Gå til innhold
Arkivverket

Stange og Trysil i Hedmark

Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Kan hende det er mulig å finne en løsning i Bygdebok for Stange under Grøtholm?

http://www.hedmarkslekt.no/Stangeboka/del6.htm#Grotholm

Her står en kort slektsbeskrivelse om litt om skifter . Ser ut til at mor til Goro Gulbrandsdatter gifter seg for 2 gang og får en datter Berthe i sitt 2 ekteskap?

Håper du finner ut av dette:-)

Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trysil sokneprestembetes arkiv, Statsarkivet på Hamar, inneholder mange attester. Kanskje finnes det der en attest fra presten i Stange, utstedt i forbindelse med vielsen i 1836, som inneholder mer informasjon enn det som er innført i vielsesinnførselen i kirkeboka?

H. Nysæter utgav i 1908 en fortegnelse over Trysilslekter, basert på egne erindringer. John og Karis familie er ført opp på side 64-65, under Vestre Nordby. Om dem står det bl.a. at "Berns-John" var gift med "Kari fra Hedemarken. Hendes far var svensk."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Olav, jeg har vært inne på den tanken selv.

Foreløpig har jeg funnet konf. til Jens Bentsen. Konf. 12/4 1795 i Drøbak J.B. Bierche 15 år. Det var alt. Jeg er også så "heldig" at dåp for 1779 og jan. 1780 i Ås mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Etter å ha "hvilt seg" en stund kom slektsforskninga fram igjen. Prøvde igjen å finne ut litt mer om ei tipp-tipp-oldemor ved navn Sidsel (Sedsel) Andersdatter fra Stange. Og kom tilfeldig over denne tråden etter å ha lett mye og funnet en del. Artig å finne andre som forsker på samme slekta. Har vel ikke så mye å tillegge, men har funnet ei Berte Gulbrandsdatter som blir begravet 9. mars 1783. Kan det være mor til Sidsel, og er det derfor ho blir satt bort til fosterforeldre? Og håper fortsatt det er noen som "bryr seg om" denne tråden :)

Jeg er forresten tipp-oldebarn til Gjertrud Jensdatter. Hun het Lund til etternavn da hun giftet seg i Trysil i 1848.

Lenke til kommentar
Del på andre sider