Gå til innhold
Arkivverket

ukjent prest, Kristiansand?

erling t endresen
 Del

Recommended Posts

Kan det være at bildene til de to personene Vogt (Vogt) kan være forbyttet i det omtalte heftet?

En forbytting av bildene kan jo være en forklaring / oppklaring.

Ellers ser jeg i Wikipedia at det var to prester som het Nils Nilsen Vogt (d.e. og d.y.) og minst to som het David Vogt (i alle fall en av disse var prest). Den ene David var bror av N. N. Vogt d.e. og den andre David var sønnen, hvis jeg har oppfattet riktig.

Hvilken Vogt som er på ditt bilde i innlegg 2, får du kanskje svar på ved å sende det til de fire menighetene nevnt ovenfor ... Lykke til!

Trenger du epostadressene til dem?

Eiker er nå delt i Øvre og Nedre Eiker, men prøv: kirkekontor.haug@eiker.kirken.no

Finnås eksisterer ikke lenger som egen kommune eller menighet - prøv derfor Bømlo: kyrkja@bomlo.kommune.no

Eidsvoll har du her: kirkekontoret@eidsvoll.kirken.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet av presten er utvilsomt Niels Nielsen Vogt. Om en tar bildene og legger oppå hverandre, ser en at ansiktene dekker hverandre perfekt. Kan gjøres i Picasa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

David Vogt, se webbok Gunnar Johannessen Stendal: Norske teologer b. 3 s. 47-48:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=teolog3&sideid=47&storleik=

bildet her likner på bildet som i heftet Mandal kirkes 150 års jubileum er navngitt som Niels Nielsen Vogt (innlegg 24), så jeg tror som Erling og Dag Aage at det har skjedd en forveksling i dette heftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til mitt forrige innlegg: mente å legge inn bilde:

Det ser ut som bildene til David og Niels Nielsen er byttet om i heftet, så jeg faller til ro med at presten er Niels N. Voigt, og knytter han til familiealbumet til Thorkildsen i Kristiansand fra tiden han var i Mandal. Takk for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider