Heljar Westlie Skrevet April 1, 2011 Del Skrevet April 1, 2011 Ligningsåret følger ikke kalenderåret tidlig på 1900-tallet. Noen som vet når det startet? Mener å ha lest at det var fra 1. juli til 30. juli Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Tjernshaugen Skrevet April 1, 2011 Del Skrevet April 1, 2011 Det står litt om det her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Aage Løkke Skrevet April 1, 2011 Del Skrevet April 1, 2011 Ligningsåret følger ikke kalenderåret tidlig på 1900-tallet. Noen som vet når det startet? Mener å ha lest at det var fra 1. juli til 30. juli Det var fra 1. juli til 30. juni helt fram til like før krigen, tror jeg, kanskje senere også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Heljar Westlie Skrevet April 1, 2011 Forfatter Del Skrevet April 1, 2011 Hjertelig takk for hjelpa. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar Oddløkken Skrevet April 1, 2011 Del Skrevet April 1, 2011 Hvorfor hadde likningsåret dette intervallet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Aage Løkke Skrevet April 1, 2011 Del Skrevet April 1, 2011 I innlegg 3 ovenfor tenkte jeg egentlig på budsjettåret og regnskapsåret. Det var vel naturlig at likningsåret fulgte dette. Kanskje det kan ha vært rytmen i jordbruket som skapte denne ordningen opprinnelig, og så fant man senere ut at det kunne være mest praktisk å la regnskapsåret m.m. følge kalenderåret? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar Oddløkken Skrevet April 2, 2011 Del Skrevet April 2, 2011 I innlegg 3 ovenfor tenkte jeg egentlig på budsjettåret og regnskapsåret. Det var vel naturlig at likningsåret fulgte dette. Kanskje det kan ha vært rytmen i jordbruket som skapte denne ordningen opprinnelig, og så fant man senere ut at det kunne være mest praktisk å la regnskapsåret m.m. følge kalenderåret? Ja kan hende det kunne ha med rytmen i jordbruket å gjøre? Kanskje også rytme i skogbruket kunne ha en betydning, at f.eks tømmerdrifter og evt. tømmer-oppgjør kunne ha en betydning? Mulig dette er helt feil teorier? Det var kanskje vanskelig å ta seg fram til skattefuten på vinterstid mange steder også? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend E. Mæhlum Skrevet April 2, 2011 Del Skrevet April 2, 2011 Kanskje loven om pengevæsenet av 14 juni 1816 påbudne formue og næringsskatt kan gi noen ytterligere beskrivelse? Denne settningen står på en skatteliste for Vågan i Lofoten for året 1 Juli 1816- 1 Juli 1817. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Øien Skrevet April 2, 2011 Del Skrevet April 2, 2011 Ja kan hende det kunne ha med rytmen i jordbruket å gjøre? Når det gjelder jordbrukets rytme skulle man tro at dette var bedre tilpasset kalenderåret. Dette er iallefall oppfatningen i dag i forbindelse med overdragelse fra foreldre til barn som gjerne skjer fra 1. januar. Bare for å nevne et eksempel: Midt på sommeren har man hatt utgiftene til såkorn, men ennå ikke høstet inntekten av det man sådde. Hvis man f.eks setter ekstra mye poteter en vår, vil dette gi ekstra store utgifter denne våren. Samtidig vil inntekten påfølgende høst bli ekstra stor. Derfor etter min mening mest logisk å følge kalenderåret. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Aage Løkke Skrevet April 2, 2011 Del Skrevet April 2, 2011 Jeg er enig i Kjetils resonnement. Men regnskapsåret fulgte ikke kalenderåret i gamle dager, og de hadde sikkert noen kompensasjonsordninger hvis eiendomsoverdragelser skjedde om sommeren. F. eks. at den nye eier "kjøpte" den gamle eiers avlinger det året. At eiendomsoverdragelser ofte skjer ved nytt kalenderår nå, skyldes vel mest at dette forenkler de skattemessige sidene ved det. Men dette blir mest "synsing" fra min side. Jeg pleier å kalle det "kvalifisert gjetting" hvis jeg synes at jeg har tenkt ut noe klokt, men ikke vet så mye om det - he he. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar Oddløkken Skrevet April 2, 2011 Del Skrevet April 2, 2011 Når det gjelder jordbrukets rytme skulle man tro at dette var bedre tilpasset kalenderåret. Dette er iallefall oppfatningen i dag i forbindelse med overdragelse fra foreldre til barn som gjerne skjer fra 1. januar. Bare for å nevne et eksempel: Midt på sommeren har man hatt utgiftene til såkorn, men ennå ikke høstet inntekten av det man sådde. Hvis man f.eks setter ekstra mye poteter en vår, vil dette gi ekstra store utgifter denne våren. Samtidig vil inntekten påfølgende høst bli ekstra stor. Derfor etter min mening mest logisk å følge kalenderåret. Det er sikkert mye mulig Kjetil, har ikke peiling på hvorfor det var slik, men dette var litt spennende og resulterte i litt roting, og finner dette vedlagte dokumentet hvis jeg får til å legge det inn, og jeg finner indikasjoner på at praksisen varte utover krigsårene også, men nå får vi se da om jeg får til vedlegget :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar Oddløkken Skrevet April 2, 2011 Del Skrevet April 2, 2011 Jammen fikk jeg til vedlegget i forrige innlegg :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå