Gå til innhold
Arkivverket

Døde i Øksnes (Gildeskål)

Solfrid Vestaberg
 Del

Recommended Posts

Har sjekket døde/gravlagde i Gildeskaal og Øksnes, men de går ikke så langt frem i tid. Noen som vet om der finnes annet skannet materiale å lete i? Jeg leter etter Johanna Marie Johannesdatter gift Jensen f. 1846 Gildeskaal, Øksnes. Siste oppgitte sted var i 1910 folketellingen, da var hun i Børvaag, Øksnes, Nordland. Hun skriver seg for Johanne Jensen f. 1847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler forresten på at hun døde i Gildeskål,siden hun var oppvokst i Øksnes. Går ut fra at det er hun som er her i 1865 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=27&filnamn=f61868&gardpostnr=145&personpostnr=1138&merk=1138#ovre Kirkebøkene for Øksnes mangler desverre registrerte dødsfall etter 1912.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å lete under Bø ,men registrerte døde stopper etter 1910 der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler forresten på at hun døde i Gildeskål,siden hun var oppvokst i Øksnes. Går ut fra at det er hun som er her i 1865 http://digitalarkive...&merk=1138#ovre Kirkebøkene for Øksnes mangler desverre registrerte dødsfall etter 1912.

Ja, det er hun som er gift med Jens Andreas Monsen jeg leter etter. Hun skriver seg selv for Jensen i 1910 folketellingen, men bør vel helst hete Monsen. Har ikke funnet Jens Andreas død heller. Han døde nok før 1900 siden Johanna er oppført som enke i 1900 folketellingen. Merkelig nok så skriver hun seg der også for Jenssen...så mulig de byttet til Jensen. Det gir ihvertfall en mulighet til for å finne Jens Andreas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg ihvertfall Jens død i 1899 i Øksnes, så jeg har nok sett forbi første gangen jeg lette. Bruker som regel å gå over to ganger :) Lenke.

Er dødsårsaken vallesot? Og hvor kan stedet Hjeldsand være? Jeg har han oppført som født i Hafslo, men siden foreldrene var omstreifere så kan jo det være feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsårsaken skal antagelig være "vattersott",presten har bare slurvet litt med t-ène. Fra Cappelens: Vattersott: vann i kroppen,ødem....

Hvor stedet Hjelsand er må andre svare på,jeg har aldri hørt om stedet desverre (muligens skrives det Gielsand/Gjelsand ??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke så godt å si hvordan det skrives. Jeg mener ihvertfall at Jens er her i 1865 folketellingen noe som forklarer hvordan han møtte Johanne. Lenke Det står det at han er født I Ordal hvor nå det er...kan jo være Orkdal det menes eller Årdal hvor jeg mener han er født. Får sjekke kirkebøkene og se om jeg klarer å spore han opp :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Andreas Monssen var fra Lærdal, foreldre Mons Pedersen Hereid og Inger Maria Pedersdtr. Han gifta seg i Øksnes 30.12.1868 med Johanna Maria Johannesdtr (sønnedatter til Kari med kjeften og født i Gildeskål). Jens Andreas døde 19.06.1899 og Johanna 06.08.1939. De har mange etterkommere, blant andre mi yngste datter. Familien er omtalt i bind 1 av Gård og slekt i Øksnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Andreas Monssen var fra Lærdal, foreldre Mons Pedersen Hereid og Inger Maria Pedersdtr. Han gifta seg i Øksnes 30.12.1868 med Johanna Maria Johannesdtr (sønnedatter til Kari med kjeften og født i Gildeskål). Jens Andreas døde 19.06.1899 og Johanna 06.08.1939. De har mange etterkommere, blant andre mi yngste datter. Familien er omtalt i bind 1 av Gård og slekt i Øksnes.

Hei Johan

Tusen takk for oppdateringen. Jeg prøver for min egen del å oppdatere min slekstdatabase ved å hente inn kilder der det er mulig. Dessverre så har jeg ikke alle opplysninger om denne familien oppdatert så da blir det litt leting :). Søsteren til Jens Andreas , Petrine var min tippoldemor ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.