Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Fredrik Fredriksen Brøste(1819), Romsdalen

Recommended Posts

Fredrik Fredriksen Brøste (Bjørneberg) emigrerte med hele sin familie fra garden Bjørneberg, Kors i Grytten i 1876. I USA slo de seg ned i Minnesota. Der brukte han også navnet BJORVIK, enten som selvstendig etternavn, eller som en sammenstilling med Brøste eller Bjørneberg.

Jeg antar at navnet har sammenheng med området han kom fra , evt området hans kone. Marit Øyen fra Lomb, kom fra. Imidlertid har jeg ikke greid finne frem til noen Romsdalforbindelse med Bjorvik (Bjørvik), og forbindelser jeg har i indre Romsdal kjenner heller ikke til denne forbindelsen.

Det er selvfølgelig mulighet for at kalte garden i Minnesota for BJORVIK, men jeg har ikke kunnskap til om dette skulle være tilfelle.

Jeg håper noen kan hjelpe meg - hvor kan navnet Bjorvik komme fra.

Eg er rimeleg godt kjent både i Romsdalen og Lom, m.a. etter å ha hatt hovudansvaret for bygdebøkene i Lom og Lesja (nabobygda ovafor grensa til Romsdalen, der Brøste er øvste garden). Namnet er i alle fall ukjent begge stader som gardsnamn.

Eg trur nok forklaringa er namneskikken blant emigrantane; dei fann dei norske namna problematiske av fleire grunnar, og mange konstruerte eigne namn heilt utan samanheng med heimstaden, slik skikken var heime. Kanskje ei form for trass?

Eg kjem i farten berre på eit døme frå Lesja: Ole Olsson f. 1844 frå Nord-Slette (Nordsletten) ved Lesjaverk reiste over i 1869, og laga seg Nordvold som etternamn der borte. Det finst sikker mange andre døme.

Fra 1610 og til ca. 1765 er ikke navnet Bjørneberg brukt hverken i kirkeboka eller skatteregnskaper/matrikler i Romsdal otting, som Kors sogn er en del av. En sjekk av folketellingen fra 1801 og kirkebøkene etter ca.1765 kan være en brukbar vei å gå. Fredrik navnet er forøvrig lite brukt i Romsdal på 1600/tidlig 1700 tall, og når du har en oppkalling så bør det finnes en egnet Fredrik, født omkring 1790 i 1801 tellingen. Lykke til!

Eg er rimeleg godt kjent både i Romsdalen og Lom, m.a. etter å ha hatt hovudansvaret for bygdebøkene i Lom og Lesja (nabobygda ovafor grensa til Romsdalen, der Brøste er øvste garden). Namnet er i alle fall ukjent begge stader som gardsnamn.

Eg trur nok forklaringa er namneskikken blant emigrantane; dei fann dei norske namna problematiske av fleire grunnar, og mange konstruerte eigne namn heilt utan samanheng med heimstaden, slik skikken var heime. Kanskje ei form for trass?

Eg kjem i farten berre på eit døme frå Lesja: Ole Olsson f. 1844 frå Nord-Slette (Nordsletten) ved Lesjaverk reiste over i 1869, og laga seg Nordvold som etternamn der borte. Det finst sikker mange andre døme.

Jeg treffer flere av hans etterkommere i juni. Da vil jeg kunne få anledning til å diskutere saken nærmere. Gjennom den korrespondanse jeg har hatt med noen av dem, er de ukjent med hvordan navnet har kommet inn. Så langt - og intil annet blir bevist, er jeg av den formening at ditt svar er så rett som det går an å bli.

Fra 1610 og til ca. 1765 er ikke navnet Bjørneberg brukt hverken i kirkeboka eller skatteregnskaper/matrikler i Romsdal otting, som Kors sogn er en del av. En sjekk av folketellingen fra 1801 og kirkebøkene etter ca.1765 kan være en brukbar vei å gå. Fredrik navnet er forøvrig lite brukt i Romsdal på 1600/tidlig 1700 tall, og når du har en oppkalling så bør det finnes en egnet Fredrik, født omkring 1790 i 1801 tellingen. Lykke til!

Takk for svaret - jeg har ikke tenkt i den retning. Det skal jeg sette meg ned å undersøke.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.