Gå til innhold
Arkivverket

Hans Larsen Kraasvig

Arnulf Pedersen
 Del

Recommended Posts

Jeg har i mange år lett etter sjømannen og ungkaren Hans Larsen Kraasvig. Han skal ha vært far til Hansine Pauline Hansdatter som ble født i Ålesund 22. mars 1870.

Nr. 70 her: Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2262&idx_id=2262&uid=ny&idx_side=-64

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050727010220.jpg

Jeg har funnet noen steder som kalles Kraasvig, men ingen spor etter Hans på noen av de, heller ikke Lars som faren sikkert het.

For noen dager siden fikk jeg cd’en med sjømannsrullene hvor bl. a. Ålesund er med.

Her fant jeg en Hans Larsen med det rette fødselsåret, 1849. Han var født 20.12.1849 i Bohus län i Sverige og hadde påmønstret en båt i Ålesund 19.10.1869. Hans neste påmønstring var også i Ålesund 25.03.1870. Her var han ombord til han rømte i Liverpool den 28.07.70.

Uten at jeg ser noen forbindelse her, var Hansines Paulines mor, Gjertrud Olsdtr. Sogge, enke etter en annen svenske, Fredrik Møller fra Malmøhus. Han hadde også tidligere vært sjømann.

Jeg lurer på om Statsarkivet har noe mer om faren til Hansine og som viser om jeg er på rett spor og at dette kan være den rette Hans Larsen

Hilsen

Arnulf Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei

Statsarkivet kan ha det, men det kan være litt vanskelig å finne, men sansynligvis er det ikke noe. Hansine er vel konfirmert et eller annet sted, men det vil trolig ikke stå noen ytterligere opplysninger om faren der. Det var folketelling i Ålesund i 1885, men jeg finner ingen aktuelle kandidater der. Om det var bidragssak, vet jeg ikke og for den aktuelle perioden er ikke bidragssakene skilt ut som egne saker og da blir det mye arbeid å gå gjennom journalene.

Mvh

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du undersøkte for meg. Hans Larsen har vist seg å være en nøtt som ser ut til å ikke la seg knekke. Hansine Pauline ble konfirmert i Grytten 24. oktober 1886, men det står ikke noe mer i Ministerialboken enn det som kommer frem ved dåpen i Ålesund.

Men takk igjen for at du undersøkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider