Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Lekstrand? landvärn? Tydehjelp 3 ord

Recommended Posts

Hei Erling!

Landtwärn 08

Lenstrand eller Lehstrand (der er sølt blekk der)

Eller kanskje Lekstrand

Det gjelder en gutt som er født i 1788. Han er 20 år gammel, bor i Asker i Örebro lân / Närke område. Jeg vil tro at han reiser i det militære. Men hvor er da Lekstrand/ Lehnstrand, tro?

Kilde, gjennom SVAR:

Källa: Askers kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/ULA/10025/A I/8 (1796-1812) digital side 85, Lekeboda i Asker, Örebro. Se vedlegg.

Jeg ønsker å finne ut hvor denne familien flytter, men spesielt er jeg interessert i bevegelsene til Lars f. 1788, frem til 1825, årsak: Er hhan den personen jeg finner viet i Kristianstad i oktober 1822?

Källa: Kristianstads stadsförsamlings (Heliga Trefaldighets) kyrkoarkiv, Lysnings- och vigselböcker, SE/LLA/13214/E I/3 (1807-1833)

Lars Eriksson og Ingri Mårtensdr. vies 29.10.1822. Denne familien bor på Hamilton Hill/ Sofiendahl i Färlöv til de dør på 1850-tallet. Men jeg har problemer med å finne dem bakover i tid.

'

Første sikre notis på Lars Eriksson f. 14.10.1788 er at han flytter til Kristianstad i 1816:

Källa: Kristianstads stadsförsamlings (Heliga Trefaldighets) kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13214/A I/2 (1814-1820)

Chris: Om du kan finne ut av Lars Erichsons opphav, ville det være storartet. Han oppgis å være født i Lännäs og Närike, og siden jeg ikker finner han i husforh., har jeg heller søkt i nabosoknet Asker. Finner han som sagt ikke i husforhørslengder i Lännäs, og det ser ut til at dåpsprotokoll for det aktuelle år mangler, dessverre. Han kan jo være døpt i Lännäs av forbipasserende foreldre.

Heller ikke her står det hvor Lars Erichsson kom fra i 1816 (digital s. 32) Södergatan

Jag har försökt att finna dokumentation om Lantvärnets soldater, men de verkar inte finnas scannade. Han bör ha varit i Närke-Värmlands lantvärnsbriga som existerade mellan 1808 och 1814. Dessa handlingar finns på Krigsarkivet i Stockholm

Titel Lantvärnet

Referenskod SE/KrA/0045

Omfång

8 Hyllmeter

Datering

1806 – 1824

Arkivinstitution Krigsarkivet (depå: Banérgatan)

Det finns en doktorsavhandling om Lantvärnet, som var en stor katastrof många dog av sjukdom och felaktig organisation:

Lantvärnet 1808-09 / av Gunnar Samuelsson

Samuelsson, Gunnar, 1911-1999 (författare)

Uppsala, 1944

Svenska 449 s.

BokAvhandling(Diss. Uppsala : Univ.)

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.