Litta Skrevet Mai 29, 2011 Del Skrevet Mai 29, 2011 Hei I forbindelse med søk etter opphavet til en Christine Olsdatter har jeg funnet ut at hun fikk en sønn i 1838. Han var død ved fødsel eller døde rett etterpå. Jeg håper at teksten kan gi meg flere indikasjoner, men jeg har problemer med å tyde alt, så derfor håper jeg på litt hjelp. Kildeinformasjon: Akershus fylke, Sørum, Ministerialbok nr. 4 (1829-1845), Døde og begravede 1838, side 272. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7612&idx_id=7612&uid=ny&idx_side=-175 NB Faren var Kristian Larsen Lystad. De fikk ett nytt barn i 1839 og giftet seg i 1840. Faren hennes het Ole Larsen, men det er alt jeg vet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håvard Moe Skrevet Mai 29, 2011 Del Skrevet Mai 29, 2011 "Marts 14de 1838: Pige Christine Olsdatter Sandbakken af Sørum og Enkemand Christian Lars. Orderud af (Bla?ier) nu i tjeneste paa Berg Gaard. NB Barnet avlet utenfor ægteskab" Andre kolonna slit eg òg med. Ser ut til at barnet er født på "Guttarsrud Eje" i februar... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottar Solberg Skrevet Mai 29, 2011 Del Skrevet Mai 29, 2011 De fire første linjene i siste kolonne leser jeg slik: "Fosteret født paa Guttarsrudeje i Fedt, hos Svogeren Lars Larsen samme steds. Fosteret fuldgaaet, men Fødselen......" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Litta Skrevet Mai 29, 2011 Forfatter Del Skrevet Mai 29, 2011 Takk til dere! Ja, den høyre kolonnen er ikke enkel å lese, men Lars Larsen kan nok stemme, for det er navnet på broren til Kristian Larsen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå