Gå til innhold
Arkivverket

Sørlandet

Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Til Benn: Da du skulle rette fra i til i ditt innlegg, kunne du bare ha trykket på "rediger" (rett til venstre for "svar") og rettet dette direkte i innlegget ditt, istedenfor å skrive en ny korreksjon.

Bare som et tips til neste gang ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

• Oddbjørn Johannessen

9

• Reidar Oddløkken

18

• Marianne Solli

8

• Dag Aage Løkke

7

Som barn i Arendal tidlig på 60-tallet, var min bror avisbud for "Vestlandske Tidende".

Virker ganske spesielt at "Vestlandske Tidende" kom ut i Arendal?

Men googlet Avisen, og ser at det er faktisk slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værmeldinga opererte med "kysten Lindesnes Ånasira og dalstrøka innafor" tror der var "over til Bergen " og værmeldinga for vestlandet som forkynte været her i en Sølvsuper 4.Grensen mellom Agder og Rogland gikk før 1838 fra Agdeholmen i Ånasira og gjennom Lundevannet,Sirdalsvannet (som jeg bor ved på beste vestkant) ;-) og fulgte vassdraget opp til Ådneram og øverst til Salamonsheller.

Bakke kommmune var på begge sider av Sirdalsvannet,derfor ble fylkes/amtsgrensen flyttet vestover fra Lundevannet til Tronåsen osv-.Det var uholdbart at ordføren skulle møte i 2 amtsting.

Kristiansand Stift omfattet også Rogaland. Jeg er vel da kansje en Sørlending Ligth.

Spørsmålet er komplisert,men Sørlandet stopper utvilsomt i Ånasira.

Stemmer Sigbjørn, slik var det det lød, "kysten Lindesnes Ånasira og dalstrøka innafor", begynner å bli lenge siden strofen kom ut fra en Kurèr reiseradio :)

Underlige "Sørlandsnavn" med Ådneram og Salamonsheller, hadde vært artig å visst hva det betyr, må være typisk "Sørlandsk"? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev feil,det er Egdeholmen i Ånasira. Salamonsheller er øverste kjente boplass i Sirdal.Den første kjente opsitter var felespilleren Ole Olsen Faremo fra Hylestad i Setesdal,men det må være en Salamo som helleren har fått navnet etter,trolig en fra Suleskard som levde i 1660 åra.

Ådneram .Arnarhammar,fjellhammar hvor ørna bodde. Mannsnavnet Ådne,Arne,tyder vel ørn. Første opsitter var en Ådne. Ikke godt å si hva som er rett,men min bestemor kom derfra,og oldefar ba Heiberg tørke seg bak med kjøpekontrakten da han ville kjøpe vestre Holmevassheia av oldefar og lemme den inn i Njardarheim,heia ble solgt førre år for ca 18 mill,det var 60 arvinger i USA som åtte den.Fetteren til min mor monterte radio i flyet til Lindberg,men den var så tung at Lindberg kastet den ut av Spirit of St Louis. Der finnst bilder av Ådneram om en bruker Google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke svaret for alle Telemarkinger, men folk i Skien og Porsgrunn regner seg nok som østlendinger. Hva folk i øvre og vestre Telemark kaller seg eller føler seg som, skal jeg ikke si, men begrepet 'byen' er synonymt med Skien for store deler av øvre og vestre deler fylket.

Mange (østlendinger?) regner Kragerø som starten på Sørlandet, men jeg har aldri spurt noen fra Kragerø om deres egen oppfatning. Jeg vil anta de ser på seg selv som fra Østlandet, men det kan jeg få sjekket på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ganske spesielt at "Vestlandske Tidende" kom ut i Arendal?

Men googlet Avisen, og ser at det er faktisk slik :)

Jo da, det stemmer. Mine barns oldefar, Alv Kristiansen, var redaktør både for "Vestlandske Tidende" og "Sørlandske Tidende" - uten at verken avisen eller han flyttet på seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ellers føye til at Georg Daniel Barth Johnson (1794-1872), som var veimester på Agder 1827-1841, allerede i 1861 brukte begrepet "Sydlandet" i en skriftlig framstilling. Det ser imidlertid ikke ut til at dette festet seg - og vi må nok til Vilhelm Krags berømmelige artikkel i "Morgenbladet" før Sørlandet for alvor blir introdusert som eget navn på landsdelen.

Eilert Sundt skriver for øvrig om "Sørlandet" i 1862, men ut fra konteksten er det tydelig at det dreier seg om et større område - antakelig hele det "sønnafjellske".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det var jeg som trakk inn Telemark, har jeg lyst til å si at jeg tror at Stian har helt rett i sine vurderinger i innlegg 31.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jo en sjelden gang at jeg presenterer meg som 'vikværing' ... mix av østre Telemark og vestre Vestfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var snakk om hva vest-Telemarkinger regnet som "byen". Jeg tror kanskje Nissedøler/Treungen-folk i stor grad tenkte på Arendal. Vassdragene (og jernbanen) gikk dit, og så slapp de vel heiene mot Gautefall....?

Ellers er vel Råbyggelaget et eldre administrativt begrep for indre (Aust-)Agder, en parallell til Nedenes for kysten.

Vestlandske (og Sørlandske) tidende husker jeg godt - fra arkivene (og fra virkeligheten). Jeg har en særlig dragning mot å lese gamle aviser. Stadig dukker det opp små og store ting som fargelegger livet til folk og samfunn. Det er akkurat som om man fanger en mer helhetlig atmosfære fra en tid, ved å lese avisene.... (Men dette er vel på siden i forhold til tema....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var snakk om hva vest-Telemarkinger regnet som "byen". Jeg tror kanskje Nissedøler/Treungen-folk i stor grad tenkte på Arendal. Vassdragene (og jernbanen) gikk dit, og så slapp de vel heiene mot Gautefall....?

Jo, jeg har hatt en del slekt i Treungen/Nissedal, og for dem var "byen" alltid Arendal.

(Hmm... her skjedde det noe rart med sitatfunksjonen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er vel Råbyggelaget et eldre administrativt begrep for indre (Aust-)Agder, en parallell til Nedenes for kysten.

Vestlandske (og Sørlandske) tidende husker jeg godt - fra arkivene (og fra virkeligheten). Jeg har en særlig dragning mot å lese gamle aviser. Stadig dukker det opp små og store ting som fargelegger livet til folk og samfunn. Det er akkurat som om man fanger en mer helhetlig atmosfære fra en tid, ved å lese avisene.... (Men dette er vel på siden i forhold til tema....)

Takk for alle nye interessante innlegg om landet`s sørligste region for å bruke det uttrykket, og som en her i fjellheimen og nordavinden regner som synonymt med badetemperaturer, sol og sommer, men har sett i blant at det kan være rikelig med snø på vinterstid :)

Jarl V. Erichsen lurer på om omtalen av avisene er på siden av temaet, men det går bra, for i tematittelen er det tilføyd "Utbredelse av landsdelen i historisk og kulturell sammenheng", og da er det rom for nesten alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite apropos: En eldre enslig herremann her i okka by (Egersund) sa til elevene sine ved skoleårets slutt at nå skulle han til "syden"; det betydde et sommersted nær Flekkefjord helt vest i Vest Agder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite apropos: En eldre enslig herremann her i okka by (Egersund) sa til elevene sine ved skoleårets slutt at nå skulle han til "syden"; det betydde et sommersted nær Flekkefjord helt vest i Vest Agder.

Morsomt! Jeg tar en lignende historie: I TV-en ble det intervjuet to unge jenter, som lå og solte seg ... tidlig en vårdag. De skrøt av været, og den ene jenta sa: "Ja, her er så varmt at man skulle tru vi var helt på Sydpolen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer. Det var derfor jeg begrenset meg til "store deler av". Men Nissedal og Treungen har vært orientert mot Arendal, ja.

Vi har hytte på Haukeli. Grunneieren skulle for noen år siden avlegge en visitt til en tannlegespesialist, og da skulle han 'til byen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stian Høiset Skrev dette:

Mange (østlendinger?) regner Kragerø som starten på Sørlandet, men jeg har aldri spurt noen fra Kragerø om deres egen oppfatning. Jeg vil anta de ser på seg selv som fra Østlandet, men det kan jeg få sjekket på jobben.

Her kommer et svar fra Kerstin i Kragerø.

Vi tilhører ikke Sørlandet. Etter min oppfatning er Sørlandet - Agder fylkene.

På samme måte som Vestlandet er fylkene Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal.

De som skal markedsføre Kragerø ønsker nok at vi er en del av Sørlandet, men vi ligger fortsatt i Telemark.

Mvh Kerstin Thorsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer et svar fra Kerstin i Kragerø. Vi tilhører ikke Sørlandet.

Bekreftet på jobben. I Kragerø starter Sørlandet ved Risør. Kragerøbeboere er østlendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er mye kartlagt ang. utbredelsen av begrepet Sørlandet, og hadde det ikke vært for Vilhem Krag i 1902 så hadde fotballklubben Start`s hjemmebane hatt navnet Vest Arena og ikke Sør Arena for å sette det litt på spissen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er mye kartlagt ang. utbredelsen av begrepet Sørlandet, og hadde det ikke vært for Vilhem Krag i 1902 så hadde fotballklubben Start`s hjemmebane hatt navnet Vest Arena og ikke Sør Arena for å sette det litt på spissen :)

Kanskje - men stadionnavnet var vel nærmest et krav fra hovedsponsoren, Sparebanken Sør. Nå kan en vel i og for seg gå ut fra at denne banken også ville hatt et annet navn, dersom landsdelen ikke hadde hett Sørlandet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et dumt tema, men har et spørsmål i dag om hvilken forfatter som lanserte begrepet Sørlandet, og ser at det er en Vilhelm Krag som lanserte uttrykket i 1902, men hva brukte og sa folk om området før den tid da?

Sørlandet lå vel sør i Norge før 1902 også, eller hur?

Jeg har ikke lest gjennom alle innleggene her, men ser at for eksempel Telemark er diskutert, samt mulig arv fra eldre geistlig inndeling. Grenseskillet mellom Øst-Norge (det sønnafjelske) og Vest-Norge (det nordafjelske) er imidlertid enda eldre. Wikipedias artikkel om Rygjarbit er en grei introduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest gjennom alle innleggene her, men ser at for eksempel Telemark er diskutert, samt mulig arv fra eldre geistlig inndeling. Grenseskillet mellom Øst-Norge (det sønnafjelske) og Vest-Norge (det nordafjelske) er imidlertid enda eldre. Wikipedias artikkel om Rygjarbit er en grei introduksjon.

Ellers kan Kjell-Olav Masdalens artikkel "Rygjarbit - et historisk grenseproblem fra middelalderen" (Aust-Agder-Arv, 1998) anbefales:

Rygjarbit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange nye interessante innlegg i dette litt "rare" temaet fra min side, som jeg må si er blitt veldig lærerikt, og lenkene til Kristian og Oddbjørn var interessante :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein kjenning definerte det slik: "SøRlandet - det e kyststRiba fRa KRistiansand og Rondt Lista".

Frå andre (som alle var "innafor" etter denne definisjonen) fekk eg inntrykk av at det var ei gjengs oppfatning....

Frå "gamle dagar" - altså Snorre Sturlason si tid - kjenner vi namnet "Midtland". Snorre fortel at etter at Harald Hårfagre hadde samla landet, fordelte han styringa på sønene sine; landskap frå (Gøta-) Elv og vestover t.o.m. Telemark, oppover Austlandet, og frå Romsdal og nordover vert ramsa opp med ein eller fleire søner til å styre. Sjølv sat Harald i "Mittland".

http://www.heimskringla.no/wiki/Haralds_saga_hins_hárfagra (kapittel 35)

[i lenkja er hárfagra med aksent på den første a-en, om ho skulle trenge litt handarbeid]

Somme utgåver omset dette til "Midtlandet", t.d. her: http://www.heimskringla.no/wiki/Soga_um_Harald_Haarfagre (kap. 34),

medan andre omset det til "Vestlandet". Men det var altså det som låg mellom Romsdal og Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider