Gå til innhold
Arkivverket

Drømme-app: Slektsforskerverktøy

Arkivverket - Anette Skogseth Clausen
 Del

Recommended Posts

Jeg har brukt kun lett bærbar PC de siste 8 årene. Det går helt bra hvis det er en skjerm med god oppløsning. Den bruker jeg "hvor jeg vil" i leiligheten. Likevel synes jeg den er litt upraktisk å ta med seg ut av huset, med veske og tilbehør er den ikke lenger fullt så lett.

Derfor skaffet jeg meg nylig et nettbrett, Asus Slider, og jeg er veldig fornøyd. Det har tastatur, og operativsystemet er Android. Kjekk å ta med seg - på møter, på Riksarkivet, eller bare til venner. Da er det også veldig greit at det finnes egnet programvare, så jeg setter stor pris på den nye app'en til Digitalarkivet. Jeg har forsøkt å slå opp et par navn, og jeg fant det jeg ønsket med en gang! :)

Den gangen jeg bare hadde bord-PC trodde jeg ikke at jeg kunne bli fornøyd med bare bærbar. Og når jeg hadde bærbar, trodde jeg ikke at jeg noengang ville skaffe meg et nettbrett. Slike tanker krever litt modningstid - i alle fall her i huset. ;) Husk at det ikke bare er telefoner som kjører Android, det er også blitt vanlig på nettbrett.

Tusen takk til de som har lagt ned arbeide med denne app'en for Android! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fordel med den nye mobilen min, er at jeg kan ta bilde av en bygdebokside og sende den pr mail i en håndvending.

Og en annen fordel er at når du søker på f eks navn, så får du opp alle i hele landet i en liste - du slipper å gå omveier via hver kommune og hvert fylke.

Jeg er jo en gammel (hm) dame med voksne barn, og alle mine barn (og også barnebarn) har jo hatt disse nymotens mobiler lenge. Og jeg ble gradvis gjort obs på at jeg hang etter... Så nå har jeg en mobil med lommelykt, speil, GPS, kamera, video - jeg føler jeg har gjort et byks fra steinalderen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fram til neste uke! Da skal DA sin app installeres på min Iphone sammen med været, avisene, telefonkatalog, lommelykten, kart/GPS, FB, matoppskrifter osv. Men det går nok mot Ipad - kjekk å ta med, og litt bedre å lese på en telefonen.

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første inntrykket er meget bra. Den er lett å bruke og den er rask (ihvertfall på min smartphone, HTC Desire). Kommer jeg til å bruke den? Til min egen forskning er jeg vel pr i dag veldig usikker i og med at jeg vet at jeg har tilgang til mye mer registrerte data pr pc foreløpig. Det jeg helt sikkert kommer til å bruke den til er å vise "nybegynnere" hvor lett det er å komme igang når de spør meg. En slik app kan bidra til at andre (og kanskje yngre) blir interessert i en spennende hobby. Meget flott tiltak! :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle eplevenner: Idag er app'en blitt tilgjengelig også for iPhone - på App Store. Applikasjonen heter "Digitalarkivet" og ligger under kategorien "reference/oppslagsverk". Gratis, naturligvis.

Mvh Øyvind Ødegaard, avd.dir. Riksarkivet

Ser fram til neste uke! Da skal DA sin app installeres på min Iphone sammen med været, avisene, telefonkatalog, lommelykten, kart/GPS, FB, matoppskrifter osv. Men det går nok mot Ipad - kjekk å ta med, og litt bedre å lese på en telefonen.

Anne

Da er dagen kommet. God fornøyelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle eplevenner: Idag er app'en blitt tilgjengelig også for iPhone - på App Store. Applikasjonen heter "Digitalarkivet" og ligger under kategorien "reference/oppslagsverk". Gratis, naturligvis.

Mvh Øyvind Ødegaard, avd.dir. Riksarkivet

Da er dagen kommet. God fornøyelse!

Kan dere ikke opprette et nytt subforum for appen(e)?

Skulle gjerne rapport noen små problemer, men det er litt dumt å legge slikt i Brukerforumet for Digitalarkivet, når det handler om appen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke opprette et nytt subforum for appen(e)?

Skulle gjerne rapport noen små problemer, men det er litt dumt å legge slikt i Brukerforumet for Digitalarkivet, når det handler om appen.

Burde være helt legitimt å legge det inn her:

Andre spørsmål til Digitalarkivet

Her stilles spørsmål til Digitalarkivet som ikke er dekket av de andre emnene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde være helt legitimt å legge det inn her:

Andre spørsmål til Digitalarkivet

Her stilles spørsmål til Digitalarkivet som ikke er dekket av de andre emnene

Joda, men jeg kan se for meg at det kan bli ganske mye snakk om disse appene etterhvert.

"Tekniske tilbakemeldinger" er jo også en kandidat for bug reports om appene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med app. Bruker stasjonær pc hjemme men også iPad og HTC mobil med app på tur og familiebesøk osv. Nyttig for oss som er mye på farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men jeg kan se for meg at det kan bli ganske mye snakk om disse appene etterhvert.

"Tekniske tilbakemeldinger" er jo også en kandidat for bug reports om appene?

Ta gjerne i bruk forumet for Tekniske tilbakemeldinger når det gjelder app-en. Havner spørsmålet i et av de andre foraene vi leser, går det også greit, vi kan flytte det ved behov. Oppdeling i fora har litt med hvem av oss som leser og følger opp. Redaksjonen i Bergen prøver å henge med overalt, men ser særlig på foraene for Andre spørsmål, Transkriberte kilder, Betatesting og Kilderegistrering. Så har du utviklerne i Riksarkivet (IT-avdelingen) som følger særlig med på Tekniske tilbakemeldinger, og Seksjon for digitalisering og konservering som svarer i forum for skannede kilder.

Nå er app-en offisielt lansert http://arkivverket.no/arkivverket/Aktuelt/Nyhetsarkiv/Ny-app-fra-Arkivverket-Finn-oldemor-paa-mobilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider