Gå til innhold
Arkivverket

Bibelhistorie for folkeskolen


Marianne Solli
 Del

Recommended Posts

En feilberegning ... nå er dommedag utsatt til 21. oktober.

 

Han gir seg ikke denne gamle mannen, han gjemte seg vel da verden gikk videre etter forrige varsel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 180
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Aase R Sæther - Gloppen

    19

  • Reidar Oddløkken

    38

  • Marianne Solli

    50

  • Dag Aage Løkke

    18

Var det ikkje Martin Luther som sa noko omlag som at "Dersom eg fekk vite at det er dommedag i morgon, vil eg plante eit epletre i dag" - ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikkje Martin Luther som sa noko omlag som at "Dersom eg fekk vite at det er dommedag i morgon, vil eg plante eit epletre i dag" - ?

Dersom dette er et Luther-sitat, så er det jo ganske nusselig i forhold til mange av hans andre uttalelser. Jeg vil legge meg det i minnet mitt. Det kan passe inn mange steder der noe mindre hyggelig 'truer'. (Mange bekymringer har jeg hatt, men få er det blitt noe av ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har tatt et bilde av et gammelt skole-hengekart over Palestina i kveld, men beklager at det ble litt dårlig kvalitet, det var trangt å ta bildet og vondt lys! Skal sjå om det kan lykkes bedre en annen gang

post-185-0-44417500-1309938392_thumb.jpg

post-185-0-19683300-1309938417_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja; det er jo slett ikke verst. Man kan jo skimte navn også. Har en stor lupe her for å bruke i påkommende tilfeller. Takk så mye!

 

 

Hvordan går det med sauene? Ble det storflom hos dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då eg gjekk i skule, var eit av karta på veggen av Jødeland. Om der stod Palestina òg, er eg ikkje sikker på... :)

Der var nok flere forskjellige utgaver både av kart og av bibelhistoriebøker. Etter å ha satt inn forspørsel her på forumet ble jeg helt 'forfær' over hvor hjelpsomme folk var. Jeg fikk faktisk tilsendt kart der det sto KANA'AN og PALESTINA, men Jødeland fikk jeg ikke. (Faktisk et litt morsomt navn, mener jeg.) Ellers kom det oversikt over forskjellige hendelser i bibelhistorien, som jeg synes var flott å få.

 

Takk til deg for at du svarer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var nok flere forskjellige utgaver både av kart og av bibelhistoriebøker. Etter å ha satt inn forspørsel her på forumet ble jeg helt 'forfær' over hvor hjelpsomme folk var. Jeg fikk faktisk tilsendt kart der det sto KANA'AN og PALESTINA, men Jødeland fikk jeg ikke. (Faktisk et litt morsomt navn, mener jeg.) Ellers kom det oversikt over forskjellige hendelser i bibelhistorien, som jeg synes var flott å få.

 

Takk til deg for at du svarer!

 

Også da jeg gikk på skolen, hadde vi et veggkart som det sto "Jødeland" på.

 

Ellers var det jo tidligere normalt at alle bibler hadde en kartdel bakerst (jeg vet ikke om nyere utgaver har det). Det vanlige var vel fire kart: 1. "Kana'an, til forståelse av Det gamle Testamente"; 2. "Sinaihalvøya og Kana'an, til forståelse av Israels vandring"; 3. "Palestina på Jesu tid"; 4. "Apostelen Paulus' reiser".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også da jeg gikk på skolen, hadde vi et veggkart som det sto "Jødeland" på.

 

Ellers var det jo tidligere normalt at alle bibler hadde en kartdel bakerst (jeg vet ikke om nyere utgaver har det). Det vanlige var vel fire kart: 1. "Kana'an, til forståelse av Det gamle Testamente"; 2. "Sinaihalvøya og Kana'an, til forståelse av Israels vandring"; 3. "Palestina på Jesu tid"; 4. "Apostelen Paulus' reiser".

Hei sann! Da sitter du antakelig med revidert oversettelse av 1930. Der ser jeg at der er noen små kart bakerst. Dem har jeg aldri lagt merke til ... for å være ærlig. :) Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja; det er jo slett ikke verst. Man kan jo skimte navn også. Har en stor lupe her for å bruke i påkommende tilfeller. Takk så mye!

 

 

Hvordan går det med sauene? Ble det storflom hos dere?

Kan prøve å lå til en bedre oppløsning senere, så kanskje navna blir tydeligere. Sauan tror jeg har det bare bra, og flom var det for 4 uker siden, små bekker og mindre elver var udyr og ødela veier for noen kroner!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lagt inn bildene i innlegg 154 i en annen oppløsning, men de ble visst ikke stort bedre. Skal sjå om jeg får tatt nye bilder ved en annen anledning og under litt bedre forhold. Navn er fortsatt vond å tyde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan prøve å lå til en bedre oppløsning senere, så kanskje navna blir tydeligere. Sauan tror jeg har det bare bra, og flom var det for 4 uker siden, små bekker og mindre elver var udyr og ødela veier for noen kroner!

Jeg ble sittende å studere de kartene som er bakerst i bibelen, og der står det blant annet i 'forklaringen' ved siden av; Elver som bare flyter i regntiden, er merket med ---. Det sier litt om hvor tørt det var/er der. Vann er jo en livsviktig ressurs, men det kan bli for mye av det også.

 

For noen år siden var det en periode med mye regn, og plutselig hørte vi et enormt brak utenfor. Vi styrtet ut, og der var ca 2 x 0,5 meter av grunnen helt inntil huset forsvunnet ca. 2 meter ned ... sammen med alle runde pyntesteiner og en nydelig klematis, som var revet løs. Vi måtte naturigvis etterfylle med steinmasser, men trur du ikke at klematisen likevel kom 'puslende' opp gjennom massene ... mye redusert, men den har da fått livets rett igjen og har kommet seg noe til tross for karrig underlag. Naturen er sannelig mangfoldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lagt inn bildene i innlegg 154 i en annen oppløsning, men de ble visst ikke stort bedre. Skal sjå om jeg får tatt nye bilder ved en annen anledning og under litt bedre forhold. Navn er fortsatt vond å tyde!

Takk Reidar, men du trenger ikke å gjøre noe mer ut av det, men det er veldig snilt av deg okke som er. :) Ved å sammenligne navn på steder i alle disse kartene med hverandre, finner jeg at det gamle Filistea, der filistrene bodde, antakelig blir omtrent det samme som Palestina. Antakelig var de mye omtalte filistrene i bibelen 'palestinere'. Navn forandres jo over tid. Jeg ser at min egen hjemplass 'Bossekop' ble kalt for 'Eggeskalbye' rundt 1700-tallet, og et navn som 'Kongshamn(bukt)' ble omgjort til 'Komsa'. Merkelig! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sittende å studere de kartene som er bakerst i bibelen, og der står det blant annet i 'forklaringen' ved siden av; Elver som bare flyter i regntiden, er merket med ---. Det sier litt om hvor tørt det var/er der. Vann er jo en livsviktig ressurs, men det kan bli for mye av det også.

 

Araberne har et eget ord for uttørrede elveleier - wadi. Det er vel også et kjent ord for kryssordløsere. Og hvis du slår opp på "W" i et register til et godt atlas, vil du se alle stedsnavnene som begynner med Wadi. Som du ser, er det mange uttørrede elveleier i de arabiske ørknene!

 

 

Ved å sammenligne navn på steder i alle disse kartene med hverandre, finner jeg at det gamle Filistea, der filistrene bodde, antakelig blir omtrent det samme som Palestina. Antakelig var de mye omtalte filistrene i bibelen 'palestinere'. Navn forandres jo over tid.

 

Palestinerne kaller sitt eget land Filastin eller Falastin på arabisk. Og helt riktig; filisterne i Bibelen er det samme ordet. De bodde sør i Kanaan, omtrent på dagens Gazastripe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Tore! Det er alltid noe nytt å lære. Wadi var helt nytt for meg, kanskje også for eventuelle andre lesere.

 

Filastin, Falastin er jo også ganske likt Palestina. Takk igjen for bekreftelsen på noe jeg hadde en anelse om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Tore! Det er alltid noe nytt å lære. Wadi var helt nytt for meg, kanskje også for eventuelle andre lesere.

 

Filastin, Falastin er jo også ganske likt Palestina. Takk igjen for bekreftelsen på noe jeg hadde en anelse om!

 

Det oppstår ofte lydforskyvninger når et ord "flytter" fra et språk til et annet. Overgangene f>p/p>f er relativt vanlige. "Fader/father" heter "pater" på latin, bare for å nevne et eksempel. I skrift (men ikke i uttale) finner vi også spor av dette f.eks. i de alternative navneformene "Filip/Philip".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det oppstår ofte lydforskyvninger når et ord "flytter" fra et språk til et annet. Overgangene f>p/p>f er relativt vanlige. "Fader/father" heter "pater" på latin, bare for å nevne et eksempel. I skrift (men ikke i uttale) finner vi også spor av dette f.eks. i de alternative navneformene "Filip/Philip".

Du har så rett! Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en ser topografien i disse kartene, så måtte det være et svært frodig land, men det er det kanskje i dag også?

 

Ser ut som denne Jordan-dalen går over til mer ørken etter Genesaret-sjøen hvis en forstår kartet riktig?

Og overrasket over at det er såpass høye fjell også hvis de er så store som det ser ut for?

 

Og f. eks. dadler og fiken (som jeg sjøl egentlig ikke er så glad i) kommer kanskje fra dette området, og disse fruktene er vel avhengig av gode vekstforhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Se der ja ... dere passer på, men det er jo enda en halv time igjen av døgnet ... her i alle fall. Må nok forberede oss på litt av hvert. Selv forbereder jeg meg på å oppfylle et skriftsted som visstnok heter noe sånt som: Det du ikke har gjort mot en av mine minste små, har du heller ikke gjort mot meg.

Jeg har nemlig påtatt meg å være en slags fostermor for noen små hjemløse kattunger, som ble funnet av min venninne i en smal, skitten trappenedgang, som ender mot en vegg, her i byen. Jeg kravlet ned der og lagde til en seng med en kurv og tepper, og så har jeg fått god mosjon ved å sykle til byen hver dag for å mate dem. Dyrebeskyttelsen er varslet, men det tar sin tid. De er verdens søteste kattunger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.