Gå til innhold
Arkivverket

Farfars farfars far


Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Ja, jeg er helt enig i at dette er et for spinkelt grunnlag, men dersom noen på død og liv ønsker å ha røtter i Trøndelag, så er det her "von i hangande snøre", og det bør tas flere tester :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er helt enig i at dette er et for spinkelt grunnlag, men dersom noen på død og liv ønsker å ha røtter i Trøndelag, så er det her "von i hangande snøre", og det bør tas flere tester :-)

 

Er man nysgjerrig på å vite mer enn bare haplogruppen, bør man teste flere markører, ja - også hvis man har sin farslinje fra andre steder enn Trøndelag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabellen som jeg viser til er ikke så veldig utviklet ennå, men ser vi på en annen DYS i Vikingprosjektet, så ser vi at dersom DYS448=20, så er det stor sannsynlighet for at nordmenn som har testet R1a1 og fått DYS448=20, er av typen "Young-" eller "Old Scandinavian type", da 51 av 53 i denne gruppen har dette. Det er andre grupperinger med samme tall (20), men der finner vi ikke nordmenn.

 

Blant gruppen "North Western Type", er det bare 1/15 med DYS448=20.

 

Her er det hele tiden snakk om statistikk og sannsynlighetsberegning, så ingen ting er helt sikkert. Jeg ønsker bare å få opp interessen, slik at flere fra Vikingprosjektet går videre med en ny test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det jeg var redde for - at jeg hadde blingsa! DYS447 er jo ikke med i Vikingprosjektet, det er DYS437, og det er jo helt uinteressant når det gjelder R1a, for absolutt ALLE i tabellen har DYS437=14.

 

Men det siste jeg skrev - om DYS448 burde gi en pekepinn.

 

Takk for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det hele tiden snakk om statistikk og sannsynlighetsberegning, så ingen ting er helt sikkert. Jeg ønsker bare å få opp interessen, slik at flere fra Vikingprosjektet går videre med en ny test.

 

Man burde jo slippe å bruke statistikk og sannsynlighetsberegning når det nettopp finnes tester som kan avklare ting. Deltagerne fra Vikingprosjektet er nesten nødt til å teste flere markører, dersom de vil ha rede på noe mer håndfast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Her er min farslinje:

 

Meg f 1959

Min far f 1928 Stange, Hedmark

Farfar Kristian f 1899 Ringsaker d 1974 Vang, Hedmark

Oldefar Ole Larsen f 1868 Dæli, Vang

1xtipp Lars Andersen f 1831 Jevanordeie, Vang d 1918 Ringsaker

2xtipp Anders Baardsen f 1795 Wigereie, Furnes/Vang

3xtipp Baard Anstensen f ca 1765

 

Her slutter linjen uten videre spor bakover;

Soldat Baal Anstensen Wiger og Ragnil Andersdatter Nashoug vies 23.03.1792 i Vang/Hedmark.

I FT 1801 er Baard Anstensen 35 år, jordløs husmann og vanfør, bosatt på Ajer i Furnes, Vang/Hedmark.

 

Mvh Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Her er en linje som kan følges tilbake til Vestre Gausdal, Oppland:

 

1. NN

2. NN

3. NN

4. NN

5. Petter Alexander Olstad, Oslo (1889-1960)

6. Simen Pedersen Olstad, f. i Gausdal 1859, d. i Oslo 1937

7. Peder Stenersen Olstad, Gausdal (1834-1883)

8. Stener Larsen Søndre Olstaad (1809-1881)

9. Lars Stenersen Nordre Olstad (1772-1832)

10. Stener Olsen Solberg (1746-1825)

11. Ole Larsen Solberg (1701-1768)

12. Lars Pedersen Søndre Solberg (ca. 1665-1768)

 

Hans Kraabøl, som skrev om slekter og gårder i Gausdal rundt 1820, mente, sikkert ut fra muntlig tradisjon, at Lars Pedersen hadde vært en svensk soldat, som kom til Gausdal etter 1720. Nå viser det seg at han var i Gausdal allerede i 1694, og han er heller ikke nevnt blant de svenskene som nevnes i Innberetning til Akershus stiftamt om svenske personer som har avlagt troskapsed i Gudbrandsdalens fogderi, i henhold til ordre av 28. august 1710. Dersom Lars Pedersen likevel skulle ha vært svensk, må han ha kommet til Gausdal før Den store nordiske krig brøt ut 1700, fredsavtale mellom Danmark-Norge og Sverige i 1719. Det kunne evt. være grunnen til at han ikke var med på edsavleggelsen i 1710. Jeg vet ikke hvor nøye myndighetene var med å hanke inn svensker som i 1710 hadde bodd lenge i Norge, for å få dem til å avlegge troskapsed.

 

Vi håper at en DNA-test på litt sikt kan avsløre hvor farslinjen mest sannsynlig hører hjemme. Denne farslinjen hører til R1a1a, Den gamle Skandinavia-grenen. Så langt er de nærmeste matchene i England, Irland, Nederland, Tyskland og andre steder i Europa (24/25- og 23/25-matcher), men ingen nære matcher i Sverige eller Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fars forfedre finner jeg i Fitjar/Austevoll-distriktet. Ser forresten at min 5xtipp-oldefar er identisk med Sven O. Tidsevoll sin 5xtipp-oldefar. Interessant. Kanskje vi har opplysninger å utveksle?

 

1. meg

2. far

3. farfar

4. Ola Olsson Husavik (1839-1924)

5. Ole Andersen Brekke (1804-1866)

6. Anders Olsson Brekke (1768-1824)

7. Ole Andersen Brekke (1740-1802) (født på Nord-Fodno)

8. Anders Olsson Helland (1695-1769)

9. Ola Olsson Helland (1664-1720)

10. Ola Andersen Helland (1635-1709)

 

Det var interessant ja, såg dette først nå, men har antageleg lite utenom bygdebøkene du sikkert har lest. Men har du spørsmål om noko, så send meg ei privat melding innpå her, så skal eg sjå kva eg kan ha av opplysninger. Eg har sjølvsagt sjekka det som står i bygdebøkene opp mot kilder som kirkebøker m.m. V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Her er min farslinje:

 

Meg f 1959

Min far f 1928 Stange, Hedmark

Farfar Kristian f 1899 Ringsaker d 1974 Vang, Hedmark

Oldefar Ole Larsen f 1868 Dæli, Vang

1xtipp Lars Andersen f 1831 Jevanordeie, Vang d 1918 Ringsaker

2xtipp Anders Baardsen f 1795 Wigereie, Furnes/Vang

3xtipp Baard Anstensen f ca 1765

 

Her slutter linjen uten videre spor bakover;

Soldat Baal Anstensen Wiger og Ragnil Andersdatter Nashoug vies 23.03.1792 i Vang/Hedmark.

 

 

Mvh Jorunn

 

 

Dersom jeg har gjort dette rett, så starter din farslinje med Lars Hanum f ca 1600 (+ -). Han har mange etterkommere. I mitt register har jeg ca 5000, men det vil kunne dobles både en og flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens her er min rene fars-linje:

 

1) meg selv født i Oslo

2) min far født i Drammen

3) min farfar Ola Sortland født på Bremnes, Bømlo 1885 død i Drammen 1965

4) oldefar Knut Olai Sortland født og død på Bremnes i Bømlo kommune i Hordaland (1864-1952)

5) Ola Knutson Sortland, Bremnes, Bømlo (1836-1916)

6) Knut Ølverson Sortland, Bremnes, Bømlo (1812-1895)

7) Ølver Pederson; født på Utåker i Kvinnherad 1779 død på Bømlo 1826

8) Peder Ølverson Holmedal, Skånevik/Kvinnherad i Sunnhordland (1746-1783)

9) Ølver Gudmundson, Skånevik/Kvinnherad i Sunnhordland (1702-1776)

10) Gudmund ant. født omkring 1670, men hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Min farslinje er som følger:

 

1) Meg selv, født i Oslo

2) Min far, født i Balsfjord

3) Kaare Jostein Gjerde, Hareid (1922 - 1999)

4) John Johansen Gjerde, f. Gjørva, Geiranger, d. Hareid (1886 - 1968)

5) Johan Jonsen Gjerde, f. Gjerde, Norddal, d. Gjørva, Geiranger (1858 - 1945)

6) Jon Madsen Gjerde, Gjerde, Norddal (1816 - 1905)

7) Mads Pedersen Gjerde, Gjerde, Norddal (1781 - 1837)

8) Peder Knutsen, f. Stokke, Sunnylven, d. Gjerde, Norddal (1747 - 1804)

9) Knut Pedersen, f. Møllseter, Geiranger, d. Stokke, Sunnylven (c. 1704 - skifte 1758)

10) Peder Pederen, Møllseter, Geiranger (c 1660 - skifte 1719)

11) Peder Nilsen, Møllseter, Geiranger (c 1599 - etter 1666)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farslinjen i Bamble, Drangedal og Holla i Telemark. Meg 2 Far 3 Farfar 4 Thor Trondsen f 1879 5 Trond Clausen Finmark f 1844 6 Claus Larsen Finmark F 1799 7Lars Ellingsen Finmark f1775 8 Elling Clasen Finmark f 1732 9 Clas Tygesen f 1675 Fineid Drangedal 10 Tyge Pedersen Tveit f 1649 Lensmann i Drangedal i 50 år 11 Peder Tygesen f 1616 Fineid 12.Tyge Jensen f ca 1570 Prest i Drangedal bodde på Fineid 13.Jens Nielsen f ca 1540 prest i Holla 14.Hr Niels f ca ca1500 prest i Holla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ei undergruppe av haplogruppe R1a som kalles "NorthWest", da den synes å forekomme stort sett i nordvestre del av Europa. Det spesielle er at DYS388=10. Den deles videre i 3 undergrupper ut fra alder på u-gruppen. Det synes (for meg) som om de som har de samme (første) 12 markører som meg (inkl DYS388=10), i stor grad har røtter i S-Trøndelag. Derfor synes jeg at det er interessant å sjekke dette videre. Jeg synes det er rart at DYS388 ikke er med i Vikingprosjektets tester.

 

Jeg har testet meg videre i FTDNA, og funnet at jeg har DYS388=12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil foreslå at det lages et eget tema for DNA slik at tingene holdes i hver sitt tema. Det blir ellers vanskelig å følge med :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil foreslå at det lages et eget tema for DNA slik at tingene holdes i hver sitt tema. Det blir ellers vanskelig å følge med :huh:

 

Det ene utelukker jo ikke det andre :)

 

I hvert fall kan jeg godt tenke meg at man fortsetter å oppgi evt. haplogruppe for farslinjen man legger inn på dette temaet, dersom man har testet seg.

 

Ellers finnes det flere DNA-temaer i forumet allerede, som man kunne bruke videre, f.eks. vedr. Norgesprosjektet. Det er vel fortsatt ikke mulig å søke på bare 3 bokstaver (DNA), og det er synd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene utelukker jo ikke det andre :)

 

I hvert fall kan jeg godt tenke meg at man fortsetter å oppgi evt. haplogruppe for farslinjen man legger inn på dette temaet, dersom man har testet seg.

 

Ellers finnes det flere DNA-temaer i forumet allerede, som man kunne bruke videre, f.eks. vedr. Norgesprosjektet. Det er vel fortsatt ikke mulig å søke på bare 3 bokstaver (DNA), og det er synd!

 

Enig med deg i det du sier, haplogruppe er fint å få med for de som har det. Men de lengre diskusjonene vedrørende DNA er bedre i egne tema. Egentlig i et eget forum, hvis jeg skulle bestemme :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig i et eget forum, hvis jeg skulle bestemme :-)

 

Absolutt en god idé. Du får foreslå det for Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje jeg foreslår det for NSF? :-)

 

Men det er på dette forumet de fleste er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får bidra med min farfars farfars far også:

1. Meg, født på Toten.

2. Min far, født på Toten

3. Fredrik Nedrud, 1897-1972, født på Toten.

4. Helmer Smith, 1863-1932, født på Toten.

5. Morten Smith Petersen, 1821-1903 født i Stavanger, død i Hemnes, Nordland

6. Hans Kamstrup Petersen, 1779-1851, Stavanger

7. Børge Petersen von Fyren, 1745- , Stavanger

8. Morten Heinrich Petersen von Fyren, 1711- antakelig født i Holstein

 

Haplogruppe: I2a - P37.2 Hva nå enn det kan bety..DNA er ikke min sterkeste side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haplogruppe: I2a - P37.2 Hva nå enn det kan bety..DNA er ikke min sterkeste side.

 

Jeg er ikke voldsomt godt kjent med haplogruppe I, men sannsynligvis er P37.2 SNP-mutasjonen som angir at du er I2a og ikke en annen I-variant. Se f.eks. de ulike I her: http://www.familytreedna.com/public/Norway/default.aspx?section=ycolorized selv om Norgesprosjektet riktignok ikke har listet opp SNP-mutasjonene under I2.

 

Har du meldt deg på haplogruppe I-prosjektet på FTDNA? Kan være de har en bedre oppdeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slektsforum har allerede eget forum for DNA her.

 

Ja et godt og oversiktlig forum hvor alle er velkomne til å drøfte spørsmål om DNA, medlem eller ikke medlem.

Og her forsvinner heller ikke innlegg i det mørke dypet,en finner raskt mange tema både fra 2011, 2010 og tidligere uten at emnestarter er tilstede hele tiden og trår vannet :)

Og så slipper en jo å starte en ny debatt i 2012 om ting som står klart besvart og er lett å finne med gode temaoverskrifter tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.