Gå til innhold
Arkivverket

Malene Hansdtr Vereide - veit vi kven ho er?

Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Når det gjelder Absalon Berentsen Balchen så ser jeg at han skal være født 1640 og død 1692 i Bergen. Nå er det noen kirkebøker for Bergen som er "oppe og går" allerede i 1692. Finnes det kilder som vreifiserer at han døde dette året? Eller finnes det skifte etter ham f. eks.?

http://home.lyse.net/slektami/GedComBase/d0002/g0000096.html#I4328

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må vi holde tunga i rett munn som dei seier. Berent Balchen har ein son som heiter Absalon - som ikkje er Malene sin, dersom han skal vere fødd på 1640-talet. (Malene har også ein Absalon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må vi holde tunga i rett munn som dei seier. Berent Balchen har ein son som heiter Absalon - som ikkje er Malene sin, dersom han skal vere fødd på 1640-talet. (Malene har også ein Absalon).

Ja, jeg tenkte jo at det var slik. Men her skal vi vel ta med både Malenes barn med sin første mann, samt Berent Balchens barn, som jeg mener har en helt annen mor.

At Absalon Berentsen Balchen er født i 1640 har vi jo ikke fått verifisert ennå da, men håper å finne hans dødsfall i en av de aktuelle kirkebøkene for Bergen i 1691/92 og at det der står en alder på ham. Broren Jørgen Berentsen Balchen som er nevnt i skiftet var borger i Smørhamn i Kalvåg etter som jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slektssida som du laga lenke til har Malene som mor til Absalon - det kan ikkje vere rett dersom det er "vår" Malene dei meiner; det er dette som er målet for min kommentar om tungeholdinga.. men eg er heilt enig i at det bør ryddast i både Malene og Berent sine born i fleire ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slektssida som du laga lenke til har Malene som mor til Absalon - det kan ikkje vere rett dersom det er "vår" Malene dei meiner; det er dette som er målet for min kommentar om tungeholdinga.. men eg er heilt enig i at det bør ryddast i både Malene og Berent sine born i fleire ekteskap.

Ja, jeg så at han hadde Malene som mor, men det var mest fødsels- og dødsåret på Absalon Berentsen Balchen jeg var ute etter her. Regner vel egentlig med at de fleste som har disse på sin slektstavle (på nettet) har Malene som mor både til Oluf Nilsen Vereides barn og Berent Balchens barn. Det er jo ikke enkelt å finne noen annen mor ennå, det er vel dette vi i grunnen prøver å rydde opp i, og da må begge barneflokkene med tror jeg.

Som eksempel på dette så kan jeg ta med at det er en stund siden jeg fant ut at en gjestgiver på Korsnes på Nordmøre, Henrik Pedersen Wulf, ikke var gift med den som de fleste har på sin slektstavle (og har hatt i mange år), nemlig Barbara Isaksdatter Hals. Men på nettet florerer det fremdeles med at dette paret var gift, så desverre Aase, det viser seg at det ikke er enkelt å få ting på rett plass så fort. Og bevares - her har vi jo nylig begynt å finne ut av dette med Malene Hansdatter Vereide! Og når det gjelder barna til Malene og Oluf, og Berents barn så sier det seg vel allerede selv at de var såpass parallellt født at Malene ikke kan ha vært mor til Berents barn.

Og - jeg fant ikke dødsfallet til Absalon Berentsen Balchen i Korskirken el. Nykirken i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er eigentleg litt skremmande - for å bruke eit kanskje litt for dramatisk ord - at noko så luftig som dette kan versere i tavle etter tavle utan at ein stiller seg spørsmål om det verkeleg er rett, og om kva som er kjelde for påstanden. Berent har vore gift med Malene - noko anna kone kjenner vi ikkje namn på (enno) - dermed puttar vi alle borna inn i dette ekteskapet og ser glade ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med deg, Aase. Mye av kunnskapen om noen av barnas noenlunde sikre fødselsår burde jo fått noen til å se "et rødt lys" for lenge siden.

Men har du noe på Berent Balchens barn som vi ikke allerede har diskutert her, Aase? Og vi må vel snart begynne "å samle" disse to barneflokkene.

Oluf Nilsson Vereide og Malene Hansdatter hadde trolig barna:

1. Eirik f. ca. 1628. Tok over bruket ifølge bygdeboka.

2. Oluf f. ca. ????

3. Laurits f. ca. ????, vanfør og død etter 1650 ifølge bygdeboka.

4. Nils f. ca. 1636

5. Absalon f. ca. 1642

6. Karen f. ca. ????, gift med Jens Tonning i Stryn.

Jeg vet selvsagt ikke hvem som var først og sist her, men jeg setter i alle fall opp en rekkefølge, så får vi se. Skal tro om det finnes skifter etter noen av disse? Vil også tro at de hadde hatt en sønn Hans (og det kan de ha hatt) men som var død tidlig.

Hvordan blir så rekken av barna til Berent Balchen? Bygdeboka sier at barna var:

1. Jens f. ca. 1636. Tok over Korsvika ifølge bygdeboka.

2. Torstein f. ca. ????

3. Absalon f. 1640 (?)

4. Morits f. ????

5. Abel f. ca. ????

6. Jørgen f. ca. ????

Men her kan det jo og ha vært flere, i alle fall skulle en tro at han hadde noen døtre også. Også her er rekkefølgen tilfeldig. Så får vi se også her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg der Aase.

Dersom vi antar at Olaf Nilsson var Malenes første ektemann, og han ikke hadde vært gift før, så må de ha giftet seg før 1628. Rundt det året ble Erik Olafsen født.Han var 38 år i 1666. Da må Malene være født rundt 1600. Og om det er riktig at Olaf Nilsson hadde gården frem mot 1657, Malene satt alene på gården i 1658, da er jeg ikke sikker på om Berent og Malene hadde barn sammen. De kan da neppe ha giftet seg før 1659, og da var vel hun for gammel til å få barn. Om dette er rett, så må alle Berentsbarna ha en anen mor enn Malene Hansdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om så Malene var født ca. 1610 så var hun for gammel til å få barn med Berent i 1659. Jeg er helt sikker på at Maren ikke var mor til Berent Balchens barn.

Skal ellers på jobb i helga, men skal følge med når jeg har tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har tenkt same tanken, Rune, hadde dei born i det heile?

Det er merkeleg med desse gamle sanningane som står i bygdeboka og som "alle" skriv av og reknar som god fisk - utan at vi ein gong veit alle kjeldene for dei!

Rettssaka som denne tråden har utgangspunkt i gjev nokre få opplysningar: Malene har ein son Absalon Olsson som vitnar for henne. Og ho blir skild frå Berent (ca 1667?) og kan gifte seg att om ho vil. Meir står der vel ikkje?

Kva andre kjelder har vi, som ikkje er bygdeboka - ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har tenkt same tanken, Rune, hadde dei born i det heile?

Det er merkeleg med desse gamle sanningane som står i bygdeboka og som "alle" skriv av og reknar som god fisk - utan at vi ein gong veit alle kjeldene for dei!

Rettssaka som denne tråden har utgangspunkt i gjev nokre få opplysningar: Malene har ein son Absalon Olsson som vitnar for henne. Og ho blir skild frå Berent (ca 1667?) og kan gifte seg att om ho vil. Meir står der vel ikkje?

Kva andre kjelder har vi, som ikkje er bygdeboka - ?

Vi har vel koppskatten i 1645, samt tellingen i 1666. Der tror jeg det er en dobbelføring både på Nybøen og Vereide.Jeg har ikke sett dokumentasjonen på at Malene satt som eier på Vereide i 1658, det må vel kanskje være i et jordskiftedokument. Kanskje det kan være en tanke å sjekke tingbøkene for Nordfjord, om det skulle være nevnt noe der på Nybøen eller Vereide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finst då faktisk gode avskrifter av tingbøkene for Nordfjord, så der er rimelegvis noko å hente. Jakta er i gang - eg les berre det som gjeld Gloppen. Eg har starta med 1658, fordi det er eit årstal som er nemnt i bygdeboka.

1658, s.25 : "Marene Tystadt" er innstevna fordi ho har sagt at Absalon Vereide har kalla systrene sine for horer og tjuvar. Hans Rygg er formyndar for Absalon - kva var myndighetsalderen på denne tida? Der er også omtala "Mallenis tienestepige" og "Mallenis børn".

Ut frå dette kan vi slutte eit "ikkje før"-fødselsår på Absalon - vi kan slutte at han hadde systre, og vidare at Malene er mor deira?

Noko seinare finn vi at "Berndt" har stemna Erik Olsson Vereide for at han skal ha overfalle han (står henner, skal vel vere hannem) og rive deler av skjegget av han. Kanskje manglar her ei side som viser innleiinga til dette? Og er det Berent Jonson som er den forulempa - det veit vi vel ikkje.

side 56: Erik Vereide let lese eit kjøpebrev som broren Oluf Olufson har "utgjeve" til han - på ein del av Vereide. Dette må vel bety at både Erik og Oluf er myndige på dette tidspunktet, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er 1664 manntallet for gården Værreid. Her finner vi Erik som besitter, hans bror Absalon Olsen 24 år, og Niels Olsen (som jeg tror er bror til Erik og Absalon) 30 år gammel.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=bd22MT60&gardpostnr=891&merk=891#ovre

Her er 1666 manntallet for samme gård.

Her er Erik Olsen 38 år gammel, Absalon er 26, vilket stemmer med alderen i 1664. Videre får vi vite at Erik har 3 sønner, Oluff 10 år, Søffren 4 år og Lauritz 2 år.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=bd22MT60&gardpostnr=1016&merk=1016#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor oppholder Berent Jonsen Balcken seg i 1664 og 1666, og hvor er alle Berentsønnene. Hadde Malene kasten ham på dør allerede i 1664?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit betimeleg spørsmål, Rune. Eg kan ikkje svare.

Tingboka for 1656 inneheld ikkje noko om "våre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit betimeleg spørsmål, Rune. Eg kan ikkje svare.

Tingboka for 1656 inneheld ikkje noko om "våre".

Nei, jeg forventet ikke at du hadde svar på det Aase. Det var ment som høyt tenking fra min side. Jeg synes det er underlig, sett på bakgrunn av det som var innledningsspørsmålet med rettsaken i 1667, at verken Berent eller noen av hans sønner synes å befinne seg i Nordfjord i 1664 eller 1666.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, svaret har vi ikkje nokon av oss! Håpet får vere at vi finn noko, eller at nokon annan kjem på bana med kjeldebelegg som IKKJE er bygdeboka for Gloppen. Den er dessverre skriven i den gamle "må vere"-tradisjonen, der kjeldebelegg ikkje var så nøye med. Denne tråden kan kanskje fungere som ein oppsamlingsplass for det vi finn - kva med rettssaka etter knivstikkinga i Smørhamn, t.d?

Av borna til Oluf Nilsson har vi så langt plassert

1. Erik Vereide, fødselsår etter Manntalet 1666 ca 1628.

2. Oluf Vereide, bror til Erik i følgje Tingboka 1658. Han er gjerne eldre enn Erik.

3. Absalon Vereide, bror til Erik etter Manntalet, fødd ca 1640, noko som kan stemme med at han er umyndig i 1658 når han nemnt i tingboka.

4. systre i fleirtal, ikkje namngjevne i Tingboka i 1658.

Av desse veit vi konkret at Malene er mor til Absalon, fordi han vitnar for sin moder i skilsmissesaka (er det 1666 eller 1667?)

Om henne veit vi at ho er Hansdotter, og at ho har vore gift med Berent Jonson - men vi veit ikkje kor lenge.

Fyll gjerne på med konkrete innspel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, svaret har vi ikkje nokon av oss! Håpet får vere at vi finn noko, eller at nokon annan kjem på bana med kjeldebelegg som IKKJE er bygdeboka for Gloppen. Den er dessverre skriven i den gamle "må vere"-tradisjonen, der kjeldebelegg ikkje var så nøye med. Denne tråden kan kanskje fungere som ein oppsamlingsplass for det vi finn - kva med rettssaka etter knivstikkinga i Smørhamn, t.d?

2. Oluf Vereide, bror til Erik i følgje Tingboka 1658. Han er gjerne eldre enn Erik.

3. Absalon Vereide, bror til Erik etter Manntalet, fødd ca 1640, noko som kan stemme med at han er umyndig i 1658 når han nemnt i tingboka.

4. systre i fleirtal, ikkje namngjevne i Tingboka i 1658.

Av desse veit vi konkret at Malene er mor til Absalon, fordi han vitnar for sin moder i skilsmissesaka (er det 1666 eller 1667?)

Om henne veit vi at ho er Hansdotter, og at ho har vore gift med Berent Jonson - men vi veit ikkje kor lenge.

Fyll gjerne på med konkrete innspel!

All den tid Absalon Olsson Vereide er nevnt som sønn av Malene i rettsaken i 1667, må Malene (Hansdtr.) ha vært gift med Olaf Nilsson Vereide. Om han vet vi at han var lensmann og han er nevnt flere ganger i tingbøkene for Nordfjord som edsvoren tingmann og lensmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingboka for mars 1659: Hans Rygg er formyndar for Malene Vereide - ho kan altså ikkje vere gift med Berent Balchen. Saka gjeld noko einkvan har sagt om dottera hennar; Jens Tonning skal ikkje befatte seg med henne før (----) denne dottera blir litt lenger nede kalla Karene, og vi har dermed belagt Karen Tonning som Malene si dotter.

Eg set dermed opp ei ny rekkje:

4. Karen, alder ukjent, seinare gift med Jens Tonning.

5. minst ei syster til, sidan Tingboka 1658 har "systre" i fleirtal.

Malene er dokumentert mor til Absalon og Karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vidare i Tingboka 1659 - Erik Olson Vereide er stemna for knivstikking, men ingen nye slektsopplysningar framkjem (side 67).

På hausstinget i 1659 blir Karen Olsdtr Vereide reinvaska for påstandane frå Jens Tystad.

Så kjem vi til ei lakune, og neste tingbok er 1663. Den inneheld forresten ei forrykande trolldoms-sak for dei som har lyst å lese slikt!

Våre folk har derimot vore merkeleg fredelege dette året.

Så tilbake til 1655 - ingen funn. 1651 - ingen.

Derimot finn vi noko om familien i 1650, del 2, der Eufemia Nilsdtr Maråk, syster til Oluf Nilsson, stemner han fordi ho ikkje har fått det ho skal av arven sin. Far deira er nemnt som Nils Oelsen. Vi veit då i alle fall at Oluf Nilsson lever i 1650.

Der er også nokre tingbøker for åra før 1641-45; dei ser eg gjerne på i kveld. No får eg prioritere noko meir matnyttig.

Men eg blir i alle fall stadig sikrare på at Malene og Berent berre hadde born kvar for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en sak fra tingboka i 1650. Her nevnes Lauritz Siluerstensen Morach, som var gift med Euphemia Nilsdtr., søster til Oluff Nielsen Warreid. Om det er korrekt vet jeg ikke, men jeg har Olav Nielsen som sønn av Niels Olavsson som igjen var sønn av Olav Joensen og Euphemia Vereide.Dessuten nevnes en annen søster, Birgitte Nielsdtr.Deres salige fader, Niels Olsen nevnes også.

Denne dagh haffde lauriz Siluestersen Morach paa Sundmøer vdj Gieranger paa sin hostrues Euphemia Nielsdaaters wegne wed Fougden bett: Jens Pedersens steffning ladett vdj rette steffne hindes broder Oluff Nielsen warreid, och haffde hanom att tiltaale: Først for fiorten marksleie vdj warreid hinder effter hindes salige foreldre arffuelig war tillfalden, och landschyld deraff vdj fiorten aar: Noch for en halff løbsleige vdj langeland, forne: Oluff warreid til Sander Jensen borger vdj

*

Bergen pantsatt haffde och forne: Euphemia hindes første Mand Oluff Halckildsen Morach fraa forne: Sander Jensen for thriduffue, och three Rdl sex schilling indløste och forbtt: Oluff warreid med sin søster Birgetta Nielsdaatter Magechifft haffuer, for Gods vdj warreid, formener forne: lauriz Morach, att hand bør att haffue sine Pendinge egien, eller beholde godset med widere same steffnings formeld dat: Dauigen dend 4 Junij 1650: Huoremod att suare møtte forne: Oluff warreid, och fremlagde en Register aff haffuer bekostett en deell paa deiris Gods med steffning, dommepenge, och anden omkostning, efftersom dj paa attschillige steder haffuer werett steffnde: J lige maade foregaff att haffue betald paa dend halffue løbsleige vdj langeland først thil salige Oluff Halckildsen sielff halffsiette Rdlr som hand haffde hans hand for, Noch til Sander Jensen Fem, och

*

14

tyffue Rdl huorpaa hand ingen bewiiss haffde, Daa uden widere clammer och trette bleffue dj wenligen, och well forligtte, om dj fiorten marksleie, Euphemia effter hindes salige foreldre arfuett haffuer, och ingen landschyld deraff vdj fiorten aars tied bekommett dogh forne: Oluff warreid haffuer betald schatten deraff, och en deell omkostning paa hans, och hans sødschendis Gods, med rettergang anuendt haffuer Saledis att hand nu gaff forbtt: hans swoger lauriz Morach Femten Rdlr och hand siden ingen landschyld schall haffue att kreffue, J lige maade Oluff warreid huerchen schatt aff forne: fiorten marksleie, eller nogen omkostning hand paa deiris fellids gods med rettergang anuendt haffuer effter denne dagh att kreffue, eller kreffue lade saauitt forbtt : hans søster Euphemia Nielsdaater paa hindes andell att vdgiffue wed komme kunde: huoremod lauriz Morach med sin hostrue, sig beplictede aldrig paa forne: fiorten marksleie vdj warreid, eller des forforfalden landschyld, att tale, eller tale lade, mens forbtt: Oluff warreid, och

*

hans arffuinge frelseligen, till ewig odel och Eige, att beholde:

Och efftersom forne: Oluff Morach bewiislig giørde att hans formand salig Oluff Halckildsen haffuer indløst fraa Sander Jansen, En løbsleige vdj langeland for sexstj och sex Rdl En halff Ortt, och same løbsleige er borttpantett dend halffue partt, aff deiris Fader salige Niels Oelsen warreid, och dend anden halffuepartt aff forbt: Oluff Nielsen warreid, och hand nu hartt paastar sielff att haffue betald derpaa Fem, och tyffue Rdl huorpaa hand haffde ingen bewiis att fremlegge, bleff forne: lauriz Morach megett ombeden, att hand med dend sagh wilde lade beroe til widere erfaring, huilchett hand ingelunde samtøche, eller giøre wilde, mens sig erbød, att huis forbtt: Oluff warreid, louligen paa forne: 33 Rdl sex schilling kunde bewise att were betald wilde hand gierne affquitere, och war dom begerende: Daa effter wy denne sagh haffuer

*

15

offuerweiett, och randsagett, och effterdj forne: Oluff Nielsen warreid iche kunde bewise att haffue betald til salige Oluff haldkildsen, forschne: Fem, och tyffue Rdlr allene giør bewiisligtt att haffue betald halffsiette Rdlr effter hans Zedels formeld,

wiste wy ey rettere herudj att kunde kiende, end att hand jo bør, att betale forne: lauriz Morach tyffue, och halffottende Rdlr, sex schilling, /:huis hand iche kand giøre bewiisligt effter hans angiffuende dj Fem och tyffue Rdlr att were betald /:inden halffmanez dagh hereffter, eller derfaare att søges mett wurdering i hans boe effter K: B: 3: Cap:

Och desemedlertied parterne haffde mange Ord tilsammen om forne: halffue løbsleige saa dend ene foregaff, att dend war betald och dend anden sagde[nej], och wilde att ded schulde giøres bewiisligtt schieldte forne: Oluff warreid, forne: Oluff Siluestersen vdj stoer hastigheed och iffrigheed for en schelm

Oluff Werreid er også nevnt i tingboka i 1655, vilket bekrefter at han fortsatt var i live.Han er fortsatt lensmann i 1656 i følge tingboka for det året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for denne! Det er ikkje småfolk vi arbeider med her.

Fint at du får tidfest Oluf Nilsson til 1656 også. I 1659 har Malene verje i ei sak, så då er ho enkje. Ekteskapet med Berent må då vere inngått andre halvår 1659 eller seinare, og eg vil ikkje tru at det har vedvart i praksis fram til skilsmissa i 1666 eller 67. Det er beintfram rimeleg at Berent kan ha reist frå bygda før det - vi ser at bygdeboka blandar han saman med sonen Jens minst 2 gonger; kanskje fleire?

Under Korsvika står det at Berent brukte ein part av Ytre Hauge i 1650-åra (dette er ikkje nemnt under Hauge så vidt eg kan sjå), var gjestgjevar i Korsvika før 1644, og var borgar i Bergen før 1630. Måtte ei skilsmissesak dømast i Bergen, eller gjekk saka der fordi Berent budde der på dette tidspunktet??

Eg berre spør, min lodd er ei at svare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for denne! Det er ikkje småfolk vi arbeider med her.

Fint at du får tidfest Oluf Nilsson til 1656 også. I 1659 har Malene verje i ei sak, så då er ho enkje. Ekteskapet med Berent må då vere inngått andre halvår 1659 eller seinare, og eg vil ikkje tru at det har vedvart i praksis fram til skilsmissa i 1666 eller 67. Det er beintfram rimeleg at Berent kan ha reist frå bygda før det - vi ser at bygdeboka blandar han saman med sonen Jens minst 2 gonger; kanskje fleire?

Under Korsvika står det at Berent brukte ein part av Ytre Hauge i 1650-åra (dette er ikkje nemnt under Hauge så vidt eg kan sjå), var gjestgjevar i Korsvika før 1644, og var borgar i Bergen før 1630. Måtte ei skilsmissesak dømast i Bergen, eller gjekk saka der fordi Berent budde der på dette tidspunktet??

Eg berre spør, min lodd er ei at svare..

Svare kan heller ikke jeg, men påpeker nok en gang at Berent ikke er å finne i 16664/1666 manntallet, verken i Nordfjord eller Sunnfjord. Jeg for min del tror at han på det tidspunktet allerede befant seg i Bergen, og at han likeså var der da rettsaken startet. Vilket igjen gjør meg sikker på at det ikke var barn i ekteskapet mellom Berent og Malene, et ekteskap som neppe kan ha vart særlig lenge.

Dermed kan vi i grunnen konsentrere oss om Malene og hennes ekteskap med Olav/Oluf Nielsen Vereide og barna i det ekteskapet. Alle Berents barna jeg har stammer da trolig fra et tidligere ekteskap mellom Berent Jonsen og en til nå ukjent kvinne.Det spørs om det ikke er "vår" Berent som er nevnt ved koppskatten i Bergen i 1645, selv om han her er skrevet med farsnavnet Jansen.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=bergkp45&gardpostnr=605&merk=605#ovre

Og kanskje her i 1657.http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=takst57&gardpostnr=440&merk=440#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider