Gå til innhold
Arkivverket

Gramps

Heidi68
 Del

Recommended Posts

Ja, du har rett Bjørn. Webtrees krever også bare PHP og MySQL (i følge denne artikkelen PHP 5.2.3 eller nyere og MySQL 5.0.13 eller nyere). I tillegg kan store webtrees databaser bruke ganske mye minneressurser på serveren. Hvis man har veldig store databaser kan det derfor være nyttig og sjekke hvor mye minne brukeren kan allokere til PHP. Webhotellet bør kunne oppgi denne informasjonen. En annen nyttig ting er shell-tilgang (altså muligheten til og logge inn på serveren via SSH og få opp en command prompt); dette enkleregjør ting som backup og mulighten til og manipulere filer, mapper og tilgang til disse direkte på serveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg ville legge alt for mye vekt på tilgangen til SSH. Selv om jeg har det nå så har jeg ikke brukt det siden midt på 90-tallet en gang - og jeg savner det ikke... Det meste (alt) av mine behov kan dekkes med ftp/FileZilla, kontrollpanel hos Subsys og TNG's backup- og andre verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje jeg legger litt mye vekt på SSH på grunn av at jeg administrerer egen Linux server. FTP (med mindre tilkoblingen skjer via SSH protokollen) er ikke en sikker kommunikasjonskanal; men hvorvidt dette har betydning er jo opptil den enkelte. Jeg bruker SSH stort sett for alt jeg gjør på serveren; filredigering, backup, databaseadministrasjon, og konfigurering (av programvare som PHP, Apache, MySQL, etc). Men det er vel sant som du sier at mange webhoteller har kontrollpaneler som muliggjør administrasjon av webområdet og server-programvaren uten shell access. Og programvare som phpMyAdmin gjør det mulig og administrere en MySQL server også uten shell access.

Lenke til kommentar
Del på andre sider