Gå til innhold
Arkivverket

Farfars farfars far

Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

1) Meg selv

2) Far Arne, født i Christiania 1911 død 1983 i Bærum

3) Farfar Trygve Solberg, født 1882 i Christiania, død 1953 i Bærum

4) Farfars far Martin Lauritz Solberg, født 1846 i Eiker, død 1921 i Christiania

5) Farfars farfar Lars Andersen 1814-1868 Eiker

6) Farfars farfars far Anders Christensen, født ca. 1775 Eiker?

7) Farfars farfars Farfar Christen Andersen født omkring 1742, Eiker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også ta min morfars linje, som er fra Akershus (selv om en var født en "svipptur" innom Østfold), og starter da med min fetter:

1) Min fetter

2) Min morbror

3) Min morfar f. 1909

4) Johan Thomas Bjørndal, f. 1867 på plassen Holtet under Kullebunden (Kolbotn), Oppegård

5) Ole Olsen Holtet under Kullebunden, f. 1825 på Ormerud, Oppegård

6) Ole Svendsen Nøstvet, f. 1788 på Nordby østre, Ås

7) Svend Johannessen Nordby, f. 1760 på plassen Krossdal av Svinningen, Spydeberg

8) Johannes Herlaugsen Kjølstad, f. ca. 1730 på Kjølstad nordre, Ås

9) Herlaug Nilsen Grubbe på Kjølstad, f. ca. 1700, uvisst hvor

10) Nils Larsen Grubbe på Kjølstad, f. ca. 1654, uvisst hvor. Han kjennes fra 1707 på Kjølstad.

Grubbe-navnet sees brukt utover på 1700-tallet i Drøbak, og jeg har også sett en Åsmund Grubbe som nevnes i Spydeberg i tidsrommet 1731-43.

I Aker sees 1660-årene en Laurits Lauritsen Grubbe. Bror av Nils, eller kanskje hans far? Han var trolovet 1/9 1669 og gift 10/10 s.å. med Sissel Ellefsdtr. I manntallet 1666 nevnes en husmann Lars Grubbe på Kjølberg i Aker, alder ikke oppgitt. 19/6 1670 døpt Lars Larsens pb. i Aker. 12/2 1671 dpt. Lars Grubbes db. i Aker. 27/4 1673 dpt. Lars Grubbes db. i Aker. Ingen flere døpt t.o.m. 1680. 4/5 1673 begr. Lars Grubbes db. i Aker. Ingen flere begr. t.o.m. 1680.

I 1670-årene er det også en Jens Grubbe som døper barn i Aker.

Det var andre ved navn Grubbe i Aker på samme tid: Nils Olsen Grubbe 1686 (gift). Ole Grubbe begr. 28/4 1666.

Det er egentlig helt uvisst om disse har noe med hverandre å gjøre. Om noen vet noe mer om disse her, og kanskje spesielt noe som kan kaste lys over Nils Larsen Grubbes opphav, tar jeg gjerne mot tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Meg

2. Far

3. Farfar Johan Einarson Bjerkevoll f 1867, Vatne (I dag Haram kommune)

4. Einar Larsson Hatlehol Birkevoll f 1833, Vatne

5. Lars Halvarson Hatlehol f 1780, Vatne

6. Halvor Larsson Hatlehol f 1747

7. Lars Halvorson Skaar f 1709, Vatne

8. Halvor Jacobson Ulvestadbakken f ca 1667, Vatne

9. Jacob Ellingsen Ulvestasdbakken f ca 1625, Vatne

10. Elling (Krog?).

Tar også med min mors farlinje

1. Jørgen Jonasson Bjørnerem (morfar, f 1888 Midsund kommune)

2. Jonas Jonson Bjørnerem f 1855

3. Jon Jonson Bjørnerem f 1824

4. Jon Iverson Tomren Rørset f 1787 Tomren Vestnes

5. Iver Jonson Tomren f 1750

6. Jon Iverson Hauge Tomren f ca 1709, Hauge Synnylven, Stranda kommune.

7. Iver Ellingsen Hauge.

Her har vi en bevegelse som ofte forekom. Fra de inste fjordarmer på Sunnmøre til kystbygdene i Sunnmøre og Romsdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet tilbake til min 7xtipp Jens Fingarsen som sannsynligvis ble født i siste halvdel av 1500 en gang, og døde ca.1643 i Sigdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at enkelte andre har gjort det samme, tar jeg også med min mors farslinje, som i de fleste leddene er å finne i Hamre-delen av Osterøy:

1. Min mor, f. 1921 i Bergen.

2. Far: Olav (Ole) J. Fjellskaalnes (1882-1955), f. i Hosanger på Osterøy, utdannet agronom på Stend i Fana (der et par nære slektninger i mange år er ordførere).

3. Farfar: Jørgen O. Fjellskaalnes (1858 - 1937), mølleeier på Fjellskålnes i Hosanger. (Svigersønn av byggmester Askild S. Heldal i Hosanger, som er nevø av Anders A. Heldal på Strandsiden i Bergen, i sin samtid landets dyktigste felemaker, som bl.a. vedlikeholder Ole Bulls fioliner og buer.)

4. O: Ole J. Fjellskaalnes (1836 - 1915) fra Børtveit i Hamre på Osterøy, brukseier. (Driver mølle, smie, sagbruk, trevareproduksjon, stampe og landhandel -- han oppretter alle disse virksomhetene på sin selveide gård, tidl. militær sjefsgård for Nordhordland, som hans kone arver. Eier av Fjellskålnesloftet fra 1656, opprinnelig på Seim i Lindås, nå på Osterøy museum. Hans yngre halvbror, felespilleren Johannes Horsås i Hamre, er en av dem som blir bedt om å spille for Ole Bull, som noterer ned musikken for senere bruk).

5. T: Johannes Olsen Børtveit (1803 -1836). (Navnebror og nabo Johannes Olsen på samme gård er gift med hans kones tvillingsøster!)

6. 2T: Ole Johannessen Børtveit (1761 -1836). Hans kone er oldebarn av broren til nr. 8 og ætter fra lensmannsslektene Midtgård og Mundal i Alversund-delen av Lindås.

7. 3T: Johannes Olsen Børtveit (1737 -1825). Fra 1738 selveier på Børtveit sammen med sin far.

8. 4T: Ole Johannessen Børtveit (1702 -1775). Fra 1738 selveier på største bruket på Børtveit.

9. 5T: Johannes Olsen Sandal (1661/ 63 -1741). Overtar sitt gårdsbruk fra Lars Eilevsen og Eilev Olsen Børtveit (f. 1606, sønn av Ole Børtveit). (Muligens kan disse to være Johannes sin farbror og farfar, se nedenfor.)

10. 6T: Ole (Eilevsen?) på Sandal (1629 - ). Fra hans kone kan slekten føres i flere ledd videre tilbake på Sandal.

På Mjelstad i Hamre kaller søsteren til nr. 9 opp navnet Eilev (som hennes svigerfar der også heter) flere ganger -- noe som sammen med andre forhold antyder at Ole Sandal muligens kan være identisk med Ole Eilevsen Børtveit, som er minst 15 år i 1645. Men denne på Børtveit senere ukjente Ole Eilevsen kan også evt. være den samme som kirkebyggmester Ole Eilevsen Bysheim (d. 1696), som også er mitt opphav og som driver med kirkebygging over mye av Vestlandet, til dels sammen med en fra Raknes og en fra Tepstad, begge ikke så langt fra Børtveit. (Data er delvis hentet fra Hamreboka av Håkon S. Aasheim, samt Eikangerbindet av samme bok.)

Nr. 4 er eneste barn etter faren, som dør ganske ung. Han gifter seg inn på sin kones slektsgård i Hosanger, og bruker derfor ikke sin egen odelsgård i Hamre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Meg f.27-5-1950 i Trondheim

2. Far Leif Schanche f.19-9-1916 på Kola i Russland (lever fortsatt)

3. Farfar Thoralf Schanche f.27-5-1876 i Nesseby (altså samme dato som meg og hans kone var

født 22.desember samme dato som min kone). Handelsmann og trelasthandler på Kola og i

Trondheim.

4. Carsten Henrik Schanche f.10-8-1839 i Tana. Handelsmann gårdbruker og fisker.

5. Isach Andreas Schanche f. 29-12-1811 i Tana. Handelsmann fisker og lensmann.

6. Johan Garmann Schanche f.28-8-1778 i Avaldsnes. Gjestgiver og handelsmann.

7. Carsten Henrik Schanche f.9-2-1744 i Trondheim. Sogneprest til Hosanger 1773.

8. Jens Schanche f.23-2-1717 i Nærøy. Prokurator, generalpostkontrollør i Norge og postmester

i Christiania.

9. Joen Andersen Schanche f.1679. Borger i Trondheim og handelsmann.

10. Anders Joensen Schanche f.ca.1650 i Trondheim. Handelsmann.

11. Joen Andersen Skanke f. ca. 1615 i Hackås i Sverige. Borger og handelsmann i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Meg f.27-5-1950 i Trondheim

2. Far Leif Schanche f.19-9-1916 på Kola i Russland (lever fortsatt)

3. Farfar Thoralf Schanche f.27-5-1876 i Nesseby (altså samme dato som meg og hans kone var

født 22.desember samme dato som min kone). Handelsmann og trelasthandler på Kola og i

Trondheim.

4. Carsten Henrik Schanche f.10-8-1839 i Tana. Handelsmann gårdbruker og fisker.

5. Isach Andreas Schanche f. 29-12-1811 i Tana. Handelsmann fisker og lensmann.

6. Johan Garmann Schanche f.28-8-1778 i Avaldsnes. Gjestgiver og handelsmann.

7. Carsten Henrik Schanche f.9-2-1744 i Trondheim. Sogneprest til Hosanger 1773.

8. Jens Schanche f.23-2-1717 i Nærøy. Prokurator, generalpostkontrollør i Norge og postmester

i Christiania.

9. Joen Andersen Schanche f.1679. Borger i Trondheim og handelsmann.

10. Anders Joensen Schanche f.ca.1650 i Trondheim. Handelsmann.

11. Joen Andersen Skanke f. ca. 1615 i Hackås i Sverige. Borger og handelsmann i Trondheim.

Fra Hosangerboka kan jeg opplyse følgende ang. nr. 7 ovenfor:

Han byttet kall med presten Richard Berg i Avaldsnes (på Karmøy). I motsetning til den i Hosanger lite likte Berg (som der bl.a. lå i strid med sin klokker,

Halvor Lassesen Ber(g)ås eller Wergeland, som er far til Nicolai Wergeland) har Schanche (som også er min fjerne slektning) et godt ettermæle. Han gjorde

mye for å få skikk på det lokale skolestellet, og biskop Hagerup skriver: "Den 12te juli 1776 holdt ieg Vicitatz udi Hosanger kirke, hvor Ungdommen befantes

usedvanlig vel oplært. Skolevæsenet i god og ordentlig Stand."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! Jeg har forøvrig en ring med initialene CHS (jeg har også Henrik som mellomnavn) som stammer fra denne presten, altså ca.250 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg ikke helt feil, ætter han også fra (min 8-tipp) prost Anders Bruse i Meldal, som er gift i Schanke-slekten.

Tillegg:

Har sett etter i "Skanke ätten": Presten C. H. Schanche i Hosanger er tippoldebarn av Elin Andersd. Bruse, og han er da 5-menning av min 3-tipp Kristen A. Aalborg på Tynset, se tidligere i dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt bidrag:

1. meg, f.i Bærum

2. Far, Alv Samuel Eik, f. 1905 i Fana

3. Farfar, Samson Olsson Eik, f. 1872 Fjellberg, Sunnhordaland (flyttet ut pga lærerutdannelse og jobb)

4. Ole Sørensen Eik/Eeg Østhus, f. 1842 Eeg i Uskedalen, Kvinnherad (Overtok Østhus i Fjellberg på odel etter moren)

5. Søren Samsonson Eeg, f. 1813, Eeg i Uskedalen

6. Samson Samsonson Eeg, f. 1777, Døssland i Uskedalen (arvet Eeg etter en onkel)

7. Samson Knudson Døssland, f. 1739, Døssland i Uskedalen

8. Knud Samsonson Døssland, f. 1704, Døssland i Uskedalen

9. Samson Knudson Øvre Feet, f. 1677, Øvre Feet i Uskedalen(giftet seg til Døssland)

10. Knud Styrkson Øvre Feet, f. 1631, Øvre Feet i Uskedalen

11. Styrk Knudson Øvre Feet, gift med ei Ragnhild

12. Knud Styrkson Øvre Feet, ingen videre opplysninger.

Som man ser, litt flytting innen samme område fram til nr. 4 , som var sønn nr. 2, overtok morsgården. Nr. 3, min farfar, var også sønn nr. 2 og flyttet ut for å skaffe seg en utdannelse. De første årene etter lærerseminaret jobbet han som omgangsskolelærer.

Navnet vårt, Eik, har vært skrevet på mange forskjellige måter opp igjennom tidene.

De to nederste på listen skulle jeg gjerne hatt flere opplysninger om, hvis noen har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mi farslinje, så langt attende som ein veit:

1. Eg, f. 1964, - Os i Hordaland

2. Far, f. 1934 - Os i Hordaland

3. Farfar, Ole Gustav Larsson Hatvik, f. 1905 - Os

4. Oldefar, Lars Larsson Hatvik, f. 1869 - Os

5. Oldefars far, Lars Larsson Heggland, f. 1835 - Os

6. Oldefars farfar, Lars Larsson Tøsdal d.y., f. 1813 - Os, seinare busett Åstveit i Åsane, Bergen

7. Oldefars oldefar, Lars Larsson Tøsdal d.e., f. 1769 - Os

8. Oldefars oldefars far, Lars Larsson Kuven, f. 1739 - Os

9. Oldefars oldefars farfar, Lars Halvardson Halhjem, f. 1714 - Os

10. Oldefars oldefars oldefar, Halvard Larsson Rein, f. 1690 - Strandvik i Fusa, Hordaland

11. Oldefars oldefars oldefars far, Lars Larsson Store Vik, f. ca. 1656 - Strandvik i Fusa

12. Oldefars oldefars oldefars farfar, Lauritz Pederson Ljotåen, f. ca. 1605 - Strandvik i Fusa

13. Oldefars oldefars oldefars oldefar, Peder ??, f. om lag 1575 - Fusa ??

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Som ein ser så veit eg eigentleg ingenting om denne første karen, Peder. Eg veit berre at han heitte nettopp dét, og heller ikkje kvar han kom frå. Andre (blanda) greiner av slekta mi lar seg følgja lenger attende i tida. Elles vil nok vakne lesarar av denne tråden merkja seg at førenamnet 'Lars' tydelegvis var umåteleg populært i farsslekta mi. Eg kan leggja til at farfar sin storebror òg heitte Lars, Lars Larsson Hatvik, f. 1900. Den eldste sonen hans, far sitt søskenborn, var Lars Larsson Hatvik d.y., f. 1927 ("Larsemann"), som utvandra til California som vaksen.

Med tanke på mobiliteten så ser ein at farsslekta mi ikkje farta mykje rundt - etter ei vellukka kryssing av Bjørnefjorden som skil Os frå Fusa (om lag år 1735), var dei påfallande heimekjære heilt fram til den aller yngste Lars'n la i veg over 'dammen' til Amerika.

Og elles kan eg nemna at eg har testa Y-DNAet mitt, og eg tilhøyrer haplogruppe R1b (R-P312); eller R1b1a2a1a1b, for å vera heilt nøyaktig.

Min farfar (sjå innlegg # 55 ovanfor) og mi farmor var både 4-menningar og 6-menningar, så eg kan for ordens skuld ta med farmor sine liner fram til der dei vert _samanfallande_ med farfar si farsline. Eg er sjølvsagt klar over det ikkje er rein farslinje, men håper likevel på at dei fleste er sopass smidige at dei tilgjev meg dette vesle sidesporet i høve til temaet i denne tråden.

Det syner i alle høve at ein gjerne gifte seg med éin eller éi frå same bygda/ staden:

Firmennings-linja:

3. Farmor, Borghild Didriksdtr. Heggland, f. 1910 - Os i Hordaland

4. Farmors far, Didrik Olai Olson Heggland, f. 1872 - Os

5. Farmors farmor, Anna Hansine Hansdtr. Tøsdal, f. 1847 - Os

6. Farmors oldefar, Hans Larsson Tøsdal, f. 1804 - Os

7. Farmors oldefars far, Lars Larsson Tøsdal d.e., f. 1769 - Os

Ledda 8. - 13. som ovanfor nemnt i innlegg # 55 i denne tråden.

------- ***** -------

Seksmenningslinja:

5. Farmors farfar, Ole Didrikson Ulven, f. 1847 - Os

6. Farmors oldefar, Didrik Larsson Halhjem - Ulven, f. 1812 - Os

7. Farmors oldefars far, Lars Andersson Halhjem, f. 1766 - Os

8. Farmors oldefars farmor, Anna Margreta Larsdtr. Halhjem, f. 1743 - Os

9. Farmors oldefars oldefar, Lars Halvardson Rein - Halhjem, f. 1714 - Os

Ledda 10. - 13. som allereie nemnt ovanfor.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mi farslinje, så langt attende som ein veit:

1. Eg, f. 1964 - Os i Hordaland

3. Farfar, Ole Gustav Larsson Hatvik, f. 1905 - Os

4. Oldefar, Lars Larsson Hatvik, f. 1869 - Os

5. Oldefars far, Lars Larsson Heggland, f. 1835 - Os

6. Oldefars farfar, Lars Larsson Tøsdal d.y., f. 1813 - Os, seinare busett Åstveit i Åsane, Bergen

7. Oldefars oldefar, Lars Larsson Tøsdal d.e., f. 1769 - Os

8. Oldefars oldefars far, Lars Larsson Kuven, f. 1739 - Os

9. Oldefars oldefars farfar, Lars Halvardson Halhjem, f. 1714 - Os

10. Oldefars oldefars oldefar, Halvard Larsson Rein, f. 1690 - Strandvik i Fusa, Hordaland

11. Oldefars oldefars oldefars far, Lars Larsson Store Vik, f. ca. 1656 - Strandvik i Fusa

12. Oldefars oldefars oldefars farfar, Lauritz Pederson Ljotåen, f. ca. 1605 - Strandvik i Fusa

13. Oldefars oldefars oldefars oldefar, Peder ??, f. om lag 1575 - Fusa ??

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Som ein ser så veit eg eigentleg ingenting om denne første karen, Peder. Eg veit berre at han heitte nettopp dét, og heller ikkje kvar han kom frå. Andre (blanda) greiner av slekta mi lar seg følgja lenger attende i tida. Elles vil nok vakne lesarar av denne tråden merkja seg at førenamnet 'Lars' tydelegvis var umåteleg populært i farsslekta mi. Eg kan leggja til at farfar sin storebror òg heitte Lars, Lars Larsson Hatvik, f. 1900. Den eldste sonen hans, far sitt søskenborn, var Lars Larsson Hatvik d.y., f. 1927 ("Larsemann"), som utvandra til California som vaksen.

Med tanke på mobiliteten så ser ein at farsslekta mi ikkje farta mykje rundt - etter ei vellukka kryssing av Bjørnefjorden som skil Os frå Fusa (om lag år 1735), var dei påfallande heimekjære heilt fram til den aller yngste Lars'n la i veg over 'dammen' til Amerika.

Og elles kan eg nemna at eg har testa Y-DNAet mitt, og eg tilhøyrer haplogruppe R1b (R-P312); eller R1b1a2a1a1b, for å vera heilt nøyaktig.

Min farfar (sjå innlegg # 55 ovanfor) og mi farmor var både 4-menningar og 6-menningar, så eg kan for ordens skuld ta med farmor sine liner fram til der dei vert _samanfallande_ med farfar si farsline. Eg er sjølvsagt klar over det ikkje er rein farslinje, men håper likevel på at dei fleste er sopass smidige at dei tilgjev meg dette vesle sidesporet i høve til temaet i denne tråden.

Det syner i alle høve at ein gjerne gifte seg med éin eller éi frå same bygda/ staden:

Firmennings-linja:

5. Farmors farmor, Anna Hansine Hansdtr. Tøsdal, f. 1847 - Os

6. Farmors oldefar, Hans Larsson Tøsdal, f. 1804 - Os

7. Farmors oldefars far, Lars Larsson Tøsdal d.e., f. 1769 - Os

Ledda 8. - 13. som ovanfor nemnt i innlegg # 55 i denne tråden.

------- ***** -------

Seksmenningslinja:

5. Farmors farfar, Ole Didrikson Ulven, f. 1847 - Os

6. Farmors oldefar, Didrik Larsson Halhjem - Ulven, f. 1812 - Os

7. Farmors oldefars far, Lars Andersson Halhjem, f. 1766 - Os

8. Farmors oldefars farmor, Anna Margreta Larsdtr. Halhjem, f. 1743 - Os

9. Farmors oldefars oldefar, Lars Halvardson Rein - Halhjem, f. 1714 - Os

Ledda 10. - 13. som allereie nemnt ovanfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min farslinje begynner på Røros og ender opp på et ukjent sted i Jämtland:

Min far, født 1894 Røros, død 1971 Trondheim

Ole Andersen Ryen, født 1865 Røros, død 1938

Anders Olsen Ryen, født 1829 Røros, død 1885

Ole Andersen Ryen, født 1803 Røros, død 1879

Anders Olsen Ryen, født 1781 Ålen, død 1846 Røros

Ole Andersen Ryen, født 1763 Røros, død 1826

Anders Lødensen født ca 1716 Røros, død 1767 (Skifte etter ham på Saxryen)

Løden Monsen født ca 1682 ?, død 1727 Røros

Mons Pedersen Jemt født ca 1650 ?, død 1729 Røros

De to eldste generasjonene her bodde i Kroken (Glåmos), de øvrige på Saksryen nordligst i Rugeldalen. De flyttet altså svært lite på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten "utvidelse" fra meg - i tråd med enkelte andre bidrag her:

Min mors farslinje (og jeg starter da med min kusine, siden min morfar ikke hadde sønnesønner:

1. Min kusine, f. 1954 i Holt

2. Min morbror, f. 1925 i Holt

3. Min morfar Harald Johnsen (1901-1989), f. Tøa/Buene i Holt

4. Oldefar Jens Olaves Johnsen (1855-1932), styrmann og skipper, f. Bjelland i Holt, død Tøa/Buene

5. Tippoldefar John Jørgen Halvorsen Bjelland (1815-1895)

6. 2xtippoldefar Halvor Jensen Bjelland (1794-1865), g.m. sin kusine Gunvor Helene Ljødesdtr. Bjelland

7. 3xtippoldefar Jens Johnsen Bjelland (1758-1829)

8. 4xtippoldefar John Christoffersen Våje-Strengereid-Bjelland (f. 1724)

9. 5xtippoldefar Christoffer Jensen Våje i Austre Moland (ca. 1690-1730)

10.6xtippoldefar Jens Andersen Våje (ca. 1670-1756)

11.7xtippoldefar Anders Jørgensen Våje (f. ca. 1622)

12.8xtippoldefar Jørgen Gjerulvsen Våje

13.9xtippoldefar Gjerulv Olufsen Våje

14.10xtippoldefar Oluf Gjerulvsen Hobbestad i Fjære (død før 1607)

15.11xtippoldefar Gjerulv Hobbestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min farfar (sjå innlegg # 55 ovanfor) og mi farmor var både 4-menningar og 6-menningar, så eg kan for ordens skuld ta med farmor sine liner fram til der dei vert samanfallande med farfar si farsline. Eg er sjølvsagt klar over det ikkje er rein farslinje, men håper likevel på at dei fleste er sopass smidige at dei tilgjev meg dette vesle sidesporet i høve til temaet i denne tråden. Det syner i alle høve at ein gjerne gifte seg med éin eller éi frå same bygda/ staden:

Det var mye inngifte også i mi slekt, men da særlig i den delen av min fars slekt som var jernverksarbeidere i mange generasjoner. Tradisjonelt giftet de seg som oftest innen "jernverksfamilien" (Jacob Aalls uttrykk). Jeg kan da nevne at mine oldeforeldre (farfars foreldre) var søskenbarn, oldefars foreldre var doble firmenninger (tippoldefars ene oldeforeldrepar og tippoldemors ene oldeforeldrepar var søsken - to brødre g.m. hver sin søster). Resultatet for mitt vedkommende: Masse anetap!

(Sitatfunksjonen virket ikke som den skulle, men sitatet er altså hentet fra Terje Hatviks innlegg #87.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan vel jeg også dra farslinja til mora mi:

1. Elsa Johanne Biberg Abrahamsen (1916-2000)

2. Wilhelm Abrahamsen (1893-1922)

3. Cajus Abrahamsen (1857-1923)

4. Isak Abrahamsen (1816-1860)

5. Isach Abrahamsen (1781-1816)

6. Abraham Jonsen Bjørntvet (1731-1783)

7. Jon Tomassen Bjørntvet (ca. 1696-1784)

8. Tomas Kjeldsen Bjørntvet (ca. 1660-1720)

9. Kjeld Tomassen Bjørntvet (ca. 1624-1705)

10. Tomas Kjeldsen Bjørntvet (rundt 1590-ca. 1659)

Samtlige fra 5 til 10 er trolig født på Bjørntvet søndre i Solum, de senere er født på Vestsida i Porsgrunn unntatt mora mi som er født på Molhaugen. Så kan jeg legge til at Vestsida vokste fram på grunnen til Bjørntvet søndre, og at Molhaugen er nabogården i sydøst, hvor den ligger som en enklave mot ælva der hvor den svinger vestover. (Molhaugen ble innlemmet i Porsgrunn i 1920.) Så her er det ikke mange steinkast det er snakk om på 10 generasjoner. Mora mi gjorde vel det store spranget da hun flyttet over til Østsida, hvor jeg er født.

Ellers er det litt pussig at både nr. 1, 3, 4 og 5 mistet faren sin svært tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min farslinje:

1. Meg

2. Far

3. Farfar

4. Oldefar Hans Albrigt Hansen, 1885-1969 (Olden)

5. 1xtipp Hans Jørgen Hansen, 1852-1926 (fra Teksdal til Olden)

6. 2xtipp Hans Albrikt Kristoffersen, 1807-1886 (fra Rånes til Teksdal)

7. 3xtipp Kristoffer Hansen Rånes, 1777-1817

8. 4xtipp Hans Eriksen Rånes, 1749-1789

9. 5xtipp Erik Kristoffersen Rånes, 1704-1768

10. 6xtipp Kristoffer Ingebrigtsen Rånes, 1656-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mora mi gjorde vel det store spranget da hun flyttet over til Østsida, hvor jeg er født.

Ah, en ekte Østsida-gutt :)

Eller er det litt pussig at både nr. 1, 3, 4 og 5 mistet faren sin svært tidlig.

Bortsett fra faren min, har jeg også en dårlig alderstatistikk i min mannslinje. Morslinja mi, derimot, er ganske standhaftige og langlevde kvinnfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, en ekte Østsida-gutt :)

Jupp, fra Kjærkhaugen, ca. 100 meter fra den nylig nedbrente Østsida kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, fra Kjærkhaugen, ca. 100 meter fra den nylig nedbrente Østsida kirke.

Ah. Hagebyen her ... Syklet forbi til speidermøter på Frednes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Om noen flere er interesserte i å teste sin direkte farslinje gjennom DNA, så er det ofte kampanjepriser om sommeren. Se f eks her.

Mer stoff og lenker til DNA-info andre steder i tråden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom det regner idag - får jeg ty til en av mine vinterhobbier - amatørmessig slektsgransking. Legger her ved min farslinje på 10 generasjoner:

Meg Kjell Høyer was born on 5 Feb 1954 in Tromsø.

Min far Henrik Gottlieb Nilsen was born on 13 Jan 1931 in Tromsø.

Farfar Einar Johannes Nilsen was born on 30 Jul 1894 in Tromsø. He died on 8 Feb 1974 in Tromsø.

Oldefar Christian Johan Nilsen was born on 17 Sep 1871 in Kåfjord,Alta. He was christened on 29 Oct 1871 in Kåfjord Kirke,Alta. He died on 6 May 1939 in Tromsø.

Tippoldefar Johan Nilsson Kenttä was born on 29 Jun 1827 in Arpela, Alatornio, Finland. He was christened on 8 Jul 1827 in Alatornio, Lappi, Finland . He died on 7 Mar 1909 in Svanvik, Syd Varanger.

2g Tippoldefar Nils Michelsson Koppare was born on 20 Nov 1803 in Kantojärvi,Finland. He was christened on 23 Nov 1803.

3g Tippoldefar Michel Olofinpoika Kantojärvi-Koppari was born on 14 Sep 1767 in Øvre Raumo,Finland. He was christened on 15 Sep 1767. He died on 15 May 1847.

4g Tippoldefar Olaus Mickelsson Kuusaari was born on 6 Feb 1736 in Tornio,Finland. He was christened on 8 Feb 1736. He died on 25 Feb 1811 in Øvre Raumo,Finland.

5g Tippoldefar Michel Tornberg Johansson Kuusaari was born in 1707 in Øvre Tornio. He died on 15 Mar 1790 in Öfv. Raumo,Finland.

6g Tippoldefar Johan Johansson eller Andersson was born in 1671. He died on 18 Jun 1741. Tenth Generation

Rekken skiller seg ikke fra andre rekker her - men et par ting er verdt å bemerke:

Da min far var barn - var det ikke populært å være kven - eller sagt på en annen måte - komme fra finsk eller svensk side av Torneälven som skilte Sverige og Finland. Min far ante intet om vår finske arv - pta at min farfar og hans farfar - min fars søster og jeg har de typiske kinnbena - som muligens er en mongolsk arv som preger mange av våre kvenske innvandrere.

Hovedsakelig har jeg funnet ut denne rekka selv - i motsetning til andre anerekker der jeg har fått masse hjelp på nett. Følgelig knytter det seg alltid usikkerhet rundt det ingen andre bekrefter. En interessant sak i så måte er at den eneste berømthet blant anene her er Johannes Nicolai Tornberg (født ca 1640 i Oulu - og mishandlet for sin tros skyld til døde 3. januar 1717. Han var kyrkohärde, og svigfar til den bakerste i rekka - Johan.

Så til det interessante ved dette navnet. Blant de mange barna min oldefar Christian Nilsen får - gis en navnet: David Tornberg. Uten at man kan vite ting med sikkerhet pga et navn - men for meg ble det en bekreftelse at linja er rett - Familiehistorien fortalt fra generasjon til generasjon inneholdt opplysninger og Johannes Tornberg. Derav det uvanlige mellomnavnet gitt i vår tid.

Er for øvrig interesset i korrigering av feil her - og av supplement. Vet ikke veldig mye om folket bakover. Farfar og Oldefar var maskinister. Tippoldefar med jektefart og gruvedrift. Bakover i tid - jordbruk - skogbruk - reindrift.... og sannynligvis KOPPING eller en mindre spennende teori jobbet i koppergruver ;-)

Hyggelig å få kontakt med andre som er av samme ulla.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet mange slektninger, og har en spennende farslinje for en av mine oldeforeldre, hvor en av min oldefars sønner er DNA-testet.

1. Tester: min oldefars sønn

2. Min oldefar

3. tippoldefar Andreas Nedregård (1852-1929), Borgund, Møre og Romsdal

4. 2.tippoldefar: Elling Ellingsson Nedregård (1826-1911), Borgund

5. 3.tippoldefar: Elling Ellingsson Vadset (1787-1865), Vatne, Møre og Romsdal

6. 4.tippoldefar: Elling Larsson Vadset (1738-1803), Vatne, Møre og Romsdal

7. 5.tippoldefar: Lars Ellingsson Vadset (1703-1770), Vatne

8. 6.tippoldefar: Elling Larsson Eidsvik (ca 1656-1733), Vatne

9. 7.tippoldefar: Lars Ellingsson Eidsvik (ca 1615-1692), Vatne

10. 8.tippoldefar: Elling Gundersson Eidsvik (ca 1585-ca 1685)

(De siste ledd ifølge bygdebok for Vatne, kan selvfølgelig være feil her.)

...

Resultatlisten for Y-DNA, Norgesprosjektet viser at min oldefars sønn tilhører Y-haplogruppe G2a3b - følg lenken for å se kart over utbredelsen og litt informasjon. Dette er en svært sjelden Y-haplogruppe, som ser ut til å finnes nettopp på Sunnmøre, og for å få vite mer om denne er vi flere som ønsker at flere sunnmørslinjer testes.

Jeg har også fått testet Y-DNA for min morbror, og denne direkte farslinja ser slik ut:

1. min morbror

2. min bestefar (morfar)

3. min oldefar

4. min tippoldefar Ludolf Gundersson Berge f 1855 i Eidsdal, Norddal på Sunnmøre

5. Gunder Ellingsson Berge f 1807 i Eidsdal

6. Elling Olsson Berge f ca 1774 i Eidsdal

7. Ole Arnesson Brekke (Nordbrekke) f ca 1734 på garden Brekke som nå ligger i Sunnylven, Sunnmøre, men før tilhørte Oppstryn, Nordfjord. Han var gift med Gunhild Ellingsdotter Berge.

8. Arne Rasmusson Brekke f ca 1691 Oppstryn/Sunnylven

9. Rasmus Arnesson på Brekke f ca 1645 - Oppstryn/Sunnylven (ukjent fødested)

Det aller mest interessante her er at min morbrors Y-DNA er av eksakt samme sjeldne (?) type som Nedregård/Vadset/Eidsvik-linja over (fra min farmorsslekt). De første 37 STR-markører er ikke identiske, og det blir interessant å se hvor like resultatene er på 67 markører. Y-resultatliste for Norgesprosjektet her.

Lenke for testing her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farsrekka:

1. Meg

2. Min far

3. Min farfar

4. Nils Andreas Herman Garnes, fra Ulstein (1894-1973)

5. Johan Andreas Cornelius Sivertsson Garnes, fra Ulstein (1862-1929)

6. Sivert Jonson Garnes, fra Ulstein (1838-1876)

7. Jon Sjursson Sætre (1796-1852)

8. Sjur Sætre, fra Ørsta (1762-1844)

9. Kolbein Sætre, fra Ørsta (ca 1720-1797)

10. Peder Sætre, fra Ørsta (ca 1661-1749)

11. Ola Sætre, fra Ørsta (ca 1621- ca 1695)

12. Peder Sætre, fra Ørsta (død ca 1655)

13. Ingebrigt Sætre, fra Ørsta (død 1606)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Far

2. Tarjei Tellevson Tveit, f. 1870

3. Tellev Tarjeison Gjøvland, f. 1822

4. Tarjei Gunsteinson Gjøvland, f. 1785

5. Gunstein Tergiesøn Riisland, f. 1750

6. Tergie Evindsøn Riisland, f. 1717

7. Eivind Knutson Riisland, f. 1693

8. Knut Eivindson “Vonde-Knut” Riisland, f. 1662

9. Eivind Tellevson “Trollmannen” Ramse, f. 1586

10. Tellev Olavson Valebjørg, f. 1546

11. Olav Tellevson Valebjørg, f. 1525

12. Tellev Olavson Valebjørg, f. 1490

13. Olav Helgeson Valebjørg, f. 1455

14. Helge Jonson Valebjørg, f. 1395

15. Joenn i Wahlabjærghæ, f. 1380

Når det gjeld detaljar, så bør nok denne lista sjekkast nærare. Det er vel lite truleg at Joen Valebjørg fekk ein son berre 15 år gammal. Men elles ei flott liste. Du er heldig når du kjem så langt tilbake som år 1380.

Både etter nr. 15 Joen Valebjørg og nr. 9 ”Trollmannen” er det stor etterslekt.

”Trollmannen” var gift 4 gonger.

Valebjørg er i Fyresdal. Dei andre namna er i Åmli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider