Anett Ytre-Eide Skrevet Mars 31, 2011 Del Skrevet Mars 31, 2011 Jeg holder akkurat nå på med Johan Hind Jacobsen og Maren Nilsdatter. Gikk bakover ut fra deres sønn Mathias alder (17 i 1865) for å lete etter bryllupet deres, og fant dette. Ble hele greia avlyst? Jeg får lete etter Mathias for å se om han ble døpt som uekte, men Nils som ble født noen år senere ble jo ikke det. Har jo sett slike snodige oppføringer tidligere, men det har aldri vært "mine folk" så jeg har ikke satt meg inn i det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anett Ytre-Eide Skrevet Mars 31, 2011 Forfatter Del Skrevet Mars 31, 2011 Mathias Angel ser ekte nok ut. Født i jan. 1849. Får lete videre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Randi Nesje Myhr Skrevet Mars 31, 2011 Del Skrevet Mars 31, 2011 Jeg holder akkurat nå på med Johan Hind Jacobsen og Maren Nilsdatter. Gikk bakover ut fra deres sønn Mathias alder (17 i 1865) for å lete etter bryllupet deres, og fant dette. Ble hele greia avlyst? Jeg får lete etter Mathias for å se om han ble døpt som uekte, men Nils som ble født noen år senere ble jo ikke det. Har jo sett slike snodige oppføringer tidligere, men det har aldri vært "mine folk" så jeg har ikke satt meg inn i det. Er det de samme som står som nr 32 her i Ministralboken? Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2590&idx_id=2590&uid=ny&idx_side=-285 Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050426040804.jpg Der ser det ut som de er gift 26 desember 1843. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Astrid Ryen Skrevet Mars 31, 2011 Del Skrevet Mars 31, 2011 Her er vielsen fra ministerialboka: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Nesna, Ministerialbok nr. 838A07 (1840-1854), Ekteviede 1844, side 305. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2590&idx_id=2590&uid=ny&idx_side=-285 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anett Ytre-Eide Skrevet Mars 31, 2011 Forfatter Del Skrevet Mars 31, 2011 Fant det i ministerialboka. Klokkeren hadde kanskje litt dårlig tid? Huff da, må huske å oppdatere siden før jeg svarer. Så ikke at dere alt hadde funnet dem. De ble gift i alle fall ja. :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Berit Knudsen Skrevet Mars 31, 2011 Del Skrevet Mars 31, 2011 Det er de mest rotete kirkebøker jeg har lest. Datoene hopper rundt. Ser ut som om presten har spilt 52 plukk. De ble gift og det ble også det andre paret. Se i ministerialboka. Vielse nr.32, s.305. Det andre paret nr.17 s.302. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2590&idx_id=2590&uid=ny&idx_side=-285 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anett Ytre-Eide Skrevet Mars 31, 2011 Forfatter Del Skrevet Mars 31, 2011 Sant at det var noe rotete. Vanligvis synes jeg klokkerbøkene er enklere å lese, noen prester har en veldig kunstferdig skrift, men her var nok ministerialboka best ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Berit Knudsen Skrevet Mars 31, 2011 Del Skrevet Mars 31, 2011 Min erfaring er at det ikke alltid står det samme i presteboka og i klokkerboka. Som regel står det minst i klokkerboka. Så jeg bruker kun klokkerboka når jeg får problemer med prestens skrift. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anett Ytre-Eide Skrevet Mars 31, 2011 Forfatter Del Skrevet Mars 31, 2011 Noen som kan fortelle meg om hva det står på fødested og oppholdssted på brudeparet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne Langås Skrevet Mars 31, 2011 Del Skrevet Mars 31, 2011 Han født på Sjon(??), oppholder seg på Langseth. Hun født på Akervig. Hans fødested er kanskje Sjonstien, som er en gård i Nesna (Sjonens skoledistrikt) i 1865-tellinga. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anett Ytre-Eide Skrevet Mars 31, 2011 Forfatter Del Skrevet Mars 31, 2011 Takker! Plutselig dukket hele slektstavla opp i en annen tråd, men jeg må jo sjekke kirkebøker og slikt uansett. :) ...og når jeg husket på å søke i arkivet fikk jeg mange treff på Hind som jeg skal sjekke nærmere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kirsti Arctander Skrevet April 3, 2011 Del Skrevet April 3, 2011 Langseth som er oppholdstedet hans ved vielsen var en gård, nå et lite område på selve på Nesna. En del folk der heter Langseth til etternavn. Synes jammen og ja også det var en veldig rotete innføring av presten ja! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anett Ytre-Eide Skrevet April 4, 2011 Forfatter Del Skrevet April 4, 2011 Takk for opplysningen. Ja, rotete, men leselig i alle fall. ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå