Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Reidar Wethal (f.1918+1968). Mysterium hvor i Oslo han er døpt!

Recommended Posts

Ekteparet Hans Christian Wethal (1890+1937) og konen Gerda, f. Pedersen (1892+1963) hadde under sin botid i Oslo 14 barn, hvorav 2 døde som små. Jeg er interessert i å finne ut hvor den fjerde i barneflokken ble døpt. Hans navn var Reidar Wethal og han var født i Oslo 20 september 1918 og ble døpt i Oslo 27 juni 1919, men hvor? Jeg vet at familien i 1920 bodde i Platousgt. 20 like ved Grønland kirke. Jeg trodde jeg hadde lett i de kirkebok- distriktene i Oslo som kan være aktuelle, men ethvert søk har vært forgjeves. Spørsmålet er om jeg går frem på riktig måte og kan hende finnes det andre muligheter for å lete opp nevnte person. Er takknemlig om noen kunne gi meg noen konstruktive råd? Dessverre er dette ukjent stoff også for etterslekten. Å undersøke ved konfirmasjonen til Reidar Wethal (Østre Aker 13 mai 1934) er også lite til hjelp, for der står det bare at han er født og døpt i Oslo.

Finner jeg rette kirke-distrikt er det mitt håp å spore opp når foreldrene giftet seg.

Ser i Gravminner at det må være Reidar Wethal som døde 11.febr. 1968 gravplass Bjorbekk Arendal Kommune:

http://www.disnorge.no/gravminner/vis.php?mode=fy&start=90

Kanskje du kan innhente nærmere opplysninger vdr. fødested/dåp hos kirkeværgen eller graveren der:

http://io.no/kirkevergen/arendal

Det finnes en kommunal FT:1923 for Kristiania, men kan ikke finne familien der:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=ft03011923&spraak=n&metanr=5254

Ant. må de ha flyttet ut av byen før 1923!

Ekteparet Hans Christian Wethal (1890+1937) og konen Gerda, f. Pedersen (1892+1963) hadde under sin botid i Oslo 14 barn, hvorav 2 døde som små. Jeg er interessert i å finne ut hvor den fjerde i barneflokken ble døpt. Hans navn var Reidar Wethal og han var født i Oslo 20 september 1918 og ble døpt i Oslo 27 juni 1919, men hvor? Jeg vet at familien i 1920 bodde i Platousgt. 20 like ved Grønland kirke. Jeg trodde jeg hadde lett i de kirkebok- distriktene i Oslo som kan være aktuelle, men ethvert søk har vært forgjeves. Spørsmålet er om jeg går frem på riktig måte og kan hende finnes det andre muligheter for å lete opp nevnte person. Er takknemlig om noen kunne gi meg noen konstruktive råd? Dessverre er dette ukjent stoff også for etterslekten. Å undersøke ved konfirmasjonen til Reidar Wethal (Østre Aker 13 mai 1934) er også lite til hjelp, for der står det bare at han er født og døpt i Oslo.

Finner jeg rette kirke-distrikt er det mitt håp å spore opp når foreldrene giftet seg.

De kommunale folketellingene for Oslo burde jo gi svar. De ble avholdt i februar 1918 og 1919.

Nå skjønnner jeg jo hvorfor den kommunale tellingen fra 1923 har vært lite informativ for meg. Har lett og lett på personer jeg 100% vet hadde adresse Oslo! Så takk til Torbjørn for denne opplysningen.

Videre takk til Anne fordi hun lyktes med å finne Reidar Wethal under døpte i Grønland menighet. Jeg hadde dåpsdato 27 juni 1919 (altså 1 år tidligere) og har søkt gjennom hele 1919 for å finne ham. Jeg hadde ikke drømt om at gutten først ble døpt da han var nesten 2 år gammel.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.