Gå til innhold
Arkivverket

Mormors morsmors mor

Frank H. Johansen
 Del

Recommended Posts

Jeg har kommet til mormors mors mor, men er ikke sikker på om min dame, som skulle kunne være min mormors mormors mormor, er rett dame. Ellers er det slikt:

1. Jeg,

2. Min mor, født i 1957,

3. Min mormor, Lillian Forbord, født 18. juni 1923 i Værnes, død 7. februar 1997 i Hudiksvall, Sverige,

4. Min mormors mor, Anne Josefine Hansen, født 5. august 1891 i Buksnes, død 17. juli 1962 i Kabelvåg,

5. Min mormors mormor, Hanna Charlotte Petrine Andreasdatter, født 5. mai 1859 i Buksnes, død der omtrent 1845,

6. Min mormors mormors mor, Karen Petrike Helene Jakobsdatter, født omtrent 1827 i Buksnes, død der 15. november 1882.

Om min dame er rett, så er det slikt:

7. Min mormors mormors mormor, Berte Marie Johannesdatter, født 3. mai 1787 i Buksnes,

8. Min mormors mormors mormors mor, Anne Andersdatter, født på 1700-tallet, men opphav ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min morslinje:

1. Meg

2. Min mor, født i Elverum 1944

3. Pauline Rismyhr f. Søby, født i Elverum 1906, død i Elverum 1948

4. Helene Lovise Larsdatter Søby f. Løkken, født i Elverum 1885, død i Elverum 1966

5. Petronelle Hansdatter fra Flobakken i Elverum, født i Elverum 1853, død i Elverum 1888

6. Marte Gunnersdatter fra Søndre Kvasstad i Elverum, født i Elverum 1810, død i Elverum 1892

7. Marte Olsdatter fra Mellom Ljømo i Elverum, født i Elverum 1786, død i Elverum 1812

8. Marte Tollevsdatter fra Helset i Elverum, født i Elverum 1763, død i Elverum 1809

9. Berte Olsdatter fra Nordre Berger i Elverum, født i Elverum 1735, død i Elverum 1786

10. Marte Eriksdatter fra Søndre Grundset i Elverum, født i Elverum 1702, død i Elverum 1763

11. Gunnhild Olsdatter fra Stor-Rogstad i Løten, født ca. 1670, død i Elverum (gift til Søndre Grundset og Nordre Ljømo)

12. Siri Hansdatter på Stor-Rogstad i Løten, født ca. 1640/50, død i Løten 1703 (gift med Ola Monsen på Stor-Rogstad)

Min farmorslinje:

1. Min far, født i Nannestad 1942

2. Anna Margrethe Haugen f. Døhlen, født i Nannestad 1912, død på Stensby sjukehus 1981

3. Hilda Marie Ottosdatter Døhlen f. Ruud, født i Nannestad 1877, død i Nannestad 1959

4. Gunne Kristiansdatter, født på Kisatomta i Eidskog 1850, død i Nannestad 1939

5. Kristine Kristiansdatter, født på Kisatomta i Eidskog 1827

6. Mari Knutsdatter fra Mellom-Kisa i Eidskog, født i Eidskog 1792, død i Eidskog 1852

7. Marte Larsdatter fra Matrand i Eidskog, født i Eidskog 1755, død i Eidskog 1836

8. Sissel Kristoffersdatter på Matrand i Eidskog, født ca. 1726 (ukjent sted), død 1808 i Eidskog

Begge linjene er mt-haplogruppe H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mitt bidrag - fra Rogaland:

1. Min datter f. i Oslo

2. meg f. i Stavanger

3. min mor, Jonny Tjensvold 1918-2011, Stavanger

4. Bergit Rasmussen, 1893 - 1938, Stavanger

5. Abelone Gudmundsdatter , 1859 - 1825, Østenstad i Skjold

6. Elen Oline Bergesdatter, 1820 - 1905, Hatlastad i Skjold

7. Abelone Olsdatter, 1798 - 1859, Hatlastad i Skjold

8. Abelone Jensdatter, 1765 - 1848, Hatlastad i Skjold

9. Eli Olsdatter, 1719 - 1806, Skrunes i Skjold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hei

Ble insprert av dere andre. Her er min morsslekt:

1. Min mor

2. Mormor Klara F. Isaksdatter (1894-1966) f. Skjervøy

3. Oldermor Eva Johansdotter Fors (1852-1918) f. Lovikka Sverige

Kom via Kiberg i Finnmark til Skjervøy i 1877.

4. Tippoldemor Sara Sofie Isaksdotter Niemi (1827-) f. Lovikka

5. 2x tippoldemor Margareta Olofsdotter Lahti (1804-1877) Lovikka

6. 3x tippoldemor Anna Samuelsdotter Fors(1779-) Tornefors

7. 4x tippoldemor Margareta Andersdotter (1735-1816)

Spennende hobby!

Hei Øyvind Larsen.

Ønsker kontakt med deg. Du har de samme formødrene til ei jeg prøver å hjelpe med å finne hennes slekt.

Håper du kan ta kontakt med meg på vigdis.eilertsen@gmail.com

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Her er min morslinje i 10 generasjoner:

Meg

Min mor

Mormor Inga Johanne Johansdatter f.1889 i Meldal (Sør-Trøndelag)

Oldemor Ingeborg Knutsdatter f.1869 i Meldal

Tippoldemor Berit Olsdatter Hoelsrabben f.1845 i Meldal

2. " Ragnhild Eriksdatter Hoelsrabben f.1798 i Meldal

3. " Brynhild Andersdatter Grutsæterhaugen f.1770 i Meldal

4. " Guri Mikkelsdatter Grutsæterhaugen f.1728 i Meldal

5. " Kirsti Evensdatter Ry Grutsæter f.1704 i Meldal

6. " Brynhild Toresdatter Grutsæter f.1664 i Meldal

Tippoldemødrene beveget seg ikke langt i livet. Oldemor var den første til å reise til andre landsdeler og stifte familie der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min farmors morslinje har jeg strevd med å finne ut av. Hvorfor har de flyttet?

1.Min kusines barn

2. Min kusine

3. Min tante

4, Farmor Lydia Marianne Hornnes født 1901 i Førde i Sunnfjord

5. Katrine Marie Jacobsdatter Flatjord født 1856 Vefring i Sunnfjord

6. Karen Sofie Karlsdatter f 1829 i Bergen

7. Helene Marie Madsdtr f 1802 i Moss, Østfold

8. Karen Sofie Hansdtr Seidel f 1768 Skjeberg i Østfold

9 Maria Olsdtr sannsynligvis Skjeberg

JEg har ikke klart å finne ut hva som skjedde med familien til Helene Marie som flyttet fra Moss til Bergen og heller ikke hvordan datteren Karen Sofie kom til Vefring. Faren hennes var født i Bergen men hans far kom opprinnelig fra Hyllestad. Ikke klart å finne henne konfirmert i Bergen eller Vefring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Morslinja mi:

1) meg

2) mor

3) Gudrun f. Håvik (1920-2006), Volda

4) Ingeborg Elisa Knutsdtr Årset (1875-1966), Volda

5) Kanutte Henriksdtr Vatne (1848-1901), Ørsta

6) Anne Eline Eilivsdtr Årflot (1815-1884), Ørsta

7) Eline Dorte Knutsdtr Årflot (1794-?), Ørsta

8) Eli Knutsdtr Indre Åm (1757-1844), Ørsta

9) Synnøve Olsdtr Mo (ca 1735-1808), Ørsta

10) Marte Olsdr Velle (1691-1766), Ørsta

11) Synnøve Bodvardsdtr Vassbotn (ca 1660-?), Volda (litt usikkert ledd)

mtDNA haplogruppe U5a1b1e (testa på familytreedna.com)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Her er min morslinje smile.gif

1) Meg

2) Mor, født på Grorud i 1910.

3) Mormor Alma Johanne Larsen (el. Gulbrandsen) 16.11.1881 (Kampen i Aker) død 11.11.1974 (Grorud)

4) Oldemor Karen Johnsen f. 17.5.1850 på Hauger i Maridalen. Død 19.7.1921 på Grorud

5) Tipp-oldemor Marthe Marie Andersdatter f.14.12.1820 på Husmannsplass under Grorud (antagelig Gruesletten) død 13.7.1871 på Gruesletten u. Grorud

6) Tipp-tipp-oldemor Berte Karine Gulbrandsdatter f.1791 på Nordre Ammerud i Aker, død 20.3.1865 på Gruesletten u.Grorud

7) Tipp-tipp-tipp-oldemor Mari Jacobsdatter f.1770 Ammerud-eier (antagelig Huken) død 1758, Ammerud

8) Tipp-tipp-tipp-tipp-oldemor Kari Olsdatter født 1737 Grorud død 1781 Huken u. Ammerud

9) Tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-oldemor Ingeborg Juliusdatter (el. Juliidatter) født ca. 1706, antagelig på Fossum, død 1764 på Nordre Ammerud.

Det som kanskje er litt spesielt er hvor lite vi har flyttet på oss i disse årene...

Jeg har fått et par ledd til på morslinjen min etter sist jeg skrev i denne tråden.

10) Mor til Ingeborg Juliusdatter var Karen Hansdatter, hun ble født på Bestum i Aker ca. 1669, død på Fossum i Aker aug. 1742.

11) Anbiør Johansdatter død på Bestum i Aker ca. 1710.

12) Mari Arnesdatter, død på Hauger i Bærum 1698

Jeg har nettopp testet meg (mtDNA), og er haplogruppe I2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min morslinje i 10 generasjoner:

Meg

Min mor

Mormor Inga Johanne Johansdatter f.1889 i Meldal (Sør-Trøndelag)

Oldemor Ingeborg Knutsdatter f.1869 i Meldal

Tippoldemor Berit Olsdatter Hoelsrabben f.1845 i Meldal

2. " Ragnhild Eriksdatter Hoelsrabben f.1798 i Meldal

3. " Brynhild Andersdatter Grutsæterhaugen f.1770 i Meldal

4. " Guri Mikkelsdatter Grutsæterhaugen f.1728 i Meldal

5. " Kirsti Evensdatter Ry Grutsæter f.1704 i Meldal

6. " Brynhild Toresdatter Grutsæter f.1664 i Meldal

Tippoldemødrene beveget seg ikke langt i livet. Oldemor var den første til å reise til andre landsdeler og stifte familie der.

Hei! Her truer eg du har bomma litt... Etter det eg har registrert var mor til Kirsti Evensdotter (din nr. 5) Guru Knutsdotter Ry, ikkje Brynhild Toresdotter Grutsæter (din nr. 6). Brynhild Toresdotter Grutsæter var farmor til Guri Mikkelsdotter (din nr. 4), ikkje mormor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Her truer eg du har bomma litt... Etter det eg har registrert var mor til Kirsti Evensdotter (din nr. 5) Guru Knutsdotter Ry, ikkje Brynhild Toresdotter Grutsæter (din nr. 6). Brynhild Toresdotter Grutsæter var farmor til Guri Mikkelsdotter (din nr. 4), ikkje mormor.

Det må jeg undersøke nærmere. Jeg finner ikke noen "knapp" for private meldinger, men jeg vil gjerne komme i kontakt med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jeg undersøke nærmere. Jeg finner ikke noen "knapp" for private meldinger, men jeg vil gjerne komme i kontakt med deg.

Om du klikker på namnet mitt opp til venstre får du opp profilen. Der er det ein knapp for å sende melding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min foreløpige morslinje (begynner med mine to barnebarn, begge jenter): (Tallene foran navnet er fra Ahnentafel-systemet)

1. Datterdøtre (den eldste har vært assistentlærer en periode)

3. Datter Dyrøy, Troms, yrke førskolelærer

7.Jeg fra Sømna, Nordland, yrke lærer

15. Gunnvor f.Bjørstad 1903-1981 fra Salangen,Troms, lærervikar fra 50-tallet

31. Helga Marie Berntsdtr.(Johnsen) 1874-1957, fra Tromsø, yrke lærer

63. Anna Hansine Dorthea Hansdatter 1852-1932, fra Tromsø

127. Danilken Marie Corneliusdatter 1810-etter 1875) fra Ibestad, Troms

255. Kirsten Davidsdatter 1765-1822, fra Ibestad, Troms

511. Dorte Kristensdatter 1735-1793, fra Ibestad, Troms

Som dere ser har fem generasjoner jobbet med undervisning. Jeg syntes det var ekstra hyggelig at mitt barnebarn prøvde seg i mitt yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett. Da blir det bare 9. generasjoner hvor jeg kjenner navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har ikke kommet veldig langt tilbake, men morslinjen kommer her, med en liten morsomhet.

Barnbarn - eldste datter av eldste datter

Barn - eldste datter av eldste datter

meg 1945 - eldste datter av eldste datter

mor Randi -1916 -1987 - eldste datter av eldste datter

Aagot Hansine Hansen - 1982 -1976 - eldste datter av eldste datter

Olga Therese Olsen f 1869 - ? eldste datter

Antonette Gustava Christensdatter - 1836 - ?

Aaste Christensdatter 1798 - 1862

Marie Olsdatter 1759 - ?

Mitt barnebarn blir da sjette ledd hvor eldste datter føder en datter. Noen bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se, morslinje...

1.meg f.1977 Lørenskog

2.mor f.1950 Oslo

3. Mormor Synøve f.1914 Lørenskog

4. Oldemor Olga Louise f. 1886 Kristiania

5. Tippoldemor Sanda Augusta f. 1861 Østre Aker

6. Tipptippoldemor Louise Halvorsdatter (Guldbrandsen?) f. 1833 Arvika, Sverige gm. Svend Andersen f. 1819 Hammarø, Sverige

...og så har jeg ikke fått leitet lenger. Har en mistanke om at Halvorsdatter (omtales også som Guldbrandsen) opprinnelig er norsk siden begge disse etternavnene ikke er typisk svenske navn.

mvh

Bård Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett. Da blir det bare 9. generasjoner hvor jeg kjenner navnet.

I tillegg til det eg har sendt som svar på melding:

5. tipp, Kirsti Evensdotter

6. tipp, Guru Knutsdotter Ry, f. 1673

7. tipp, Berit Ry, f. 1632

Desse siste frå Meldal Bygdebok band 3, s. 46.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det eg har sendt som svar på melding:

5. tipp, Kirsti Evensdotter

6. tipp, Guru Knutsdotter Ry, f. 1673

7. tipp, Berit Ry, f. 1632

Desse siste frå Meldal Bygdebok band 3, s. 46.

Takk, da ble det 10 generasjoner likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, i følge FTDNA, haplogruppe H6a1b4 i min morsrekke. Jeg har lagt den inn før. Den virker å være veldig uvanlig i Norge, men jeg kan spore den tilbake til ca. 1720 i Norge. Noen flere/mange steg foran bør det trolig ligge et middelshavopphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, i følge FTDNA, haplogruppe H6a1b4 i min morsrekke. Jeg har lagt den inn før. Den virker å være veldig uvanlig i Norge, men jeg kan spore den tilbake til ca. 1720 i Norge. Noen flere/mange steg foran bør det trolig ligge et middelshavopphav?

Ja, de fleste linjene har nok kommet derfra, bare vi går langt nok tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De matchene jeg har i Family Finder (med H), og som har tatt mtDNA test, har følgende H-varianter:

Bare H=13 stk. H1=6 stk, H2=3, H3=3, H4=1, H5=3, H7=1, H10=1, H11=1, H13=1, H24=1, H27=1, HV0e=1, H69=1

Ingen med H6...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De matchene jeg har i Family Finder (med H), og som har tatt mtDNA test, har følgende H-varianter:

Bare H=13 stk. H1=6 stk, H2=3, H3=3, H4=1, H5=3, H7=1, H10=1, H11=1, H13=1, H24=1, H27=1, HV0e=1, H69=1

Ingen med H6...

H6 er ikke av de aller mest sjeldne undergruppene av H i Norgesprosjektet. Sist jeg sjekket, var det 8 av dem. Enkelte er det jo bare en eller to på. Når det er sagt, er det selvfølgelig undergrupper av H6 igjen som er sjeldnere enn andre.

Fra genebase.coms "Learning Center" http://www.genebase.com/learning/article/20 sakser jeg følgende om H6, som der sies å være sentralasiatisk i sitt opphav:

1.Very old branch of H, first arose approximately 40,000 years ago, likely diverged from H in Central Asia.

2.Although H6 is likely one of the oldest subclades of Haplogroup H, it is one of the latest subclades to expand into Europe, likely migrated into Europe approximately 5000 years ago.

3.Diverged to Asia very early. Coalescence age of H6 in Central Asians is very deep, 40,000 years. Asian branch of H6 is highly divergent and seems to among the oldest in Haplogroup H.

4.Flow of maternal lineages south of the Caspian and the Black Sea in addition to well known long lasting migrations of pastoral nomads alongside the steppe belt that connects the Danube Basin, over the Pontic-Caspian, with Central Asia, Altay, and Manchuria.

5.Most frequent among the identified subclades of Haplogroup H in Central Asia.

6.Common in Eastern Europe and the Caucasus (may have dispersed from western Europe).

7.The basal type of H6 is exclusively European and there is a single derived type that is common in Eastern Europe and the Caucasus.

8.Not found in Near Eastern samples.

9.The H6b branch is very rare in Europe. Found in Central Asian/Altaian Populations. Very distinctly divergent haplotypes. Reflects a long-time separation of Asian and European H6 mtDNA or an earlier expansion of H6 in the eastern part to its present range.

Jeg er ellers ganske sikker på at de fleste av haplogruppene vi finner i Norge i dag hos folk med norske aner, etter hvert vil vise seg å være langt mindre eksotiske enn de kan virke i dag, når flere får testet seg. For selv om antallet på Norgesprosjektet, av de grupperte, nå i juli omfatter drøyt 430 stk., er det jo i den store sammenheng et lite tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant lenke, Svein Arnolf. Selv er jeg H5a, og kan lese dette om den:

1. H5 is present at low levels throughout the Near East and may have evolved there, spreading later into Europe.
  2. 11,500 years old. Its ancestor was identified as a putative late-glacial founder type. Found in Iberia, central, eastern and southeast Europe and less frequent in northwest Europe.
  3. H5a is found in the highest frequency on the central European plain and dates to 7000 to 8000 years. Fairly evenly distributed at low levels across Europe, but is absent from the Caucasus and the Near East, suggesting an European origin for this branch. Distributed by late-glacial dispersals, may trace a distinct dispersal route into Central and Eastern Europe.

Det er forresten interessant å se at Eurogenes K36 Admixture Proportiones mener at jeg er 18,1% Iberian på kromosom 12, 14,5% North Caucasian på kromosom 22 og 4,6% West-Caucasian på kromosom 17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant lenke, Svein Arnolf. Selv er jeg H5a, og kan lese dette om den:

1. H5 is present at low levels throughout the Near East and may have evolved there, spreading later into Europe.
  2. 11,500 years old. Its ancestor was identified as a putative late-glacial founder type. Found in Iberia, central, eastern and southeast Europe and less frequent in northwest Europe.
  3. H5a is found in the highest frequency on the central European plain and dates to 7000 to 8000 years. Fairly evenly distributed at low levels across Europe, but is absent from the Caucasus and the Near East, suggesting an European origin for this branch. Distributed by late-glacial dispersals, may trace a distinct dispersal route into Central and Eastern Europe.

Velkommen i klubben :-)

Jeg er H5a1k. H5a1 finnes det etter hvert noen av på Norgesprosjektet, den er bl.a. også haplogruppen til min oldemor fra Toten (testet en etterkommer). H5a1k er det vel fortsatt bare jeg som er i Norgesprosjektet, men det finnes minst en til i Norge som jeg har nær match med. Vedkommende har ikke meldt seg på i Norgesprosjektet ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten interessant å se at Eurogenes K36 Admixture Proportiones mener at jeg er 18,1% Iberian på kromosom 12....

Dessuten 21% Basque på kromosom 22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Min farmors morslinje, alle sammen fra Musdal, Tretten, Øyer

1. Johanne Eliasdatter Bjørnstadhagen født 5 jul 1882 død 2 jan 1980

2. Ingeborg Johannesdatter Linløkken født 13 des 1850 død 14 jul 1940

3. Marie Oudensdatter Bjørnstad født 24 okt 1817 død 25 jan 1906

4. Ingrie Torstensdatter Bakken født 14 mar 1793 død 2 des 1862

5. Marit Jensdatter Hong født 1751 død 1818

6. Ingri Nilsdatter født 1719 død 1789

Her fortsetter den kvinnelige linjen i tre generasjoner etter Johanne

Min mormors morslinje sprer seg noe mer utover

1. Anna Olsdatter Seielstad født 8 apr 1878 død 14 mar 1964

2. Randine Juliane Nielsdatter Bjørke født 9 jul 1840

3. Rønnaug Olsdatter Bjørke født 1817

4. Eli Olsdatter Steig født 1782

5. Guri Nielsdatter Graffer født 1737 død 1802

6. Berit Ivarsdotter Kleppe født 1701 død 1773

7. Guri Olsdatter Hjelle født 1670 død 1730

8. Mari Eriksdatter Ommundgard født 1636

9. Anbjør Engebretsdatter født 1600 ?

Og her lever det fire generasjoner ren kvinnelinje etter Anna.
Lenke til kommentar
Del på andre sider