å lete etter oppsittere på gårder i Hemnes som hette Hans Nikolai, evt. Hans Nilsen, evt. Hans Hind, men fant ingen som passet. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en konfirmasjon fra 1799. Der står (tror jeg) Olava Maria Hind fra Giedvigen, og Kristine Maria under henne. De to jentene er jo like gamle og søskenbarn. Dere som leser bedre enn meg. Hva står det på de to jentene? LENKE

Det er nest øverst. Ikke noe patronym på Kristine i alle fall...

Alv; tror du kan ha rett i at det er ligeså - men HVA er det som er ligeså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. - Så vidt jeg kan forstå, må da de tre øverste jentene være søskenbarn. -- 1. Olava Dreyer, Prestenget, vel dr. av sogneprest Ole Nilsen Dreyer (d. 1784) og Anne (Pedersdr.)Hind, Hemnes, enke på Prestenget etter 1784. -- 2. Olava (Pettersdr.) Hind Geitvika og 3. Kierstina Maria (Nilsdr.) Hemnes. -- Det siste ordet ligner på "ligesaa" ? - Noen bedre forslag ? - M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt! Jeg hadde ikke ført opp ekteskapet med Dreyer, men har jeg fikset det. Har du fødselsdato på den første Olava? Betyr dette at de sto fremst på kirkegulvet? Kristine Maria har i så fall ikke vært noen "outcast" til tross for at hun har vokst opp med en alenemor. Det står i alle fall ikke noe sted at det har kommet til en stefar.

Etter det jeg ser fra denne slekta må skammen med barn utenfor ekteskap være veldig overdreven? Eller er det spesielt slapp moral i Nordland? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også forsøkt å lete etter oppsittere på gårder i Hemnes som hette Hans Nikolai, evt. Hans Nilsen, evt. Hans Hind, men fant ingen som passet. -- M.v.h. Alv.

Han kan jo være et helt annet sted, eller ikke i det hele tatt (død). Men et skifte er som du sier noe som kunne sjekkes. Nå som konfirmasjonen til Kristine Maria er funnet kan jeg jo prøve å finne mer på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Anne Pedersdr., Hind, f. 1739, blev g. 1762 m. Ole Nilsen Dreyer. - de hadde 10 barn og den yngste, Olava Antonette var f. 02.03.1784. -- Olava Maria fra Geitvika var f. 23.07.1781. - Hun blev senere g. på Skonseng br. 5. i Rana. -- Det var vel ellers vanlig at barna til "fint folk" sto øverst på kirkegulvet ved konfirmasjonen. --

Slik man kunne tolke det som var oppført ved konfirmasjonen, kunne man tenke se at moren til Kierstina Maria, Karen Sofie (Cassi) da bodde på Hemnes. --

Jeg har vel inntrykk av at hvor ille man så på utukt, var hvem som bedrev denne. -- Jeg har ellers et tilfelle hvor en sønne-sønn til selveste Hr. Petter Dass på Alstahaug fikk to barn m. en pike på Tjøtta, uten at de var gifte. - Kan ikke se at det medførte noe spesiellt. - Det eneste jeg har sett, er at det vakte en viss bestyrtelse at de døpte den ene sønnen for Petter Dass. Han blev f.ø, Lensmann i Vega.--

M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har funnet henne som fosterdatter på prestegården, der også søskenbarnet hennes Peder Hind fra "min" gren jobber som tjener. LENKE

Skal notere meg det Alv. Man lærer så lenge man lever. ;) Det er vel en viss oppfatning blant "folk flest" om hvordan dette var. Så nettopp Karsten Alnæs norgeshistorie. Der fremstiller han det som ganske ille, i eksempelet hans var det riktignok et dødfødt barn som ble kasta på elva og litt tidligere var det jo... Nå er jo ikke akkurat Alnæs en jeg har så stor tro på av forskjellige grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Artig Lenke. -- Som du ser litt nedover, var Salomon Pettersen Klokker i Hemnes på denne tiden. - Hans kone, er datter av denne piken på Tjøtta som først fikk to sønner med sønne-sønn av Hr. Petter på Alstahaug og så blev g.m. Andreas Pedersen, datter -sønn av lensmann Nils Jensen på Leines. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Min tipp-tipp oldefar var Hans Nikolay Nilsen Aanes født 1777 død 1843. Han var sønn av Karen Sofie Krogh Hind og Nils Pedersen Straumfors. Han var bosatt på gården Aanes, Båsmoen i Rana. Hans datter ble døpt Maren Brose Hansdatter Aanes.

Mvh Gunhild Løvstrand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Artig Lenke. -- Som du ser litt nedover, var Salomon Pettersen Klokker i Hemnes på denne tiden. - Hans kone, er datter av denne piken på Tjøtta som først fikk to sønner med sønne-sønn av Hr. Petter på Alstahaug og så blev g.m. Andreas Pedersen, datter -sønn av lensmann Nils Jensen på Leines. -- M.v.h. Alv.

Du har virkelig oversikten over hva som foregikk! Tenkte fakisk jeg skulle se på hele 1801 for "nabolaget" og prøve i alle fall å få plassert Hindene "mine". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Min oldefar Mattias Angell Johansen f. 26/1-1849 var bror til Nils Hass.

Oj, så uventet! Og morsomt! :) Hva blir vi da til hverandre? Nils Hass er min tippoldefar, så vi er ikke i samme ledd. Men du og min mor er i samme ledd. Da har du kanskje mer å fortelle om denne slekten?

Jeg kan i alle fall fortelle deg om hva som har skjedd med en del av etterslekten til Nils Hass om du er interessert. Du vet vel at Alma og Vilhelm dro til USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Min tipp-tipp oldefar var Hans Nikolay Nilsen Aanes født 1777 død 1843. Han var sønn av Karen Sofie Krogh Hind og Nils Pedersen Straumfors. Han var bosatt på gården Aanes, Båsmoen i Rana. Hans datter ble døpt Maren Brose Hansdatter Aanes.

Mvh Gunhild Løvstrand

Den forsvunnede Hans Nikolay! :) Og så morsomt med Maren Brose! Det kan høres ut som det var et godt forhold mellom slektene selv om det ikke ble gifting? Kan du fortelle noe mer om han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om dette kan være Karen (Cassi) Pedersdatter som har giftet seg. Det var den eneste jeg fant i nærheten som passet. Andre Karen Pedersdattere hadde for gamle barn. LENKE

Dette ser ut som sønnen deres, Peder den nederste gutten, men har litt problemer med å lese det. Noen som kan tyde fadderne til meg? Kjenner ikke umiddelbart igjen noen navn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kveld fant jeg en for meg ukjent søster av oldefar, Kaspara. Og i dag fant jeg at hun dro til Amerika med mann og ett barn i 1909. To av søsknene fulgte etter. Den ene familien har vi hatt kontakt med siden, men de to andre vet jeg ingen ting om. Får forske videre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

har sett litt på denne debatten. Har ganske mye etterkommere etter Jens Pedersen Hind og hans kone Kirsten Nyrop. Om du ser på Frode sin side.

Jens Hind er forfader til en av mine svigerinner

Kan legge inn de 4 første generasjonene, utgjør 8 sider

Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Steinar!

Jeg har funnet det du referer til som Frode sin side, tror jeg. Mener det var der Kaspara dukket opp, søster til oldefar som jeg ikke visste om. Har slektstreet ganske bra fylt opp av Hinder nå. Akkurat nå sjekker jeg så godt jeg kan de opplysningene jeg har funnet på nettet. Så blir det å prøve komme bakover fra Jens Hind, og kanskje oppspore Kaspara og de andre i Amerika. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider