Gå til innhold
Arkivverket

Lars Jørgensen Fagerbakka, Austevoll f ca 1716

Jostein Magne Børnes
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg er også på jakt etter hvor denne Lars Jørgensen Fagerbakka f ca 1716 kan være født, og med hvilke foreldre

Lars Jørgensen var gift med Ingeborg Kristoffersdotter Fagerbakka f ca 1720 - d. 1792

Jeg kan bare se at de hadde dottera Torberg(eller Torbjørg) f 1748 - 1812 (gift med Anders Eliassen Møkster 1738 - 1803)

Lars Jørgensen har etter alt å dømme ei syster Mari Jørgensdotter som er gift med Erik Amundsen ca 1716 - 1763, se skifte. MAri og Erik var bosatt på Storebø. Dette kan tyde på at opphavet til Mari og Lars ikke er så langt unna, men eg har hatt problemer med å finne høvelige kandidater. Det finnes en på gården Raunebekken, men her passer ikke alderen

Det er også vanskeligt å dokumentere foreldrene til Ingeborg Kristoffersdtr, men faren må vera Kristoffer Johannesen ca 1680 - 1758. Mora er eg meir usikker på men det finnes ei Torgjørg Johannesdtr som døde på Fagerbakka i 1768 med oppgitt alder 82 år. Om ho er mora eller syster til Kristoffer er eg usikker på

Det er særdeles sparsomt med skifter på Fagerbakka i Austevoll (Sunnhordlands skifteprotokoller), som gjer det vanskeligt.

Tips tas imot med takk.

mvh, Jostein Børnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har du sett på militærrullene for Sunnhordland. I 1738 finnes en militærrulle som er bevart for Nordhordland. Her er alle gutter over 12 år tatt med. Mener å huske at det eksisterer en tilsvarende for Sunnhordland. Kanskje du kan finne Lars Jørgensen der. Kilden befinner seg på Statsarkivet i Bergen.

Mvh.

Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har kun sjekket militæørrullen 1749 - 77, og funnet Lars Jørgensen nevnt på Fagerbakka - at det var noen militærrulle 1738 for Sunnhordland kjente jeg ikke til , så mange takk for tipset. Skal nok ein tur innom Statsarkivet i juli.

mvh, Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

fra Sunnhordland tingbok kan vi lese som følger:

1743 fol. 97

Publiceret Nathanael Bechervigens udstede bøxelseddell paa 3de Spansteiger udj gaarden Fagerbache till Lars Jørgensen dat: 22 Martij 1742

mvh, Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hei

Da var jeg på Statsarkivet her i sommer og fann en god kandidat i "Rulle over det unge mannskap i Sunnhordland fogderi" (Stiftamtmandens arkiv) i 1738-der fant jeg en svært god kanditdat i Fjellberg under gården Sjo, men nærmere detaljstudier viser at denne Lars Jørgensen Sjo 18 år i 1738 trolig ikke er rett Lars Jørgensen. Lars Jørgensen Sjo finnes under gifte i 1747 i Fjelberg med piken Brite Johannesdtr Lande.

Da er problemet fortsatt uløst

mvh, Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.