Gå til innhold
Arkivverket

Malene Hansdtr Vereide - veit vi kven ho er?

Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Har ikke funnet ut så mye mere nei, desverre! Finner i 1656 at "Berndt Jansen Borger i Bergen haffr steffnet Erik Bogstad for gield". Her er det også "Jansen". Kan det finnes ut noe siden han er borger i Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant fire Berent Jansen i borgerrullene for Bergen:

Berendt Jansen, smed, fødestad Bremen, tok borgerskap i 1618.

Berent Jansen, fødestad Bergen, tok borgerskap 31.jan. 1625.

Berent Janssen, fødestad Søndmøre, tok borgerskap den 21. mai 1641

Berent Jansen Bolman?, bruger et lidet høkeri 24. mai 1724 kjøbmand, fødestad Nordfjord, tok borgerskap 5. des. 1722.

Dette er fra den transkriberte utgaven, skulle gjerne sett hvilket etternavn den siste har egentlig, det kan jo være Balchen og ikke Bolman? som det er tolket til, men med spørsmålstegn, altså en usikker tolkning. Men her er det bare å velge og vrake hvem som er VÅR Berent Balchen.

Da spørs det om lensregnskapene kan være med å gi oss svar på hvem Maren Hansdatter kan være datter til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fjerde av desse er 1722 - eit hundreår for seint viss ikkje det er ein dugeleg skrivefeil frå di side..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No er det Malene som er mitt hovud-anliggande, men eg vil gjerne kartlegge mest mogeleg om Berent og. Eg har tenkt på det fyrste ekteskapet hans som noko som gjekk føre seg i Bergen, men om han var på plass i Korsvika i 1642 har han vel fått minst 2 born etter det, og dermed også truleg hatt kone i Gloppen, berre så det er nemnt. Ut frå opplysningane i knivstikkings-saka får eg inntrykk at også Abel er barn/ungdom og dermed kanskje også fødd her i Gloppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fjerde av desse er 1722 - eit hundreår for seint viss ikkje det er ein dugeleg skrivefeil frå di side..

Rett igjen, Aase, da kan vi i alle fall se bort fra ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo slik i tingbøkene også, det er med patronymikon han står der, ikke noe etternavn. Av de tre som står igjen da er altså en født i Bremen, en i Bergen og en på Sunnmøre. I bygdeboka står det jo om ei Lisbet Kristoffersdatter Balchen, enke etter presten Thomas Gilbertson Thomson i Spitalen i Bergen, at Berent og Lisbet var søskenbarn. Dumt at vi ikke har funnet denne arvesaka, som sies å være nevnt i Bergen Domkapitel i 1687 (jeg har ikke klart å finne den, kan det være feil årstall?). I bygdeboka går det også fram at arvesaka nevner Olav Monsson i Sunnfjord og søstera Karen Monsdatter, kona til presten Jakob Morsing 1628-36 i Førde, at de var skyldfolk og medarvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, denne saka skulle vi gjerne sett.

Eg har elles vore ein svipp innom Geni og konstatert at du der kan finne Berent fødd i Bergen 1600, gift i Gloppen 1640 og død Korsvika 1670; gift med Malene. Vanleg Geni-standard, med andre ord.

denne sida finn vi ein teori om at Balchen eigentleg er Bulken på Voss. Malene er mor til borna her og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, denne saka skulle vi gjerne sett.

Eg har elles vore ein svipp innom Geni og konstatert at du der kan finne Berent fødd i Bergen 1600, gift i Gloppen 1640 og død Korsvika 1670; gift med Malene. Vanleg Geni-standard, med andre ord.

Huff ja, jeg er redd det er mange feil ute og går der- men også i andre slektsrelaterte sider som er blitt lagt ut på nettet, jeg har registrert mange slike, desverre.

Men nå avslutter jeg for dagen, øynene går i kryss etter en lang arbeidsdag, skal på jobb i morgen også, så.....

Men jeg skal henge med, selv om verken jeg eller min kone, som jo er ihuga nordfjording, ikke stammer fra noen av dem vi her holder på med. Men spennende er det lell....det er nybrottsarbeid dette!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auga kryssar her også - ! Ja, eg føler vi har gjort litt nybrotsarbeid her, fyrst og fremst du med den tydelegvis ukjende skilsmissa, så vi kan ta kvelden med ei kjensle av å ha gjort noko bra MEN FULLSTENDIG UNYTTIG :lol: :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auga kryssar her også - ! Ja, eg føler vi har gjort litt nybrotsarbeid her, fyrst og fremst du med den tydelegvis ukjende skilsmissa, så vi kan ta kvelden med ei kjensle av å ha gjort noko bra MEN FULLSTENDIG UNYTTIG :lol: :rolleyes:

I håp om at øynene igjen er åpne og i fokus, kan man kanskje fortsette med det som Aase så treffende betegnet som fullstendig unyttig. (I så måte er vel da all slektsgranskning unyttig ;-).

Av koppskatten for 1645 i Nordfjord finner vi at Ole Nielsen og Malene har sønnene Ole og Erik boende hjemme. Det betyr jo at de var født før 1645.Og skal man dømme etter rekkefølgen, vil jeg si at Ole var eldst siden han er nevn først. Om vi ser litt på 1664/66 manntallet og Vereide sokn i Gloppen, er der vel bare en som aldersmessig kan passe, og det er Ole Olsen 28 år som gårdmann eller oppsitter på Moldsetter.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=45&filnamn=bd22MT60&gardpostnr=1043&personpostnr=5808&merk=5808#ovre

Hva sier bygdeboka for Gloppen om opphavet hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I håp om at øynene igjen er åpne og i fokus, kan man kanskje fortsette med det som Aase så treffende betegnet som fullstendig unyttig. (I så måte er vel da all slektsgranskning unyttig ;-).

Av koppskatten for 1645 i Nordfjord finner vi at Ole Nielsen og Malene har sønnene Ole og Erik boende hjemme. Det betyr jo at de var født før 1645.Og skal man dømme etter rekkefølgen, vil jeg si at Ole var eldst siden han er nevn først. Om vi ser litt på 1664/66 manntallet og Vereide sokn i Gloppen, er der vel bare en som aldersmessig kan passe, og det er Ole Olsen 28 år som gårdmann eller oppsitter på Moldsetter.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=45&filnamn=bd22MT60&gardpostnr=1043&personpostnr=5808&merk=5808#ovre

Hva sier bygdeboka for Gloppen om opphavet hans?

Her må det være noko gale med registreringa av gardane, for bladar du framover eller bakover i registeret er dette gardar i Oppstryn. Og meg bekjent har aldri Stryn og Gloppen hatt felles prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må det være noko gale med registreringa av gardane, for bladar du framover eller bakover i registeret er dette gardar i Oppstryn. Og meg bekjent har aldri Stryn og Gloppen hatt felles prestegjeld.

Åpner jeg lenken står det da Gloppen, Vereide og Moldsetter på øverste linje. Uansett så er det gården Moldsetter i Gloppen jeg spør om. Andre kilder vil ha det til at Erik var født ca 1628, om det er korrekt og Ole er eldre enn Erik, da passer ikke kandidaten på Moldsetter inn i dette. Hensikten min var å prøve å lokalisere hvor sønnen Ole Olsen befant seg i 1664/66. Han behøver selvsagt ikke å være i Vereide sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her er det openbart ein sorteringsfeil. "Moldsetter" er utan tvil Woldsetter (Vollset) i Sunnylven, plassert mellom Øvre Flo i Stryn og Nordbrekke som også ligg i Sunnylven, men ofte er registrert under Stryn.

Min gamlefarbror skriv at Ole/Oluf Olsson var død før manntalet - eg er ikkje sikker på kva kjelda hans er, som vanleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her er det openbart ein sorteringsfeil. "Moldsetter" er utan tvil Woldsetter (Vollset) i Sunnylven, plassert mellom Øvre Flo i Stryn og Nordbrekke som også ligg i Sunnylven, men ofte er registrert under Stryn.

Min gamlefarbror skriv at Ole/Oluf Olsson var død før manntalet - eg er ikkje sikker på kva kjelda hans er, som vanleg.

Vollset og Nordbrekke låg tidlegare til Stryn prestegjeld, men vart seinare lagt under Sunnylven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukar å gje folk "kalkulert fødselsår" når eg ikkje har konkrete årstal å knyte dei til. Så langt har eg gjeve Oluf O kalkulert fødselsår 1625, fordi eg trur han er eldre enn Erik som vi skal ha i ca 1628. Karen har fått kalkulert 1635 - ho er i så fall ca 24 år ved saka i 1659, som tydelegvis går føre seg ikkje så lenge før ho blir gift til Stryn. Eg veit ikkje om det er for mykje - storfolk sine døtre gifte seg gjerne endå tidlegare.

Elles vil eg oppfordre dokke til å ikkje sitere meir enn høgst nødvendig, så kan vi komprimere innlegga litt og sleppe å bla så mykje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten nokon som har lese denne boka

Wiesener, A. M. (BALCHEN) Oplysniner om slekten Balchen's eldre ledd. (1945) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten nokon som har lese denne boka

Wiesener, A. M. (BALCHEN) Oplysniner om slekten Balchen's eldre ledd. (1945) ?

Hei Aase.

Jeg har vært borte store deler av dagen, men det har visst andre også vært ;-)). Nei, jeg har ikke lest den boken. Jeg har notert at faren het Jon Mogenssen Balcken, men kan i farta ikke si hvor den opplsningen kommer fra. Det kunne vært interessant å sett den boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Og her stoppet denne diskusjonen brått. Om det skyldes mitt siste innlegg. eller om debatantene hadde sluppet opp for argumenter eller fakta vet jeg ike. Men jeg håper jo det var det siste og ikke det første. :-)

Og selv om både Vereide og Balchen har blitt debattert både før og etter, så løfter jeg likevel denne opp igjen.

Kjell saumfarte jo kildene/regnskapene for gården Vereide og fant ut gjennom dem at Olav Nilsson hadde gården frem til 1659 før Berent Jansen/Jensen/Jonsen overtok. I prestemanntallet 1664 beskrives Malene Hansdtr. Vereide som enken. Når forsvinner Berent som eier og hvem overtar etter ham? Jeg ser jo av 1701 tellingen at der heller ikke er noen av Olav og Malenes etterkommere på gården, i alle fall ikke som jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.11.1669 er fortsatt både Malene og Berent i live i henhold til tingboken. Dette gjelder skillsmissen og etter hva jeg kan forstå kan Malene etter dette inngå et nytt ekteskap men det kan ikke han.

Anno 1669 Den 12 Novemb. bleff hans Excellentzis H. Statholders Copie aff hans Majestets breff, om P

Samme tid Pæside regio Dno Comissario, et Dno Episcopo, M. Arnoldo, M. Ambrosio Hardenbechio, Claudio Nicolaio, pæsentibus bleff Anrobt paa H. Johan Bechmand, oc hans Vederpart, oc ingen comparerede.

Samme tid mødte udi Rette Absolom Olsen paa sim Moders Malende Vereyds Vegne, om Den forrige Sag om skillsmaall fra sin Mands Berendt Jansøn som bleff paarobt oc ingen paa hans Vegne pretenderede for retten.

Fremlagdes aff Avsolon Prestens H. Jens Hansøns Testification, om hans Moders Leffnitz forhold, sampt oc itt Tingszvinde Der om, som begge beffvew leste, oc paaskreffne, Noch trende Bønders skrifftlig med Deres Karemercher at hand nemlig Berendt Jansøn bleff advaret att reysze till Bergen, Dom udi Sagen att Anhøre. Dett samme at testere Var der for retten oc tvende Andre Mend fremkallede, nemlig ANders Iffversøn Fielestad, oc Knud Poffvelsøns Sogneprestens H. Jenses Voxen Dreng, Hvilche ochsaa bekiente att haffve Veret hoes, oc hørt Berendt Jansøn aff Lensmanden bleff Advart, at følge Absolon til Bergen for Capitulet sidg att indstille. Bleff Derforre udi retten saaledes Affsagt, Att effterdi Berendt Jansøn iche selff haffver stillet sig Ind for retten, ey heller noget ANdett till Videre befrielse imod sin begangne Leyermaall frembragt: Oc nu Malene effter forrige Affvisning ved sin Søn Absolon Vereyd hafverfremlagt Sogneprestens, saa vell som Almuens thill Tinge taget Akudsmaall, hvoudi baade meldes om hendes goede forligelsze med hendes første Mand, saa oc om Den Jdsige Mands Strenghed, imod hende, Det hand oc selff ofr Retten tilforne en Deell Vedgich: Hvoroffver hun oc befindes sig for Presten att haffve beklagett: Da Kand Vi iche eracte att Berendt Jansøn Kand haffve nogen billig Undskyødning mod sin beGangne Leyermaall ved hans Hustrus affholdelse fra ham Den hand selff med sin Umillhed haffver forAarsagett, men Berendt Jansøn ved bemellte sitt Leyermaall att haffve forbrutt sitt echteskab effter Ordinantzen. oc hannem iche uden serdelis Kongelig opreysning nogett Andett att tillstædes: Men hende at stande fri, sog med en Anden som Gud behager udi ett Andett Ecteskab at indlade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...
På 27.5.2011 den 22.13, Kjell Fredly Smøla skrev:

Hvordan blir så rekken av barna til Berent Balchen? Bygdeboka sier at barna var:

1. Jens f. ca. 1636. Tok over Korsvika ifølge bygdeboka.

2. Torstein f. ca. ????

3. Absalon f. 1640 (?)

4. Morits f. ????

5. Abel f. ca. ????

6. Jørgen f. ca. ????

Men her kan det jo og ha vært flere, i alle fall skulle en tro at han hadde noen døtre også. Også her er rekkefølgen tilfeldig.

Berent Jansen hadde sønnen Anders også.

Kilde: Norske kongebrev : med innlegg : regester. 1 2 : 1660-1670 1663-64

Edit: Klarte å legge dette inn i feil debatt, innlegget "flyttes" til Balchen.debatten"

NKB.jpg

Endret av Grete Singstad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider