Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Jeg leter etter slekt til noen amerikanske venner. De hadde navnet Sverre Evensen og fødselsdatoen 10.08.1898. Han har jeg funnet i Folketellingen fra 1910, og dermed også hans foreldre og søsken. Har også funnet oppføringen av hans dåp i en klokkerbok.

Sverres kone og deres tre sønner, Ingvar, Christian og Kaare reiste til USA etter andre verdenskrig. Sverre ble igjen i Norge og skal ha giftet seg på nytt i løpet av okupasjonen og fått flere barn.

Trenger noen tips til hvordan jeg går videre. De er spesielt interessert i å finne slekt som lever i dag.

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/171666-hvordan-lete-videre/
Del på andre sider

Dette bør vel være ein bra kandidat. Sverre Evensen f. 100898, død 290171, gravlagd Østre Aker kirkegård http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=2568535

Om du kontakter gravferdsetaten i Oslo, så kan vil kanskje få oppgitt kven som festar grava. Det vil venteleg være etterkommarar av Sverre.

mvh Egil

Jeg kan sjekke dødsannonsen til Sverre Evensen (1898-1971) og ev. også til kone nr. 2 i Aftenpostens arkiv kveld, må ut en tur nå (hvis ikke andre følger opp i mellomtiden). Det er vel en mulighet for at minst ett av barna er i live i dag.

DTH

Jeg kan sjekke dødsannonsen til Sverre Evensen (1898-1971) og ev. også kone nr. 2 i Aftenpostens arkiv kveld, må ut en tur nå (hvis ikke andre følger oppp i mellomtiden). Det er vel en mulighet for at minst ett av barna er i live i dag.

DTH

Det ville være kjempeflott. Tusen takk. :)

Sverre Oskar Evensen døde 27. januar 1971, ikke 29. januar. Dette ifølge dødsannonsen i Aftenposten 29. januar 1971 nr. 47, s. 13, samt spalten "Anmeldte dødsfall 28. januar" publisert i Aftenposten 30. januar 1971 nr. 49, s. 15. Det er ikke mulig å lese av gravstenen hva som står der, men det som står gravregisteret må altså være feil, da dødsannonsen ikke kunne ha kommet på trykk i morgennummeret samme dag han skulle ha gått bort.

Uansett, Sverre Evensen etterlot seg en sønn i annet ekteskap og tre barnebarn. Barna fra første ekteskap stod oppført i dødsannonsen og de var også med på kransen. Sønnen f. 1945 er ifølge telefonkatalogen og skattelisten bosatt i Nittedal. Hvis Janne kan sende meg en e-post (dagtho@yahoo.com) så skal jeg sende deg filen med kopi av alle avisutklippene. Da har du mulighet til å videreformidle informasjonen til dine venner i USA. Så får vi håpe at slekten i Norge er interessert i å gjenoppta kontakten med slekten i USA!

DTH

Sverre Oskar Evensen døde 27. januar 1971, ikke 29. januar. Dette ifølge dødsannonsen i Aftenposten 29. januar 1971 nr. 47, s. 13, samt spalten "Anmeldte dødsfall 28. januar" publisert i Aftenposten 30. januar 1971 nr. 49, s. 15. Det er ikke mulig å lese av gravstenen hva som står der, men det som står gravregisteret må altså være feil, da dødsannonsen ikke kunne ha kommet på trykk i morgennummeret samme dag han skulle ha gått bort.

Uansett, Sverre Evensen etterlot seg en sønn i annet ekteskap og tre barnebarn. Barna fra første ekteskap stod oppført i dødsannonsen og de var også med på kransen. Sønnen f. 1945 er ifølge telefonkatalogen og skattelisten bosatt i Nittedal. Hvis Janne kan sende meg en e-post (dagtho@yahoo.com) så skal jeg sende deg filen med kopi av alle avisutklippene. Da har du mulighet til å videreformidle informasjonen til dine venner i USA. Så får vi håpe at slekten i Norge er interessert i å gjenoppta kontakten med slekten i USA!

DTH

Dette var jo ikke mindre enn fantastisk. Gleder meg til å virdereformidle denne informasjonen videre. Tusen takk for hjelpen. Jeg sender deg en e-post nå med en gang.

Janne

Jeg har ikke fått noen e-post fra deg ennå - du må gjerne oppgi din egen e-postadresse, så skal jeg sende deg filen.

DTH

Det var nå rart. Jeg sendte deg en enpost i går. Skriver den her jeg: janne.evensen@broadpark.no.

Igjen tusen takk for hjelpen. :)

Janne

Det var nå rart. Jeg sendte deg en enpost i går. Skriver den her jeg: janne.evensen@broadpark.no.

Igjen tusen takk for hjelpen. :)

Janne

Måtte dobbeltsjekke nå og ser at mailen ligger i sendtboksen min. Har også dobbeltsjekket at jeg har brukt korrekt adresse. Den ble sendt kl. 20.07 i går kveld.

Janne

Måtte dobbeltsjekke nå og ser at mailen ligger i sendtboksen min. Har også dobbeltsjekket at jeg har brukt korrekt adresse. Den ble sendt kl. 20.07 i går kveld.

Janne

Pussig, men det skjer av og til at e-post ikke kommer frem (fant ikke noe hverken i innboksen eller i spamboksen). Uansett, e-post er sendt!

DTH

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.