Gå til innhold
Arkivverket

Noen som kjenner Tallach Ledvorsen, gift to ganger i Lårdal (1727 og 1744)?

Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Det kan ofte være vanskelig å se forskjell på et 1-tall og et 4-tall. Dersom begravelsen først er ført på en kladdelapp, kan den som har ført inn begravelsen i kirkeboka ha feiltolket skriften.

Jeg kikket litt i skiftekortene for Vest-Telemark, og kan ikke se at det er holdt noe skifte på Aalandslie. Jeg er helt ukjent i området, og det kan jo hende at dette er en plass og at skifter i så fall er ført under hovedgården.

Jeg har tenkt i samme retning(er) :)

Aalandsli hadde gårdsnr. 17 i ft. 1900, mens Heggtveit-gårdene hadde gnr. 15 og 16. Det kan jo være en indikasjon på naboskap, i det minste. Kanskje er Aalandsli på et eller annet tidspunkt utskilt fra Heggtveit?

Jeg har forresten nå flere ganger støtt på en Jon Levorsen i Lårdal, som får flere barn i 1740-årene. Han er også fadder for Søren Tallachsen i 1750. Det kan jo være en (yngre?) bror av Tallach Levorsen? Barn: Margit (1740), Lidvor (1742), Margit (1743), Ole (1746), Hæge (1751). Flere av fadderne har "adresse" Aalandsli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Da limer jeg inn det jeg har funnet så langt om Ådne Tallachsen fra Drangedal og Bamble:

Ådne Tallachsen

Far: Tallach Levorsen (rundt 1700 - )[1]

Mor: Kari Jaransdatter (rundt 1700 - )[1]

Født ca. 1730[2]

Gift 18. februar 1753 i Drangedal med [28379] Margit Knudsdatter[3]

Død 1. juni 1796 på Bjerkeset, Bamble[2]

Kilder

1. Udokumentert hypotese. Ettersom Levor Tallachsen er fadder for Ådnes barn Gunhild, holder jeg det for svært sannsynlig at Ådne og Levor er brødre. Dåpen til Ådne er trolig ikke ført da det er noen måneder opphold i kirkeboka for Lårdal 1730-1731. Se for øvrig diskusjon på Digitalarkivet.

2. Kirkebok for 0814 Bamble Mini 2 (1775-1814). Begravde side 534-535. Død 01.06.1796, begravet 07.06.1796: Aane Tallachsen Bierchesetheje 66 aar.

3. Kirkebok for 0817 Drangedal Mini 2 (1733-1753). Forlovede/Viede, side 27-28. Forlovet 21.01.1753, viet 18.02.1753: Soldaten Aane Tallaksen med pigen Margit Knudsdatter. Caut: Knud Bøe, Jon Bøe.

Familie

Ektefelle: Margit Knudsdatter

Trolig født rundt 1730

Barn: Knud Ådnesen

(Kilde: Kirkebok for 0817 Drangedal Mini 1 (1697-1767), del 2 (1738-1767). Døpte side 68-69. 18.11.1753: Aane Tallachsen Lia, Knut. Faddere: Aase Homley, Aase Nilsdatter Bøe, Kari Gundersdatter Bøe, Gunder Bøe, Nils Kittilsen Løvestad.)

Født 1753 i Drangedal

Barn: Tallach Ådnesen

(Kilde: Kirkebok for 0817 Drangedal Mini 1 (1697-1767), del 2 (1738-1767). Døpte side 86-87. 14.05.1756: Aane Lias søn Tallak. Faddere: Karj Tvet, Aaste Aabøe, Tone Aabøe, Bernt Tremyr, Jørgen Gundersen Bøe.)

Født 1756 i Drangedal

Barn: Kari Ådnesdatter

(Kilde: Kirkebok for 0817 Drangedal Mini 1 (1697-1767), del 2 (1738-1767). Døpte side 98-99. 09.07.1758: Aane Lias datter Karj. Faddere: Aase Homley, Liv Aabøe, Bernt Tremyr, Jørgen Tellefsen Tvet, Knud Knudsen Bøe.)

Født 1758 i Drangedal

Barn: Jørgen Ådnesen

(Kilde: Kirkebok for 0817 Drangedal Mini 1 (1697-1767), del 2 (1738-1767). Døpte side 34-35. 27.12.1760: Aane Lias søn Jørgen. Faddere: Marrichen Bøe, Gunnild Knudsdatter Bøe, Tone Welliksdatter Bøe, Torvil Homley, Nils Kittilsen Løvestad.)

Født 1760 i Drangedal

Død 1784 på Bamble gård, Bamble

Barn: Gunhild Ådnesdatter

(Kilde: Kirkebok for 0814 Bamble Mini 1 (1702-1774). Døpte side 338-339. 01.04.1766: Aane Tallachsen Hydahlseje og Margithe Knudsdatters barn kaldet Gunild. Faddere: Tolf Vingereis kone Mari Kielsdatter, Kirstie Olsdatter Riis, Ledvor Tallachsen Midgaarden, Ole Andersen Tangevold, Ellev Tronsen i Præstegaarden.)

Født 1766 på Hydalseie, Bamble

Hei

Jeg kan supplere noe vedr. barn av Aadne Tallachsen og Margit Knudsdatter. Ekteparet flytter tilbake til Drangedal ca 1768, og flytter til Bamble permanent paa 1770-tallet.

Gunhild 1/4-1766, blir begravet I Drangedal 31/5-1769. Ekteparet faar et barn til I Drangedal 8/3-1770, ved navn Margit. Faddere: Tone Gundersdatter Lone, Gunnild Stuvelien, Isach Tremyr, Stener Ellefsen Moen.

Margit Aadnesdatter 8/3-1770-14/7-1833 (Bamble) blir trolovet 3/8-1791 (forlovere Tallach Aanesen og Christen Jorgensen) og gift 14/10-1791 med Nils Aslesen ca 1764-20/6-1837 (Bamble), begge fra Bjerkeset.

Dette paret faar flere barn, og finner slekt av Margit Aadnesdatter som faddere.

Vedr. Tallach Aadnesen regner jeg med at han ankommer Bamble I siste halvdel av 1770-tallet. Han blir konfirmert I Drangedal 1775 19 aar gammel; Tallach Aanesen Porsmyr. Jeg regner med at han har vaert I tjeneste paa Porsmyr. Noen gaardsbruk under Homleid; Ovre Boe, Nedre Boe, Tremyr og Porsmyr.

Jeg haaper dette blir registrert I "Solum-slekt".

Aadne Tallachsen sin kone Margit Knudsdatter, er sannsynligvis dopt I Nissedal 1723 (dette paa bakgrunn av hva jeg har funnet I tingbokene). Hun er datter av Knud Jorgensen og Gunhild Knudsdatter. Knud kalles anno 1723; Knud Tremyr og hustruen Gunhild Knudsdatter, anno 1751; Knud Lien og hustru Gunhild Knudsdatter.

Jeg har oversikt over dems barn, men stanser her I denne omgang.

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg kan supplere noe vedr. barn av Aadne Tallachsen og Margit Knudsdatter. Ekteparet flytter tilbake til Drangedal ca 1768, og flytter til Bamble permanent paa 1770-tallet.

Gunhild 1/4-1766, blir begravet I Drangedal 31/5-1769. Ekteparet faar et barn til I Drangedal 8/3-1770, ved navn Margit. Faddere: Tone Gundersdatter Lone, Gunnild Stuvelien, Isach Tremyr, Stener Ellefsen Moen.

Margit Aadnesdatter 8/3-1770-14/7-1833 (Bamble) blir trolovet 3/8-1791 (forlovere Tallach Aanesen og Christen Jorgensen) og gift 14/10-1791 med Nils Aslesen ca 1764-20/6-1837 (Bamble), begge fra Bjerkeset.

Dette paret faar flere barn, og finner slekt av Margit Aadnesdatter som faddere.

Vedr. Tallach Aadnesen regner jeg med at han ankommer Bamble I siste halvdel av 1770-tallet. Han blir konfirmert I Drangedal 1775 19 aar gammel; Tallach Aanesen Porsmyr. Jeg regner med at han har vaert I tjeneste paa Porsmyr. Noen gaardsbruk under Homleid; Ovre Boe, Nedre Boe, Tremyr og Porsmyr.

Jeg haaper dette blir registrert I "Solum-slekt".

Takker for innspillet. I løpet av få måneder håper jeg å kunne gå i gang for alvor med Drangedal, som grenser til både Holla, Solum og Bamble. Disse tre prestegjeldene har jeg jo holdt på mye med, og har mange løse tråder som går i retning Drangedal. Jeg har selv mye slekt der, jeg er blant annet etterkommer av Tyge Pedersen Tveits datter Marichen som kom til Solum. Jeg kommer nok til å begynne med kirkeboka 1768-1814, som er ryddig og lettlest, for å gjøre meg litt mer «lokalkjent». Da vil jeg selvsagt registrere disse opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspillet. I løpet av få måneder håper jeg å kunne gå i gang for alvor med Drangedal, som grenser til både Holla, Solum og Bamble. Disse tre prestegjeldene har jeg jo holdt på mye med, og har mange løse tråder som går i retning Drangedal. Jeg har selv mye slekt der, jeg er blant annet etterkommer av Tyge Pedersen Tveits datter Marichen som kom til Solum. Jeg kommer nok til å begynne med kirkeboka 1768-1814, som er ryddig og lettlest, for å gjøre meg litt mer «lokalkjent». Da vil jeg selvsagt registrere disse opplysningene.

Hei igjen

Jeg har full forstaaelse vedr. dette, samt at du vil starte med kirkeboka 1768-1814. Jeg ser vi har felles aner (avkom etter Tyge Pedersen), mine aner er av hans sonner Knud og Claus (samt Tyge Pedersen sin soster Johanne). Dette ble litt paa sidelinjen, men det er som du skriver mye utveksling/flytting (av personer) mellom de nevnte prestegjeld.

Avslutningsvis; Nils Aslesen sitt opphav har jeg ikke noen anelse om (jeg tviler meget sterkt paa at han kan ha sitt opphav fra gaardsbruk I Gjerstad, Drangedal, Kviteseid, Sannidal og Bamble, dette paa bakgrunn av patronymet). Jeg regner med at ogsaa han er innflytter til Bamble.

Meget spennende emne, sett I lys av det geografiske spennet.

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider