Gå til innhold
Arkivverket

Utflyttede fra Lom 1841


Andrea Hånes
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter ei Lava Tostensdatter som angivelig skal ha flyttet fra Lom i 1841. Hun kom til Roan i Sør-Trøndelag, men det er uvisst om det er dette som er oppført som stedet hun flyttet til. Kanskje er det Trondheim i første omgang? Jeg er dårlig til å tyde og lurer på om noen kan hjelpe meg med å se gjennom denne lenken for å finne henne? Hun skal være født rundt 1799, men det er også oppgitt 1795 og 1801 ved noen anledninger. I bygdeboka for Roan stod det imidlertid at hun var 41 da hun kom, og at hun skal ha hatt med seg datteren Anne.

 

..og der tror jeg at jeg fant henne! Ett år senere, i 1842. Noen som kan tyde alt som står på person nr. 17 her? Hva betyr det at det står 1838? Flyttet hun da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Andrea,

 

Her er det som står :

 

Udflyttede opgiven Datûm 1838 Pige Sara Torstensdtr Aandstad 41 Aar Til hvor sted : Björnöer - Attest Udfl. Attest 23. Mai.

 

Altså er denne personen født ca. 1797. Hun flyttet nok i 1838, ja. Men så har man skrevet det inn i boken i 1842.

 

 

Hei Else, i innlegg under. korrigerte navnet etter det du fant ut og skrev, slik at det ikke blir forvirring her. Men etter å ha lest innlegg på annen emneside her står det jo at hun ble kalla Lava og Live om hverandre. Men etter å studert nøyere navnet, så må det tydeligvis være Sara det står på linken her slik som du Else fant ut.

 

V.h. Sven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og der tror jeg at jeg fant henne! Ett år senere, i 1842. Noen som kan tyde alt som står på person nr. 17 her? Hva betyr det at det står 1838? Flyttet hun da?

 

Svar slettet - du har jo allerede gitt opplysningene her:

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/171280-lava-tostensdatter-f-ca-1799-i-lom/

Endret av Else B. Rustad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.