Gå til innhold
Arkivverket

Anne Pedersdatter Biørneset , Åsnes Finnskog , Hedmark LØST

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Løfter denne igjen med en liten sammenfatning av opplysninger jeg har om Anne Pedersdatter så langt :

Jeg tror hun må være født rundt 1755 - 65 da Anne Pedersdatter Biørnneset og Einer Eriksen Jonsætre ( nordre Sætre ) Åsnes / Hof i Hedmark får sine første barn i lejermaal i 1784 , det er tvillingene Pernille og Ragnhild som døpes 11 januar 1784 i Hof , Hedemark :

Faddere er : Syver Anders: og Engebret Eriks: Trangsrud, Jacob Torbiørns: Biørnæset, Erik Ols: og Marj Eriksd: Knappum, Sirj Gundersd: Busk, Cathrine Pedersd: Kieldmyren, Helene Pedersd: Siøllie.

Tvillingen Ragnhild dør kort tid etter dåp og kort tid etter gifter Pernilles far Einer Eriksen seg med Anne Guttormsdatter Jonsætre .

5 juni 1786 : Baptiz P. U-ægte - Peter Hvitber Teil mæster fra Sverrig og Anne Pedersd: Biørnesets Uægte b. N. Marj, Faderens 1te og Moderens 2det Lejermaal.

Faddere er : Jonas Anders: Biørneset, Ole Ols: Skaarderud, Marte Olsd: og Lispet Hansd: Kejserud.

17 mai 1789 : Baptiz dr. U-ægte - Peter Hvidtbærg Teilmæster fra Sverrig og Anne Pedersd: Bakens Uægte B. N. Iver. Faderens 2det og moderens 3de Lejerm:

Faddere er . Jacob Torbiørns. Biørneset, Arne Gutorms: Trangsrudmoen, Karj Olsd: Kieldmyren, Giertrud Andersd: Trangsrud.

Her er Anne Pedersdatter benevnt med gardsnavnet Bakken , jeg antar at dette må være nabogarden til Biørneset .

3 mars 1793 : Gevorben Soldat Ole Knuds: Knappum og Anne Pedersd. Biørnæsets U-ægte b. N. Anne, Faderens 1te og Moderens 4de Lejerm.

Faddere er : . Jørgen Peders. Knapnæset, Berger Halvors. Skaarderud, Ragnil Tostensd. Hammeren, Anne Gutormsd. Biørnebye.

Her er Anne Pedersdatter benevnt som Biørneset .

Denne Gevorben Soldat Ole Knudsen er vel den Ole som er Husmand og soldat i FT 1801 under Toverud søndre i Åsnes . Han er nå gift med ei Marte Bergersdatter .

Ekteskap 19 oktober 1797 i Hof : Copulat Hans Olsen Biørnæsset og Anne Pedersdr. Wælten

Her har det dukket opp et nytt gards navn på Anne : Wælten / Walbyvelta i Åsnes finnskog .

11 mars 1798 under Åsnes , ektefødte tvillinger : Hans Olsen og Anne Pedersdr Biørnæssets Tvillingbørn. 1te N. Ole. F. Ole Olsen og Peder Olsen Trangsrud, Gunnil Olsdr. Liebergsfossen, Ragnil Knudsdr. Sararuud.

2det N. Kari. F. Knud Arnesen Mellebye, Berger Olsen Udnæsset, Gunil Olsdr. Lieberget, Kari Arnesdr. Kielmyren.

Det siste barnet til Anne Pedersdatter og hennes mann Hans Olsen som er funnet er fødselen til sønnen Ole , 3 august 1800 :

Hans Olsen og Anne Pedersdatter Weltens barn ... Ole . Faddere : Hans Arnesen Lieberge , Ole Arnesen ibid ; Kirsten Andersdatter Welten , Marthe ..... Fello(s) ???

Anne Pedersdatter er for meg et stort mysterium . Jeg lurer på om hun kan være av Finsk eller Svensk opprinnelse siden man ikke har funnet hennes fødsel , død og heller ikke spor av henne og familien i FT 1801 . Kan hun ha dratt over til Sverige før FT 1801 ?

Kan Østmark i Sverige være et mulig utgangspunkt / sted å lete mon tro ?

Her har jeg desverre ikke tilgang på Svenske kilder .

Og det ser for meg ut som at Anne Pedersdatter har bodd sammen med denne Teglmester Peter Hvidtberg fra Sverige før hun ble gift med Hans Olsen . Dette pga. de to lejermaalene med ham i 1786 og 1789 .

Datteren fra første lejermaal med Einer Eriksen : Pernille Einarsdatter er også et mysterium , hun er heller ikke å finne i FT 1801 , men dukker opp i Åsnes / Hof når hun får sitt første barn i lejermaal med en Knut Michaelsen Stræte . Hun føder senere i 1816 i lejermaal min tippoldemor Anne Amundsdatter ved Jonsætre ( Nordre Sætre ) i Åsnes der nettop Einer Eriksen holder hus . Annes far var Amund Christiansen .

Alle nye innspill og svar mottas med stor takk .

vennlig hilsen Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løfter opp Anne Pedersdatter igjen med noen nye tanker og betraktninger og mulig ny ledetråd .

En har ikke klart å finne noen sikre kandidater til Anne Pedersdatter . Det er ingen på Finnskogen på svenskesida heller som peker seg ut. Anne er født på det vanskeligst mulige tidspunktet hvis hun er svensk, for på denne tida er det ingen lister over fødte i Dalby . En har skrevet av husforhørene for Finnskogdelen av Dalby sogn (det som grenser mot Hof) for den samme perioden, og der er hun ikke.

Noen som kan finne ut noe om disse to Anne og deres foreldre :

1) Anne døpt 27/6 1756 i Gravberget (foreldre Per ( Peder ) Halvorsen og Helga Olsdatter)

2) Anne døpt 21/3 1762 i Gravberget (foreldre Per ( Peder ) Halvorsen og Dorte Andersdatter) Han var ikke gift med Dorte Andersdatter tror jeg , så det kan vel finnes noe om dette i tingbøkene . Noen som kan hjelpe og lete her ?

Kan se ut som denne Per Halvorsen er en og samme mann . Er litt nysgjerrig på denne Anne nr. 2

Ellers er det ikke utenkelig at det er en sammenheng mellom Anne Pedersdatter og Berte Pedersdatter som var gift med Nils Jensen på Bjørneset. Berte og Nils fikk barn der i 1777, 1779, 1781 og 1785. Folk tjente ofte på plasser de hadde en eller annen tilknytning til.

En finner ikke vielsen til Berte Pedersdatter og Nils Jensen i Hof , og jeg har også fått sjekket de svenske sognene Dalby, Norra Ny, Ekshärad, Sunnemo og Norra Råda uten resultat. Mest sannsynlig ble de gift i Grue der et par med de samme navnene giftet seg i 1776. Berte Persdatter var da på Sorknes, mens Nils Jensen var på Skulstad.

Jeg finner ikke dette paret i folketellinga 1801 for verken Grue, Hof eller Elverum , og det samme gjelder også " min " mystiske Anne Pedersdatter og hennes mann Hans Olsen .

med vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Løfter opp Anne Pedersdatter igjen med noen nye tanker og betraktninger og mulig ny ledetråd .

En har ikke klart å finne noen sikre kandidater til Anne Pedersdatter . Det er ingen på Finnskogen på svenskesida heller som peker seg ut. Anne er født på det vanskeligst mulige tidspunktet hvis hun er svensk, for på denne tida er det ingen lister over fødte i Dalby . En har skrevet av husforhørene for Finnskogdelen av Dalby sogn (det som grenser mot Hof) for den samme perioden, og der er hun ikke.

Noen som kan finne ut noe om disse to Anne og deres foreldre :

1) Anne døpt 27/6 1756 i Gravberget (foreldre Per ( Peder ) Halvorsen og Helga Olsdatter)

2) Anne døpt 21/3 1762 i Gravberget (foreldre Per ( Peder ) Halvorsen og Dorte Andersdatter) Han var ikke gift med Dorte Andersdatter tror jeg , så det kan vel finnes noe om dette i tingbøkene . Noen som kan hjelpe og lete her ?

Kan se ut som denne Per Halvorsen er en og samme mann . Er litt nysgjerrig på denne Anne nr. 2

Ellers er det ikke utenkelig at det er en sammenheng mellom Anne Pedersdatter og Berte Pedersdatter som var gift med Nils Jensen på Bjørneset. Berte og Nils fikk barn der i 1777, 1779, 1781 og 1785. Folk tjente ofte på plasser de hadde en eller annen tilknytning til.

En finner ikke vielsen til Berte Pedersdatter og Nils Jensen i Hof , og jeg har også fått sjekket de svenske sognene Dalby, Norra Ny, Ekshärad, Sunnemo og Norra Råda uten resultat. Mest sannsynlig ble de gift i Grue der et par med de samme navnene giftet seg i 1776. Berte Persdatter var da på Sorknes, mens Nils Jensen var på Skulstad.

Jeg finner ikke dette paret i folketellinga 1801 for verken Grue, Hof eller Elverum , og det samme gjelder også " min " mystiske Anne Pedersdatter og hennes mann Hans Olsen .

med vennlig hilsen Bjørn

Løfter denne " kjempenøtten " ad Anne Pedersdatter Biørneset i Åsnes Finnskog på nytt igjen med håp om at noen kan hjelpe og bringe frem nye opplysninger.

mvh. bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Løfter denne " kjempenøtten " ad Anne Pedersdatter Biørneset i Åsnes Finnskog på nytt igjen med håp om at noen kan hjelpe og bringe frem nye opplysninger.

mvh. bjørn

løfter denne vanskelige saken enda engang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

løfter denne vanskelige saken enda engang

løfter denne igjen i håp om at noen kan hjelpe meg med denne vanskelige saken ad. Anne Pedesdatter

mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Etter snart et 1/2 år med hodebry rundt Anne Pedersdatter er saken endelig løst om Anne's opphav og hvor hun kom fra . Dette takket være super hjelp fra ekspertise i Solør slekshistorielag " slækt og slekt " Er det noen lesere som har Anne / noen av hennes barn født i " lejermaal " eller barn etter at hun ble gift som opphav , så kan de gi lyd ifra seg og få informasjon om Anne og hennes opphav . Dette har vært en av de vanskeligste sakene mine i slektsgranskningen min så langt .

mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter snart et 1/2 år med hodebry rundt Anne Pedersdatter er saken endelig løst om Anne's opphav og hvor hun kom fra . Dette takket være super hjelp fra ekspertise i Solør slekshistorielag " slækt og slekt " Er det noen lesere som har Anne / noen av hennes barn født i " lejermaal " eller barn etter at hun ble gift som opphav , så kan de gi lyd ifra seg og få informasjon om Anne og hennes opphav . Dette har vært en av de vanskeligste sakene mine i slektsgranskningen min så langt .

mvh. Bjørn

.

Har du ikke tenkt å fortelle her i debatten hva du og dine hjelpere har funnet ut om 'de siste brikker' vedr. opphavet til Anne Pedersdatter ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Vel, ingen respons, altså ... (inntil 21/9 kl. 10:22)

... men Bjørn skriver i sitt innlegg nedenfor her

"at historien om Anne Pedersdatter og hennes opphav og etterkommere kommer som egen artikkel i bladet til Solørs slekthistorisk forening",

og jeg forutsetter at han deretter presenterer 'løsningen på nøtten' også her i dette forumet, til glede for oss alle.

For ....

En gylden regel i et åpent forum som dette må etter min mening være at man 'deler' !

.

Endret av Per Nermo / Ekeberg / Oslo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Vel, ingen respons, altså ...

Tipper at det for ettertiden ikke blir lett å få folk til å bidra med hjelp på slike premisser, Bjørn !

En gylden regel i et åpen forum som dette må etter min mening være at man 'deler' !

.

PER NERMO / ARILD KOMPELIEN : Joda løsningen vil bli presentert den , men smør dere med litt tolmod . Når jeg selv , og det heller ikke her på forumet at løsningen er funnet så må ting avklares først i forhold til de som fant løsningen . Dette også fordi at historien om Anne Pedersdatter og hennes opphav og etterkommere kommer som egen artikkel i bladet til Solørs slekthistorisk forening . Fordi dette har vært ei " nøtt " for mange i flere år .

Når det gjelder mine sene svar på NERMO og KOMPELIENS innlegg så skyldes dette at jeg har tatt meg " fri " og stort sett har bodd på hytta mi på fjellet uten tilgang på PC ( og godt er det )

mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PER NERMO / ARILD KOMPELIEN : Joda løsningen vil bli presentert den , men smør dere med litt tolmod . Når jeg selv , og det heller ikke her på forumet at løsningen er funnet så må ting avklares først i forhold til de som fant løsningen . Dette også fordi at historien om Anne Pedersdatter og hennes opphav og etterkommere kommer som egen artikkel i bladet til Solørs slekthistorisk forening . Fordi dette har vært ei " nøtt " for mange i flere år .

Jeg foreslår samtidig at PER NERMO sletter sin kommentar : Tipper at det for ettertiden ikke blir lett å få folk til å bidra med hjelp på slike premisser, Bjørn ! Dette er kommentarer som sannsynlig trigger folk til ikke å hjelpe ikke bare meg men andre også .

Når det gjelder mine sene svar på NERMO og KOMPELIENS innlegg så skyldes dette at jeg har tatt meg " fri " og stort sett har bodd på hytta mi på fjellet uten tilgang på PC ( og godt er det )

mvh. Bjørn

Jeg forstår. Men synes likevel du burde vise noe selvkritikk. Og Pers kommentar er ikke upassende gitt utgangspunktet som var ditt innlegg 14. september. Det innlegget måtte tolkes som at du ikke fant det bryet verdt å informere om løsningen.

I nevnte innlegg 14. september kunne du ha gitt informasjonen du gir nå, så hadde det hele vært forståelig og ikke noe "problem".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Jeg har redigert mitt innlegg fra i formiddag slik du ba om, Bjørn.

Du får vel da gjøre tilsvarende endringer i ditt innlegg overnfor her !

Vi gleder oss alle til din presentasjon av 'løsningen på nøtten' !

mvh Per

.

PS:

Kan noen fortelle meg hvordan man ev. 'slår av og på' den funksjonen som gjør

at det vises om og når et innlegg har blitt endret / redigert i forhold til sitt opprinnelige innhold ?

.

(Debatten fortsetter på Side 2 !)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Jeg har redigert mitt innlegg fra i formiddag slik du ba om, Bjørn.

Du får vel da gjøre tilsvarende endringer i ditt innlegg overnfor her !

Vi gleder oss alle til din presentasjon av 'løsningen på nøtten' !

mvh Per

Til PER NERMO :

Tilsvarende redigering av mitt innlegg er herved utført .

Til ARILD KOMPELIEN : Din tolkning av mitt innlegg av 14 September er fullstendig feil , men en slik diskusjon om hvem som tolker hva rett eller galt det gidder jeg ikke å innvolvere meg i , ei eller om jeg viser / tar selvkritikk eller ikke . Selvinnsikten min er godt på plass så siden disse to tingene henger sammen så har jeg både ryggen min fri og mitt på det " tørre " . Kan heller ikke se at den informasjon som er gitt idag og IKKE den 14 september er noe problem , ihvertfall ikke for mitt vedkommende .

mvh. Bjørn

.

PS:

Kan noen fortelle meg hvordan man ev. 'slår av og på' den funksjonen som gjør

at det vises om og når et innlegg har blitt endret / redigert i forhold til sitt opprinnelige innhold ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Bjørn.

Når du trykker på 'Rediger' kan du 'hake av' ved denne setningen som kommer opp under innleggsfeltet:

(avkryssingsboks) Vis "redigert av" under innlegget

Dersom du også har trykket på 'Bruk full editor', kan du trykke deg inn ved krysset i den grønne rundingen hvor det står: 'Klikk her for å konfigurere alternativer for innlegget.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Bjørn.

Når du trykker på 'Rediger' kan du 'hake av' ved denne setningen som kommer opp under innleggsfeltet:

Dersom du også har trykket på 'Bruk full editor', kan du trykke deg inn ved krysset i den grønne rundingen hvor det står: 'Klikk her for å konfigurere alternativer for innlegget.'

Hei Anne - Lise , og takk for sist . På vegne av Nermo og meg : tusen takk for tipset

mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haken jeg setter blir borte igjen etter noen få sekunder !

.

Nei, dærskern, det virket på andre forsøk !

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Takk til Magne Ivar Mellem for fakta opplysninger om Annes Foreldre og søsken . Skrevet og tilpasset av undertegnede

Anne Pedersdatter sitt opphav :

Hvem var Anne Pedersdatter ?

Dette har vært en nøtt for mange slektsgranskere gjennom mange år. Det har vært problematisk å finne de rette sporene i kildene , flere teorier har versert uten at disse har vært riktige . Anne Pedersdatter sine foreldre og søsken er funnet , men foreldrene sitt opphav er fortsatt ukjent og likeså skjebnen til Anne’s to søsken Anders og Tørber .

Litt om gardsnavnene som går igjen i historien om Anne Pedersdatter :

Bjørneby er sikkert en av de eldste gardene i Åsnes , kanskje fra det 9 eller 10 århundre e. Kr. Garden ligger i åshellinga mellom Kjølaberget og Hasla i Åsnes Fra først av må navnet ha vært Bjarnarbyr eller Bjarnabyr dvs. Bjørns eller Bjarnes gard . Garden er nevnt i biskop Eysteins “ røde bok “ som kirkegods ( 1394 ) Kirken i Hof eide et Eyris bol i Bjørneby . Bjørneby er også nevnt i Akershus lensregnskap i 1578 . Senere er garden et par ganger benevnt som Odbjørneby . I skatte registeret for 1593-94 er Bjørneby oppført som halvgard .

Kirchemoen og Kirkebakken vil jeg tro er plasser som lå like ved Åsnes kirke . Dette er husmannsplasser som ikke eksisterer i dag .

Saure ligger like ved Flisa i Åsnes .

Valbyvelta / Velten / Knappvelten / Knappum / Knapsundwelten / Welten / Knapnæset i Åsnes Finnskog . Trolig er dette et og samme sted , men har på folkemunne hatt forskjellige navn noe som var meget vanlig på denne tiden . Her har det fra gammelt av vært velteplass for tømmer , og navnet Velterfossen har vel også sammenheng med det . Valby skal ha vært navnet på en gard som nå for lengst er borte , forleddet kan ha vært vål , noe som betyr rydning . Finnen Pekka Olainen kom hit omkring 1720 heter det i slektstradisjonen , men noe senere må det vel ha vært for Pekka levde i 1798 . Alt han hadde med seg hit var ei ku og litt rug .

Alle disse stedene er plasser som foreldrene til Anne de har oppholdt seg på i kortere tid trolig som tjenestefolk før de flyttet til Bjørnesgrenda i Åsnes Finnskog .

Biørneset : Bjørnesgrenda ligger på et nes ved Fliselva, en snau kilometer øst for Libergfoss bru. Navnet kan godt være eldre enn plassene, og neset har vel fått navnet fordi det fantes bever (bjor) der engang i tiden . Beverneset gir god mening, og urimelig er det ikke fordi en vet det har vært bever ved sideelver til Glomma , jfr. Bjølset i Elverum. Plassen er sannsyligvis ryddet like etter Den store nordiske krig ( 1720-30 ) eller kanskje en mannsalder seinere . Bakken er nabogarden til Biørneset

Anne’s foreldre var Peder Jørgensen og Ingeri Andersdatter . Peder Jørgensen var født ca. 1704 ??? og han døde ved Knapnæset i Åsnes den 11 februar 1773 . Nøyaktig hvor Peder var født er ikke bragt på det rene , men at han var fra Åsnes området er ganske sikkert . Anne var fra en “ typisk “ soldat familie på denne tiden . Anne’s far Peder var “ Gevorben ( vervet ) Soldat “ ved Hr. Capitain Withfelds Compagnie i Hof . Anne’s mor var Ingeri Andersdatter født ca. 1727 og død den 14 desember 1797 ved Biørneset i Åsnes .

Den 13.januar 1753 ble Peder Jørgensen og Ingeri Andersdatter Biørneby trolovet i Åsnes kirke . Det er notert i kirkeboka at Peder var " gevorben ved hr. Capitain Hvitfelds Compagnie " som forlovere Soren Smidt og Arne Skiefstad Winger sogn . Da vielsen fant sted senere på våren 1 påskedag 29 april 1753 ble det notert Biørneby som bosted for begge . Navnet til Ingeri var endret til Ingebor .

Deres første barn Anders Pedersønn ble døpt i september 1752 i Åsnes kirke. Faddere var : Ole Siønnesen Saaset, Bersven Erickson Moen, Rasmus Jonsen Biørneby , Kirsti Hendriksdatter Kongelbek, Berte Sorensdatter Biørneby. Også her er notert at Peder var " gevorben ved hr. Capitain Hvitfelds Compagnie ". Det er ikke notert noe oppholdsted for verken Peder eller Ingeborg , men trolig var hun på Biørneby.

Deres andre barn Tõrber ( Tørber ) Pedersdatter ble døpt i Januar 1755 i Hof kirke. Da bodde familien på Saure . Faddere var : Simon Olsen Omestad , Ole Olsen Kiølen , Berthe Evensdatter Kongelbek , Kari Siversdatter Strand , Berte Olsdatter Kiølen .

Deres tredje barn Anne Pedersdatter ble døpt 4 september 1763 i Åsnes kirke. Nå bodde familien på Kirchemoen . Faddere var : Peder Arnesen Kokkind , Tore Arnesen Kiølen , Ragnild Bentsdatter Telle , Ragnild Amundsen Saure , Kari Mathiasdatter Telle .

Deres fjerde barn Jørgen Pedersønn ble døpt 29 Januar 1769 i Åsnes kirke . Bosted nå ble oppgitt til Kirkebakken . Faddere var : Halvor Jonsen Telle , Lars Eriksen Haslengen , Ole Knutsen ? Telle , Ragnild Bentsdatter Telle , Olea Olsdatter Nygaardshagen .

Jørgen var i 1801 husmann med jord under Trangsrud og gift med Kari Arnesdatter født ca. 1768 ved Kielmyren i Åsnes . Jørgen var også “ gevorben soldat “

En kjenner to barn til Jørgen og Kari :

- Anne Jørgensdatter født 1793 ved Kielmyren i Åsnes

- Peder Jørgensønn født 1799 ved Bakken i Åsnes . Peder gifter seg med Britta Pedersdatter , datter av Peder ( Per ) Danielsen Veteläinen og Lisbeth Carlsdotter Honkainen .

Fire år etter dåpen til Jørgen Pedersønn døde Peder Jørgensen 69 år gammel den 11februar 1773 bosted da ble oppgitt til Knapnæset , Åsnes .

Året etter 21 august 1774 ble Ingeborg Andersdatter trolovet med Niels Pedersen fra Nordbye i Grue Sogn . Bosted for Ingeborg ble nå oppgitt til Knapsundwelten . 10 november 1774 ble de to viet i Åsnes kirke , nå blir bosted oppgitt til Biørneset for dem begge .

Nå ser det ut som familien blir boende på Biørneset i mange år . Niels Pedersen døde her 17 januar1785. Ingeborg Andersdatter døde her 14 desember1797.

Dette skulle gi bakgrunnen for hvorfor Anne Pedersdatter bodde på Biørneset da hun fikk alle sine barn.

Anne Pedersdatter sine “ lejermaal “ , ekteskap og ektefødte barn :

Anne Pedersdatter Biørnneset og Einer Eriksen Jonsætre ( Nordre Sætre ) Åsnes i Hof får sine første barn i lejermaal i 1784 , det er tvillingene Pernille og Ragnhild som døpes 11 januar 1784 i Hof , Hedemark . Faddere er : Syver Anders : og Engebret Eriks: Trangsrud, Jacob Torbiørns : Biørnæset, Erik Ols : og Marj Eriksd : Knappum , Sirj Gundersd : Busk, Cathrine Pedersd: Kieldmyren, Helene Pedersd: Siøllie . moderens og faderens første lejermaal “

Tvillingen Ragnhild dør kort tid etter dåp og kort tid etter gifter Pernilles far Einer Eriksen seg med Anne Guttormsdatter Jonsætre .

5 juni 1786 : Baptiz P. U-ægte - Peter Hvitber Teil mæster fra Sverrig og Anne Pedersd: Biørnesets Uægte b. N. Marj , Faderens 1te og Moderens 2 det Lejermaal.

Faddere er : Jonas Ande rs: Biørneset , Ole Ols: Skaarderud , Marte Olsd: og Lispet Hansd: Kejserud.

Anne og Peter Hvitberg ‘s datter Mari får i “ lejermaal “ med en Hans Hansen “ gevorben soldat “ fra Rendalen datteren Helene Hansdatter født 1821 ved Kielmyren i Åsnes .

17 mai 1789 : Baptiz dr. U-ægte - Peter Hvidtbærg Teilmæster fra Sverrig og Anne Pedersd : Bakens Uægte B. N. Iver. Faderens 2det og moderens 3 de Lejerm :

Faddere er . Jacob Torbiørns. Biørneset , Arne Gutorms: Trangsrudmoen , Karj Olsd: Kieldmyren , Giertrud Andersd: Trangsrud .

Her er Anne Pedersdatter benevnt med gardsnavnet Bakken , nabo garden til Biørneset .

Denne Peter Hvitberg fra Sverige som var far til Anne’s to barn Iver ( Joen )og Mari var ifølge kirkeboka teglmester og i Flisa området på denne tid var det et teglbruk som lå ved Sønsterudkvern dette var kverna til Sønsterud gard som hadde tegleverk ved siden av stampemølle og møllebruk . Sønsterudkvern lå litt lenger nord i Fliselva .

3 mars 1793 : Gevorben Soldat Ole Knuds : Knappum og Anne Pedersd. Biørnæsets U-ægte b. N. Anne , Faderens 1te og Moderens 4de Lejerm.

Faddere er : Jørgen Peders . Knapnæset , Berger Halvors . Skaarderud , Ragnil Tostensd. Hammeren , Anne Gutormsd. Biørnebye.

Denne Gevorben Soldat Ole Knudsen og far til Anne’s datter Anne er vel den Ole som er Husmann og soldat i folketellingen for 1801 under Toverud søndre i Åsnes . Han er nå gift med ei Marte Bergersdatter .

Den 19 oktober 1797 gifter Anne Pedersdatter Wælten seg med Hans Olsen Biørneset : Copulat Hans Olsen Biørnæsset og Anne Pedersdr. Wælten

11 mars 1798 ektefødte tvillinger : Hans Olsen og Anne Pedersdr Biørnæssets Tvillingbørn . 1te N. Ole. F. Ole Olsen og Peder Olsen Trangsrud , Gunnil Olsdr. Liebergsfossen , Ragnil Knudsdr. Sararuud.2det N. Kari. F. Knud Arnesen Mellebye , Berger Olsen Udnæsset , Gunil Olsdr. Lieberget, Kari Arnesdr. Kielmyren.

Tvillingen Ole Hanssønn dør den 17 august 1799 ved Welten i Åsnes

3 august 1800 : Hans Olsen og Anne Pedersdatter Weltens barn ... Ole . Faddere : Hans Arnesen Lieberge , Ole Arnesen ibid ; Kirsten Andersdatter Welten , Marthe ..... Fello(s) ?

Ole Hanssønn konfirmeres i 1820 ( 20 år gammel ) og foreldre oppgitt til å være Hans Olsen og Anne Hansdatter Bakken . Ole gifter seg 29 oktober 1826 med Marte Pedersdatter født 1802 ved Westernæs ( Roa ) Roen i Hof . Hun var datter av Peder Ericksen og Siri Hansdatter Ole dør den 14 mai 1884 ved Svesæterbråten i Åsnes og Marte dør den 21 januar 1890 ved Bråten i Åsnes . En kjenner til 6 barn av Ole og Marte .

1805 : Det siste barnet til Anne og Hans som er funnet er : Hans Hanssønn som blir født i 1805 ved Biørneset . Ved innføringen i kirkeboka da Hans ble døpt er foreldrene oppgitt til å være Hans Hansen og Anne Pedersdatter . Da Hans ble konfirmert i 1820 er foreldrene oppgitt til å være Hans Olsen og Anne Olsdatter Bakken . Hans Hanssønn gifter seg den 10 oktober 1834 i Åsnes kirke med Thea Halvorsdatter født 1814 ved Lille Sønsterud , Gjesåsen i Åsnes . Thea var datter av Halvor Arnesen og Olea Olsdatter . Thea døde før 1863 ved Østaberget i Åsnes . En kjenner til 8 barn av Hans og Thea .

Vår 3 ganger tipp oldemor Anne Pedersdatter døde den 1 oktober 1834 ved Knappum i Åsnes Finnskog og hennes mann Hans Olsen døde 2 september 1840 ved Kjølen i Åsnes . Hans ble kalt Hans Bakken da han døde som legdslem .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel og bra, Bjørn, men jeg ville nå sjekket en runde med militærrullene også, om jeg var deg. Jeg har litt vanskelig for å se for meg en gevorben soldat på 50 år, i ferd med å etablere seg med familie. Jeg tror altså soldaten din må være betraktelig yngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel og bra, Bjørn, men jeg ville nå sjekket en runde med militærrullene også, om jeg var deg. Jeg har litt vanskelig for å se for meg en gevorben soldat på 50 år, i ferd med å etablere seg med familie. Jeg tror altså soldaten din må være betraktelig yngre.

Hei Lars og takk for innspill . Jeg ser poenget her . Jeg har vært klar over at Peder Jørgensen sitt CA. fødselsår har vært et usikkerhetsmoment , men ved innføringen av Peder sin begravelse i kirkeboken er hans oppgitte alder 69 år .

Hvis du vet om militær ruller hvor det er en mulighet for å finne Peder Jørgensen , og hvis de da ligger på nett , så tar jeg gjerne imot en link til den .

Eller er det en mulighet for at Peder dro med seg tittelen " Gevorben " selv om han KANSKJE forlengst var ferdig med tjenesten da han stiftet familie ?

Det skulle vært spennende å se om noen kunne ha funnet Peder Jørgensen sin fødsel for å fastslå riktig fødselsdata på ham samt hans foreldre og om mulig få bragt på det rene hvor han kom ifra , om det var Åsnes eller omkring liggende trakter .

mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 år senere...

hei jeg fikk ett brev fra usa igår, ang otto olsen Bjorneset fra åsnes, han var den eneste av barna til ole olsen bjørneset og anne olsen bjørneset som ble igjen da foreldre og søsken flytta ut til usa. bortsett fra eldstesønnen john olsen bjorneset, tok de andre navnet Aasnes i usa 

otto olsen var banevokter i rendalen, før han var banevokter på Harpefoss og registret som otto olsen i 1910 folketelling på harpefoss sør fron kommune oppland , hans datter sofie olsen (Bjørneset?) ble gift med min grandonkel Albert wadahl og det var sånn de fann frem til meg. finnes det noen opplysninger om otto olsen (bjørneset?) på åsnes? han er født 1858 og døde på sør fron 1942. jeg har ikke sjekka kirkebøker og sånn enda, da jeg har fått så masse opplysninger, men jeg finner han ikke på folketellinger. men er Bjørneset en gård? husmannsplass? 

ååsnes slekta skla ha slektsstevne i usa i sommer. ole olsen Bjørneset (aasnes) foreldre var ole kristiansen og silje pedersdatter dsv skriver de ikke gårdsnavn. men var aasnes ett etternavn i åsnes? link til pdf som lå på facebook :

https://lookaside.fbsbx.com/file/Ole_Annie_Aasness_Descendants.pdf?token=AWxXYt7fMW0ci_XKn1hqf-DsfmaDGdYh0a2mW1A3JPwNBIXIMKDaAQ_6LeitFfvNDAjwUNtedxq0Jo_MwPsF0Xyse4PbrShIByazRsntY2SQUr1acUE8C7I9ZrGxyOKt_gBFcL4Dp2nR4BDpbOSgBjKt

https://lookaside.fbsbx.com/file/05_Did you know_Elise Olson_02.26.18.pdf?token=AWxsh_XhmmAFm6oY3ZIxlCcE1P4F7zKXpII_15xYee9J1ncfnT7tqfORFEPBZnV0vdFrsDH0TSxQGFzdnNN0l-hKyEHn8KekFY3eoMx5Qhn_25NaVfvwqw7rOdIX9nolPRCFXqCDziCjExlpyGMRJ3Ed

https://lookaside.fbsbx.com/file/01Did you know_John %26 Kristiana Emigrat_09.24.1.pdf?token=AWwvq51b-sjAvXd0QYlT9seyaLHPmjvOxasn8ExUQVvcGh9oDATEc3TY-3TMNSwPd979eWR-sTm1EpoFiLlJMoop1AGlLK-dUJ3NuiQ6uIY7PuEHHKq1HrKNqIhnK-C8YsmRbtx1OjbM_K_moATWwF2M

https://lookaside.fbsbx.com/file/02Did you know_Syver Aasness_10.25.17.pdf?token=AWw7Q4-2sjV1MHrdWkLRk3_xNizxhP-pKtW2rLV51Xyl6yCoLgGSc5Iq_jmTvI14GOsc7l2kntde6_6lt3rAPY86G3thLF6Het-nIKPVOamB5hEVnLolwMBOUIw4Ibo-ajDI8fkrBRAF5RU57TcSalOm

https://lookaside.fbsbx.com/file/04Did you know_Johanna Aasness_01.21.18.pdf?token=AWyUz2DH5KmwHZhmET_9QRzL9Wj8jw2iLytErZxyMw-C9bID2BuqfLM6ppDsXD-3RBvGZ7I8gnlA1VAN9spdf4u3_izeK6SmtY7HPiKXHaKuo1BZ2J1eC0ibOEpWD8S8UMabX43ugrA8Fm2QVbZk2m8a

Bjornseth-Aasness Reunion er facebookgruppa

https://www.facebook.com/groups/BjornsethAasnessReunion/about/

Lenke til kommentar
Del på andre sider