Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av Tinglysningsdokument, Ringsaker 1778

Bengt E Vesthagen Oslo
 Del

Recommended Posts

Om noen vil prøve seg på å tyde Tinglysningsdokument nr. 10, Rasmus Andersen, vil jeg være evig takknemlig. http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20070319330052.jpg

Har en diskusjon gående i Brukernes eget forum om Rasmus Andersen. Det kan se ut som om at det framkommer spor i dette dokumentet om Rasmus' opprinnelse. http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/171204-maa-jeg-gi-opp/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lensmann Rasmus Andersen omtaler sin kiere elskelig Farbroder Sr Friderich Emollius Ketler. Lensmannen hadde lånt 800 rdr av farbroren. Det ser ut til at begge bodde i Ringsaker.

Jeg kan vise til et innlegg i det gamle forumet, der lensmann i Ringsaker Friderich Emil Kettler er nevnt:

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/89398-3440-halvardus-carlson-barje-trysil/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningene Yngve, da fikk vi vite litt om første kona til Ketler også! Artig å finne ut av opphavet til Rasmus , selvom han ikke er i min stamtavle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

192 No 10 C .... 1778 4 1/2 Rd r Rasmûs Andersen, beskichet Böÿgde Lænsmand i Ringsager Præstegield bekiender og hermed Viterlig Giör, at jeg af min elskelige Kiere Farbroder Hr. Frederich Emolliûs Ketler af ib dr (av samme), saa min Begiæring, haver til Laans den Sûmma 800 rd skriver 800 rdl Coûrant, hvorfor jeg mig hermed til forpligter Til min bemeldte Kiere Farbroder , hans Hûstrûe, og deris Arvinger skadeslös i alle de maader, at igien betale berörte mig ........... 800 rd. efter et Fierding Aars Foregaaende Lovlig Opsigelse fra enden af ..... Ligesom og end videre af ........ Capital, aarliget svare og betale Renter med 4 rdl. fra sidste friste 14 de April 1777, da jeg virkelig modtog Penge er at regne, og saa lenge Capitalen mig saa Renterne betaler. ......... saa det at Cræditor, for alt mislighed og skade, kand være Secûriteret og betrygget saa pantsætter Jeg ham herved, minde med Lovlig Adkomst Eÿende og paa boende Gaard Lille Ringsager i B ........ Præstegjæld beliggende, som er en halv Gaard og skÿlder i skatt 5 .... 2 Hûndre med Bÿgsel, samt Herlighed og det med anden Prioritets Pandte Beretigelse hvært efter ? Haagen Haagensen Refling og Ansteen Larsen Berge som ved Pandte Obligation da dato 2 den Julÿ 1776 er givet af mig i samme min Gaard Förste Prioritet Ligesom Jeg og med förste Prioritet Pandte herlighed hermed forpandter alle mine eÿende og eÿendes ........ Lösöre Effecter hvad Navn de end have og gives kand og i hvor som helst de maatte være og findes i hvilket alt .......... Creditor min elskelige Farbroder skal, i den ......... Orden , være berettiget til, som i alle Henseender söge sin skadeslön Betaling.

Til stadfæstelse hvor jeg denne Min ûdstædende Pante Obligation ûdi 2 de gode Venners Overværelse Underskrevet og forseglet. Ringsager den 14 de Martii 1778.

R. Andersen. Til Vitterlighed ........ Overværende J. Aalthen, Hammer. - Pûbliceret paa Vangs Præsteg. Vaarting den 16 Martii 1778. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står også noen linjer på siden der som hører til det samme :

Denne Obligation er ved det Almindelige sommer Sogn Ting for Ringsager den 28 Juni 1780, bleven aflæst .......... ficeret .......... paa Obligationen .........

Quittering af dato 19 Apr. 1780, som (?) skrive Protocoll folio 17 ...... 1/2

S. ..... Bÿe

Til Bengt under, bare kjekt å få ordnet det, takk for utfordringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen. Og en spesiell takk til deg Sven O. for at du tok deg tid til tydingen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider