Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Vielse med kongelig tillatelse

Recommended Posts

Claus Eidorff og Grethe Worchum gifter seg i Skien i april 1784 (nr 2):

Aprilii 16 Snedker Ejdorph og Jfr Grete Workum om formiddagen kl 9 med Kongl. Tilladelse.

Hva var kravene til når man måtte ha kongelig tillatelse? Trolig et slektskap, men hvor nærme?

Og hvor finner jeg eventuelt tillatelsen? Trolig i Statsarkivet på Kongsberg, men finnes den litt mer lett tilgjengelig? Er det en tjeneste Arkivverket leverer manuelt på forespørsel?

Som sideobservasjon: Brudeparet over denne innføringen gifter seg klokka 8 "om Morgenen". Jeg må si det har blitt endringer til dagens tidsskjema, men man var vel mer prisgitt dagslyset på den tida.

Stian

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/171304-vielse-med-kongelig-tillatelse/
Del på andre sider

Hva var kravene til når man måtte ha kongelig tillatelse? Trolig et slektskap, men hvor nærme?

Og hvor finner jeg eventuelt tillatelsen? Trolig i Statsarkivet på Kongsberg, men finnes den litt mer lett tilgjengelig? Er det en tjeneste Arkivverket leverer manuelt på forespørsel?

Man måtte ha tillatelse til å ekte tremenninger eller nærmere, men kongelig tillatelse var også nødvendig for å gifte seg uten foregående trolovelse eller for å gifte seg "i huset" (hjemme). Vielse uten trolovelse eller i huset var ikke uvanlig, spesielt i byene, så jeg ville tippe at det er noe slikt som er tilfelle her.

Slike tillatelser var antakelig enkle å oppnå, dersom man hadde råd til å betale for dem.

Jeg ville i utgangspunktet tro at eventuelle spor i arkiver vil være å finne i danske arkiver.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.