Gå til innhold
Arkivverket

Malene Hansdtr Vereide - veit vi kven ho er?

Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Eg er så enig med deg, Rune. Eg trur vi sit med store deler av sanninga her, så då blir det ein del slektstavler å revidere :lol:

Og spørsmålet er vidare - var Malene også i Bergen?

Vi har forresten sett Berent skriven både Jansen og Jonsen, så heilt sikre på patronymet er vi ikkje. Etter namnet på sonen er vel Jensen endå meir rimeleg, men det har eg ikkje sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott - då har vi Oluf i live i 1657, men ikkje i 1659. Og mange takk til deg Kjell som kom dragande med denne skilsmisse-saka, utan den hadde vi ikkje fått i stand denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott - då har vi Oluf i live i 1657, men ikkje i 1659. Og mange takk til deg Kjell som kom dragande med denne skilsmisse-saka, utan den hadde vi ikkje fått i stand denne diskusjonen.

Bare artig dette, Aase! Her er jordeboka for Nordfjord 1658:

http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/15912/28/?size=full&mode=0

Dersom de ikke tok "blåkopi" for hvert år uten å sjekke, så ser det grangivelig ut til at Oluf lever ennå i 1658 også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var bra! Har du fleire år å vise til og?

I ein kortare periode kan kanskje "Oluf" bety "Olufs enkje" og, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det var ingen blåkopi:

http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/16054/28/?size=full&mode=0

Her er Berent (Balchen) kommet til Vereide, dette er jordeboka for Nordfjord i 1660. Da vet vi det!

Flott Kjell. Da kan vi slå fast at Olav Nielsen Vereide må ha dødd i løpet av 1659. Han er altså nevnt samme år i Jordeboka, men tingboka fra samme år benevner Malene som enke (hun må ha verge). Da har ekteskapet med Berent trolig skjedd 1660 eller senere. Men allerede 1664 er Berent borte fra Nordfjord. Det kan være interessant å se om Malene dukker opp igjen i Jordeboka på et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Kjell. Da kan vi slå fast at Olav Nielsen Vereide må ha dødd i løpet av 1659. Han er altså nevnt samme år i Jordeboka, men tingboka fra samme år benevner Malene som enke (hun må ha verge). Da har ekteskapet med Berent trolig skjedd 1660 eller senere. Men allerede 1664 er Berent borte fra Nordfjord. Det kan være interessant å se om Malene dukker opp igjen i Jordeboka på et senere tidspunkt.

Vet ikke hvor mye dere har vært inne på Lensregnskapene, men jeg finner ikke flere scannet for Bergenshus amt enn fram til og med 1660:

http://www.arkivverket.no/arkivverket/Arkivbevaring/Papirmateriale/Digitalisering/Skanning/Lensregnskap/Bergenhus-len-101-151

Selvsagt er det jordebøker også fra 1660 og utover, men er de scannet? Men du og du hvor kjekt hadde det ikke vært å fått slått kloa i dem nå!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufatteleg kor mykje kjelder som finst. Ein skulle hatt fleire liv for å kunne gå gjennom alt! For å holde fleire ballar i lufta samtidig dreg eg med meg rekkja av Oluf / Malene sine born - så langt som vi har sett dei dokumenterte i denne tråden. Eg ser eg må legge til Nils som er "bønder sønner" og 30 år i 1664

1. Erik Vereide, fødselsår etter Manntalet 1666 ca 1628.

2. Oluf Vereide, bror til Erik i følgje Tingboka 1658. Han er gjerne eldre enn Erik.

3. Nils Vereide, fødd ca 1634 etter manntalet 1664.

4. Absalon Vereide, bror til Erik etter Manntalet, fødd ca 1640, noko som kan stemme med at han er umyndig i 1658 når han nemnt i tingboka.

5. Karen, alder ukjent, seinare gift med Jens Tonning.

6. minst ei syster til, sidan Tingboka 1658 har "systre" i fleirtal.

Malene er dokumentert mor til Absalon og Karen.

Kva med den siste sonen som er nemnt i bygdeboka, Laurits - og den ukjende dottera frå tingboka, har vi dokumentert dei andre stader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg siterer litt frå Bygdeboka - der står at Malene var brukar i 1658. Der står også at i 1659 pantsette Nils O Vereide 23 mk i farsbruket til Berent. Om Laurits står det "vanfør, død ett 1650". Kjelde som vanleg ikkje nemnt.

Eg må rette meg sjølv når eg lenger oppe plasserer knivdrapet på Abel til Smørhamn - bygdeboka skriv Tytingvåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eg veit ikkje kven det elles skulle vere - der er berre eitt bruk på Vereide på denne tida, og Nybø har fått eigen rubrikk ovanfor.

Kan det bety at Berent og Malene giftet seg etter 1664 og blir skilt innen 1667? Da er vel det nok et bevis på at det ikke kan ha vært barn i det ekteskapet. Selv om vi selvsagt ikke vet om Malene er mor til alle Olav Nielsens barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker bare litt høyt igjen, ikke ta alt jeg tenker for god fisk, men:

Jeg tror at den "Berent Jansen Norfiord" og hans "qvinde" som Rune har funnet i 1645 er den riktige mannen. Da bodde han gjerne i Bergen, men må ha på et eller annet tidspunkt bodd i Nordfjord tidligere, hvor vet vi vel ikke, men kanskje i Gloppen, siden han ble gift ca. 1660 med enken Malene Hansdatter Vereide. Men "qvinden" er selvsagt ikke Malene, som på den tiden var gift med Oluf Nilsson Vereide og hadde sin egen barneflokk med ham. Mener at det i den rettsaken som jeg først fant står at Malene hadde levd med sin første mann i et godt ekteskap, men at det ble andre (blodige) boller i ekteskapet med Berent. Og dette er jo også grunnen til at hun blir skilt fra ham etter ganske få år (1667?). Hun hadde allerede voksne barn da hun ble gift for andre gang, og det kan være de som har fått Berent til å dra fra Vereide og til Bergen. Der ble det så etter hvert tatt opp denne rettssaken mot Berent for at Malene skulle få leve i fred for ham resten av livet. At hun bodde på Vereide i 1664 som "Enchen" tyder vel også på at Berent ikke var der i denne tiden. Og at hun drev gården sammen med sin sønn Erik. Det kan altså se ut for at Maren og Berent levde en tid adskilt fra hverandre pga. Berents voldelige temperament. Det viser jo også at han ikke hadde noe godt forhold til sine stebarn - siden han i et slagsmål knivstakk Absalon Olsen Vereide og prøvde å ta hans liv, men tok istedet livet av sin egen sønn. Grøss og gru - for en mann!

Men hvem kunne Malene Hansdatter Vereide være datter av? Ved å gå gjennom lensregnskapene kan det jo hende at vi snubler over et spor eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Rune, det er virkelig et betimelig spørsmål: Når giftet Malene seg med Berent? Siden Berent i jordeboka 1660 står som bruker på gården Vereide, tror jeg nok at de alt da var gift, ellers tror jeg neppe at han hadde stått som bruker. Men at han på et tidlig tidspunkt kan ha "blitt jaget" fra bruket av Malenes sønner finner jeg ikke urimelig. Hadde min egen mor blitt behandlet slik tror jeg at jeg selv ville ha jagd en event. mann ut av huset. Men - det kan se ut som at Berent også ble eier av - i alle fall - en del av gården, og da ble vel ikke dette så enkelt å få til? Jeg bare spør - jeg aner ikke hva svaret er. Det er fremdeles mange baller i luften her, selv om noen har landet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det bety at Berent og Malene giftet seg etter 1664 og blir skilt innen 1667?

Eg vil tru dei har gifta seg rundtom 1660 - jamfør pantsetting av gods lenger oppe - men at dei har vore skilde i praksis allereie i 1664. Dermed kan ho vere "encken" etter sin fyrste mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil tru dei har gifta seg rundtom 1660 - jamfør pantsetting av gods lenger oppe - men at dei har vore skilde i praksis allereie i 1664. Dermed kan ho vere "encken" etter sin fyrste mann.

Helt enig, Aase, du klarte å få det fram med færre ord enn meg, he,he. Hun er nok benevnt som "Enchen" etter Oluf Nilsson Vereide ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld opphavet til Malene trur eg vi skal sjå vekk frå Hans Rygg som eg nemnde i starten, for eg var ikkje heilt oppdatert på kor gammal Malene måtte vere. Hans dotter Malene må vere fødd betydeleg seinare enn denne som vi no har føre oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, helt enig! Men jeg vil tro at hennes foreldre hørte til de kondisjonerte. Men om de var fra Gloppen vet vi jo heller ikke, selv om det er sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, Aase, du klarte å få det fram med færre ord enn meg, he,he. Hun er nok benevnt som "Enchen" etter Oluf Nilsson Vereide ja.

Veldig interessant diskusjon som eg føl nøye med på, men eg har lite innspel å komme med, men det slo meg ein tanke.

I fall ho er dotter til Hans Erikson Rygg, kan det finnast t.d. arveskifter i Ryggfamilien som kan belyse noko ihh til Malene og hennar ektemenn og born ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld opphavet til Malene trur eg vi skal sjå vekk frå Hans Rygg som eg nemnde i starten, for eg var ikkje heilt oppdatert på kor gammal Malene måtte vere. Hans dotter Malene må vere fødd betydeleg seinare enn denne som vi no har føre oss.

Mitt forrige innlegg kan de gløyme. Eg hadde ikkje registret dette før eg posta den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då prøver eg på nytt på det som gjekk i ball i sta: Oluf Jonson Vereide død før 1600 hadde sønene Erik Rygg og Nils Vereide. Erik hadde sonen Hans, og Nils hadde sonen Oluf, som er gift med Malene.

Hans er ved eit par høve formyndar for Malene Vereide og sonen Absalon. Det er ikkje unaturleg at han har den rolla som syskenbarn av mannen/faren deira, men der er også ei anna mogeleg løysing - og no tenkjer eg høgt, som Kjell - og det er at Hans Rygg har arva namnet sitt etter ein morfar Hans, som også er far til Malene Vereide. Berre teori, altså, men kanskje nyttig å ta med likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen umulig teori det Aase!:-)

Fant i avskrifta av tingboka for Nordfjord 1644 at Berent Balchen nok var i Korsvika i 1642:

"Bersuend Thorbensen Arnestad beklagede sig offuer Christoffer Gundersen ibd: att der korntienden bleff anammett 1642: war hand och forne: Christoffer tilsammens paa en baen (må være båt) som dj haffde førtt tienden paa, och war mett dennom Niels Mogensen Arnestad och Oluff Pedersen ibd: och før end dj foer hiemb drucke vdj Korswigen hos Bernt Jansen, paa hiembweigen slogh Christoffer hannom tho slagh med ett støch tree, och kaste ded paa søen effter hans berettning huilchett Christoffer benectede."

Jeg tenkte også at kanskje jeg kan finne noe som kan fortelle oss om opphavet til Malene Hansdatter, så jeg skal nok lete videre når jeg får tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ventar i spenning! Det er utruleg mange slektskapsforhold å finne i desse tingbøkene - eg har fått supplert ein heil del i dei eldste gloppe-slektene i dag.

Her heiter han forresten Berent Janson. Det gjer han også i tingboka for 1661 som eg nettopp oppdaga at eg har oversett. Denne boka startar med knivstikkinga i Tytingvåg - både Jansen og Jensen er brukt, men det kan vere variasjon frå avskrivaren.

Under forklaringa framkjem det at Berent sin son Absalon, omlag 12 år gammal, var til stades, men låg og sov; elles ingen slektsopplysningar. Saka kjem opp att noko seinare; Bernt blir kalla stif-fader, så han er gift med Malene på dette tidspunktet.

Litt merkeleg at Nils Olufson blir kalla Berent sin son - det må vere meint steson, men det står son to gonger. Det er forklart at Nils var opphav til krangelen, fordi han hadde reist heimatt utan løyve frå Berent.

Endret av Aase R Sæther - Sandane
Lenke til kommentar
Del på andre sider