Gå til innhold
Arkivverket

Anne Holmsdatter Jørgentvedt (1802-1855)

haugland
 Del

Recommended Posts

Hei Petter !

Intr og en annen mulighet enn den jeg skisserte ovenfor ! Kan du si noe om hvem som var far til Gunhild Holmsdatter Riiser ? På en el annen måte så må vel hun ha sitt familieutspring fra fam på Jørgentvedt ?

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, far til Gunhild har jeg notert som bygdelensmann Holm Holmsen fra Børther i Enebakk senere Riiser i Trøgstad, begravet der 22.03.1696 "65 år", skifte på Riiser 5 dager snere, gift 07.03.1657 med Ingeborg Rolfsdatter fra Haugland, skifte for henne fra Riiser 19.02.1678. Som sagt er dette notater som ikke er gjennom verifisert på noen som helst måte.

Og som du skriver var Holm navnet også på Jørgentvedt, men uten at jeg for min del har notert noen klar forbindelse til de andre nevnt over her med samme navn.

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen !

Jeg har sjekket dette mot boken:

"Slekten Holmsen, 300-års jubileum, 1634-1934, Oslo 1934" og kan ikke se at det forekommer noe sted at gården Riiser nevnes. Bygdelensmann Holm Hanssøn er g m Ingeborg Olsdatter, han døde i 1645, skifte 15 Aug 1645. Paret hadde 6 barn, Hans, Olloff, Holm, Eline, Aasse og Toerer. Sønnen Hans ble også Bygdelensmann, Holm ble gårdbruker (Kan jo ha blitt Bygdelensmann, også?).

Holm Hanssøn regnes som Holmsen slektens Stamfar, min 11. gen tipoldefar, så denne slekten har jeg ganske mange detaljer om, men har aldri kommet over at noen av disse Holmsen folkene skulle ha vært på Riiser i Trøgstad. Nu er sønnen Holm den det står minst om i boken, så jeg skal være litt forsiktig med å være for bestemt !

Mvh

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan-Erling,

Ifølge skiftet til Holm Holmsen på Riiser i Trøgstad 27.03.1696 http://arkivverket.no/URN:sk_read/25318/297/ var han bygdelensmann der, og hadde med Ingeborg Rolfsdatter datteren Gunhild, så disse punktene stemmer. Ifølge skiftet hadde han blant annet 6 bøker, inkludert en dansk hus-postil og en "tysk bok".

Det som eventuelt er usikkert må vel dermed være om han var sønn av nevnte Holm Hansen og Ingeborg Olsdatter.

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Petter !

Takk for dette ! Ja, det eneste som gjenstår , her, er vel å finne ut om han, Holm, er sønn av det nevnte paret ? Nu har jo fam stort sett hatt flere av disse bygdelensmennene så det er ikke usansynlig, men det hadde vært flott om en fant noen kilder som bekreftet at han virkelig kom fra denne slekten. Nu er det vel ikke så mange andre muligheter, når en tar funksjoner og navn i betraktning. Avstanden mellom disse gårdene er jo ikke så stor.

Kommer du over noe, el har ideer om hvordan en kan finne ut av dette så er jeg takknemlig for hjelp ! Finner det litt underlig at det ikke er sagt noe om dette i boken om Holmsen fam ? Ser flere steder på nettet at en har denne løsningen, men en kan aldri være sikker, det kan fort bli slik at folk bare følger en løsning som en el annen gang dukker opp !

Mvh

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter !

Jeg leser ikke alltid like sikkert denne gamle skriftmåten, kan du event noen andre, bekrefte navnene på barn. Ser at Gunhild er bekreftet, men skulle gjerne fått en annen til også bekrefte dette med event navn på flere barn, synes det ser ut som 4 i alt ?

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan-Erling, tror dette skal leses/være:

I ekteskap med Ingeborg Rolfsdatter (Haugland): Gunild, Berthe, Ingeborg og Rønaug, alle oppgis å være gift.

I ekteskap med Guro Hansdatter en sønn Hans Holmsen.

Ifølge manntallet for 1664 var Holm Holmsen på Riiser 34 år, så han bør vel være født rundt 1630/31.

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Petter !

Da leser vi likt ! Der er ennu en liten sak som kan peke mot at Holms opphav er fra Holm Hansen og Ingeborg Olsdatter. Det var jo ikke så vanlig at en kalte opp barn etter levende personer på den tiden, og datteren Ingeborg kan i så tilfelle godt være kalt opp etter Farmor Ingeborg Olsdatter !

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hei Jan-Erling,

Det ser ut som du har bra kontroll över denna släkt. Kan du se om min anmoder Mari Hansdatter finns med? Hon gifte sig 1751 och var från nordre Jørentvet men jag vet inte om hon kom därifrån eller bara arbetade där. Hon borde vara född runt 1728. Jag misstänker att Hans Holmsen 1687-1755 kan ha varit far men saknar belägg för det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kalle !

Her skal du få oversikten:

Mari Hansdatter. Døpt 25.02.1728 i Herland (Eidsberg kb Mini 1, 1710-1730, pag. 239). Død 06.12.1815 på Stensrud, Trøgstad (ØF) (Klokkerbok 1815-1831, pag. 3). Begravet 10.12.1815 i Trøgstad. Gift 13 Okt 1751, se nedenunder:

Ole Pedersen Grammeltvet. Født 1717. Døpt 01.08.1717 fra Grammeltvet, Trøgstad (ØF). Død 1779 på Stensrud,Grammeltvet, Trøgstad (ØF). Begravet 12.12.1779 fra Stensrud, Trøgstad (ØF) (Trøgstad kb. Mini I 4, 1750-1784, fol. 211b).

Ole var g 1 i Trøgstad 28.10. 1739 m Anna Simensdatter Sukken, begr. 24.2. 1751, 34 år 9 mndr. gammel.

g 2 i Trøgstad 13.10. 1751 m Mari Hansdatter Nordre Jørntvet.

Ole bygslet 4.7. 1742 7 1/2 lpd. i Grammeltvet av rektor Arbin, tgl. 6.7. 1742.

Dette gir deg vel svar på dine spm. 

Kan du si noe om din intr for denne personen ? 

Mvh

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan-Erling

Den eneste Mari jeg ser på det dato i Eidsbergs kirkebok er Mari med foreldrene Siri og Sven, eller leser jeg fel?

Så du trur ikke Mari Hansdatter er fra Nordre Jørntvet opprinnelig?

Mitt intresse ligger helt enkelt i att Mari er min tipp-tipp-tippoldemor

Takk for fødselsdato for Ole Pedersen, den har jeg letet efter en god stund

Mvh, Kalle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dataene for Mari er korrekt slik de står ovenfor, så da har du nok ikke fått riktig avlesning.  Det som står oppført av meg kan du stole på !  Vi er flere som har de samme detaljer fra Kirkebøkene !

Skal ut på en tur på morgenen.  Kan du sende meg en mail på:

jeh-manor (krøllalfa)haugland.st

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider