Gå til innhold
Arkivverket

Bibelhistorie for folkeskolen

Marianne Solli
 Del

Recommended Posts

• Svar 180
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

• Aase R Sæther - Gloppen

19

• Reidar Oddløkken

38

• Marianne Solli

50

• Dag Aage Løkke

18

Jeg har funnet et kart over Palestina på Jesu tid i en bibeloversettelse (Det nye testamente) fra 1978. Dette har jeg nå scannet og lagt i Word på min datamaskin, men jeg aner ikke hvordan jeg kan legge det inn her så du / dere kan få se dette kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartet som Reidar har lagt inn i innlegg 26, er nok Palestina på Jesu tid, ja. Det som jeg nevner i neste innlegg (27), er i og for seg det samme kartet, bare i en annen utførelse (en enklere strektegning). På "mitt" kart er det noen flere steder (byer og landsbyer) inntegnet. Jeg kan sende det til deg på epost, Marianne. Eller jeg kan legge inn kartet her, hvis noen forteller meg hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartet som Reidar har lagt inn i innlegg 26, er nok Palestina på Jesu tid, ja. Det som jeg nevner i neste innlegg (27), er i og for seg det samme kartet, bare i en annen utførelse (en enklere strektegning). På "mitt" kart er det noen flere steder (byer og landsbyer) inntegnet. Jeg kan sende det til deg på epost, Marianne, hvis du legger inn adressen din her, eller skriver til daglokke@yahoo.no. Eller jeg kan legge inn kartet her, hvis noen forteller meg hvordan.

Hvis du ser svarknappen med den halvrunde grønne pila Dag Aage, og trykker på den, så får du opp et felt hvor du kan legge inn bilder etc. fra egen datamaskin, akkurat likedan som i det gamle forumet, og trykk på lagre vedlegg, så tror jeg det skal følge med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartet som Reidar har lagt inn i innlegg 26, er nok Palestina på Jesu tid, ja. Det som jeg nevner i neste innlegg (27), er i og for seg det samme kartet, bare i en annen utførelse (en enklere strektegning). På "mitt" kart er det noen flere steder (byer og landsbyer) inntegnet. Jeg kan sende det til deg på epost, Marianne, hvis du legger inn adressen din her, eller skriver til daglokke@yahoo.no. Eller jeg kan legge inn kartet her, hvis noen forteller meg hvordan.

Takk Dag Aage! Jeg sender deg en mail ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli lenge siden dette, men det er mulig det var slik? Første timen startet i hvertfall med "den lille sorte" :rolleyes: , Landstads salmebok tror jeg, før dypdykket i denne "Bibelsoga", husker ikke så mye av det. Snere på dagen gikk det vel mye i disse Margrethe Munthe-sangene som "Nei, nei gutt" osv, men nå sporer jeg vel av temaet?

Bare koselig ... både Aase og Reidar. :) I 'mitt' tema er der rom for andre meningsutvekslinger også. Jeg synes at dere har vært så hyggelige og har kommet med flere opplysninger i denne saken.

Takk for kartet også! Nå prøver Dag Aage å sende et på mail også, så her er bare hyggelige mennesker her inne.

Jeg er sååå takknemlig.

Nå skal jeg ut i hagen og pusle litt.

Hilsen Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et skannet eksemplar av Volrath Vogts bibelhistorie (en gammel utgave fra 1928): Vogts bibelhistorie

Takk Oddbjørn!

Jeg fikk skrevet ut de sidene jeg trengte. Særlig var den oversikten over når 'ting' skjedde, fint å få. Flott!

Hilsen Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk jeg har akkurat den boka hjemme i bokhylla.

Men jeg vet ikke når jeg er hjemme igjen neste gang(kanskje i påsken?)

Jeg kan ikke love noe, men hvis jeg finner den, så kan du sikkert få den.

(Har samlet på slike en stund, så jeg kan sikkert avse den)

Takk David! Hvis du 'i tidens fylde' skulle finne den og finner ut at du kan unnvære den, er jeg takknemlig hvis du sender. Legg i tilfelle ved en giro. Skriv 4879 foran bynavnet.

Hilsen Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den tredje delen av kristendomsfaget - ? Var det Bibelsoge, Katekisme og Kyrkjesoge?

Trur forresten katekisme-timane heitte Truslære.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur forresten katekisme-timane heitte Truslære.

Jeg vet helt sikkert at vi ikke hadde noen direkte katekismeopplæring, men jeg husker at mamma fortalte om denne opplæringen. Men vi pugget mange salmevers, og de sitter ganske spikret fast. Det var manko på undervisningsbøker, og sidene satt ganske løst, og det var før teipens dager. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde både bibelhistorie og troslære (på timeplanen tror jeg vi skrev kristenlære). I bibelhistorietimene ble vi "hørt" en og en mens vi sto ved pulten.. Det var da om å gjøre å kunne gjenfortelle det aktuelle stykket så ordrett som mulig. Til timene i troslære var det Luthers lille katekisme som var pensum, og jeg husker vi bl.a. måtte pugge budene, alle delene av trosbekjennelsen og alle bønnene i Fadervår - og hver enkelt del skulle suppleres med "forklaring", et bibelvers og/eller et salmevers, som selvsagt også skulle pugges. Vi fikk tre forsøk, og den som etter det fremdeles ikke kunne det, måtte sitte igjen på lørdagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er rett som einskilde her har skrive, - det tredje faget heitte Kristenlære (på nynorsk). Mor mi (som var født i 1922) kalla læreboka i Kristenlære for katekisma som vel er det eldre ordet for boka som tek for seg bodorda, trusartiklane med forklaringar osv. Og dette var skikkeleg puggestoff, slik som salmane. Slik som dei fleste av min generasjon sit salmar og julesongar som spikra, sjølv om sjuande verset byrjar å verta litt uklårt etter kvart. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 40 og 41. Da ser det i alle fall ut til at jeg har gått glipp av Luthers lille katekisme. Jeg tror at grunnen til at vi ikke hadde den, var mangel på skolebøker.

Husker at vi pugget noen salmevers, også under konfirmasjonen: "Om noen til ondt meg lokke vil, da svarer jeg nei, nei, nei ..." Og tredje vers var: "Men spørger meg Herren si elsker du meg, da svarer jeg ja, ja, ja ..." Så var det overhøring i Alta kirke av konfirmanter. Vi var 46 gutter og 46 jenter det året. Og da var det en jente som bommet på siste verset og deklamerte: "Men spørger meg Herren si elsker du meg, da svarer jeg nei, nei, nei ..." Det ble ganske pinlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpropos sjuande verset på julesongane: Siste søndag i advent 2010 var eg "underholdar" på eit bufellesskap for eldre, til dels sterkt demente damer. Eg har alltid hatt problem med rekkjefølgja på versa i Glade jul, men det gjekk fint, damene song føre og eg hang på. Full av overmot annonserte eg alle versa på Eg er så glad kvar julekveld - og tenkte at dette skjer seg vel, dei sit no berre der og duppar med nasa i fanget.

Så feil kan ein ta. Minst 8 damer løfta hovudet og song seg gjennom kvart einaste vers, utan så mykje som eitt ord i manko. Det blir neppe slik når dei yngre generasjonane blir demente..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, all denne utenatkunnskapen hadde absolutt en verdi. Det var imidlertid ikke alltid så lett for en ti-åring å forstå det han pugget - f.eks. innholdet i den pinsesalmen av Grundtvig som begynner slik:

"Apostlene satt i Jerusalem

og biet på Herrens time,

for øret da brått det ringet dem

som tusinde klokker kime".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var nok mykje frammandord i salmane. Men somme av dei gamle formene var fantastisk fine - spesielt vil eg dra fram Lov Jesu namn og herredom; verset slutta med Kryn han, kryn han osv, og syngje den i ei fullsett Vereidskyrkje fyrste påskedag er eit fantastisk minne. Men i nyare oversetting heiter det Kron han, og dermed blir salmen berre ein bleik skugge av seg sjølv, for meg i alle fall, all "magien" er borte når orda blir forståelege!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at det finnes mange eks. av Bibelhistoria rundt omkring i landet. Første utgave av Vogt's kom i 1848, og fram til 1932 kom den i 61 opplag med 2,8 mill. eks.. I 1932 ble den omarbeid av overlærer Lauritz Holsvik, og fram til dennes 15. opplag i 1965 kom også denne i over en million eks. Jeg har en fra 1895, og en fra 1965, men anser begge som klenodier for familien, så jeg vil helst beholde begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sangen "Deilig er den himmel blå" skriver Grundtvig om en "Konge uden mage". Ikke så lett for barna å forstå.

Denne sangen var opprinnelig en barnesang på 19 vers med tittelen "De hellige tre konger".

De som sender meg en epost til daglokke@yahoo.no kan få sangen på originalspråket fra 1810.

Her er også en quiz om salmen:

http://tjenester.aftenposten.no/quiz/quiz.htm?id=970

Det stemmer, Dag ... konge uten mage ... der så jeg for meg en veldig slank mann, hvor jeg kunne se hoftebeina stikke ut ... med en innhulning istedenfor mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at det finnes mange eks. av Bibelhistoria rundt omkring i landet. Første utgave av Vogt's kom i 1848, og fram til 1932 kom den i 61 opplag med 2,8 mill. eks.. I 1932 ble den omarbeid av overlærer Lauritz Holsvik, og fram til dennes 15. opplag i 1965 kom også denne i over en million eks. Jeg har en fra 1895, og en fra 1965, men anser begge som klenodier for familien, så jeg vil helst beholde begge.

Ja rart om det ikke ligger og slenger av dem på mørkeloft på gamle skoler, men mye er nok sikkert også kastet.

Husker en gammel skole som ble ryddet på mine trakter først på 60-tallet, de gamle bøkene ble kjørt i en haug og brent! Det var vel liksom ingen verdi i det dengang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, all denne utenatkunnskapen hadde absolutt en verdi. Det var imidlertid ikke alltid så lett for en ti-åring å forstå det han pugget - f.eks. innholdet i den pinsesalmen av Grundtvig som begynner slik:

"Apostlene satt i Jerusalem

og biet på Herrens time,

for øret da brått det ringet dem

som tusinde klokker kime".

Her 'hørte' jeg for meg at 1000 skoleklokker ringte skarpt samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider